Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec rozbudowy zajezdni przy Obornickiej. Autobusy obsłużą tam jak Formułę 1 (FILM I ZDJĘCIA)

Bartosz Józefiak, WSK
25.02.2015 wroclawmpk zajezdnia autobusowa ulica obornicka autobus budowa komunikacja gazeta wroclawskatomasz holod / polskapresse
25.02.2015 wroclawmpk zajezdnia autobusowa ulica obornicka autobus budowa komunikacja gazeta wroclawskatomasz holod / polskapresse Fot. Tomasz Hołod
Robotnicy wykańczają rozbudowaną zajezdnię autobusową przy ul. Obornickiej. W marcu przeniosą się tam autobusy z zajezdni przy Grabiszyńskiej. Nowe miejsce ma być nowoczesnym centrum obsługi pojazdów MPK.

Obok istniejącej zajezdni na Obornickiej powstaje zupełnie nowy kompleks, który pomieści 90 pojazdów. Gotowy jest już plac parkingowy dla autobusów. Obok stanowisk znajdują się urządzenia, przy których autobusy będą mogły podładować akumulatory, a w przyszłości naładują się tam elektryczne autobusy. Pracownicy firmy Skanska, która jest wykonawcą przebudowy, odnowili już stację paliw dla autobusów.

Ale prawdziwą nowością jest zbudowany od zera kompleks, w którym autobusy przejdą niezbędne po całym dniu jazdy badania. Budynek ma cztery bramy, którymi będą wjeżdżać autobusy wracające ze swoich tras. Przejdą tam błyskawiczne, trwające kilkanaście minut przygotowanie, po którym autobus będzie gotowy do następnego dnia jazdy.
Najpierw, na pierwszym kanale, mechanicy sprawdzą najważniejsze funkcje pojazdu – płyny, hamulce, opony. W baniakach na zapleczu będą przetrzymywane wszystkie płyny eksploatacyjne. Rurkami zostaną poprowadzone do urządzeń w kanale. Jeśli mechanicy wykryją poważne usterki – wóz będzie musiał zjechać na stację diagnostyczną.

Jeśli wszystko będzie ok- autobus jedzie dalej, do drugiej części hangaru, gdzie zostanie wysprzątany w środku. Na zapleczu znajdować się będzie ogromny odkurzacz. Będą do niego podłączone rury zwisające z sufitu, którymi pracownicy MPK odkurzą cały pojazd. Po szybkim sprzątaniu autobus jedzie do ostatniej części – wielkiej myjni, gdzie jednocześnie umyte zostaną cztery autobusy. W ten sposób po kilkunastu minutach pojazd będzie gotowy do następnego dnia jazdy.
Przed kompleksem, naprzeciwko jednostki wojskowej znajduje się parking na 80 aut osobowych. Będą mogli z niego korzystać wszyscy, nie tylko pracownicy MPK. Roboty przy rozbudowie zajezdni właśnie się kończą. Za ok. dwa tygodnie przeprowadzą się tam autobusy z Grabiszyńskiej. Rozbudowę nadzoruje miejska spółka Wrocławskie Inwestycje.

Przy Obornickiej na stałe będzie stacjonować około 270 autobusów, a teraz MPK ma ich ponad 350 (z solarisami). Najstarsze wozy wrocławskiego MPK – Jelcze i Ikarusy, zostaną wystawione na sprzedaż, ponieważ nie będzie dla nich miejsca w rozbudowanej zajezdni. Oznacza to, że pożegnamy się całkowicie z Ikarusami.

Rozbudowa zajezdni przy Obornickiej była konieczna, gdyż druga, zabytkowa przy Grabiszyńskiej nie nadaje się już do użytkowania. Potrzeba nowocześniejszego miejsca obsługi dla autobusów. Poza tym na hałas skarżyli się mieszkańcy ul. Grabiszyńskiej.
W budynku przy Grabiszyńskiej powstanie z kolei muzeum – Centrum Historii Zajezdnia. Gdy zajezdnia będzie pusta, w lipcu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na budowę muzeum, a w kwietniu 2016 prace mają się zakończyć. Uroczyste otwarcie zaplanowano na rocznicę obchodów Sierpnia 1980 i Europejskiej Stolicy Kultury, konkretnie na sierpień 2016 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska