"Dziadostwo", "Nic się nie opłaca", "Pasażer problemem" -...

    "Dziadostwo", "Nic się nie opłaca", "Pasażer problemem" - komentarze po likwidacji pociągu do Drezna

    Marcin Walków

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Od 1 marca nie będzie już jeździł pociąg Regioekspres Wrocław - Drezno

    Od 1 marca nie będzie już jeździł pociąg Regioekspres Wrocław - Drezno ©Piotr Krzyżanowski

    Od 1 marca nie będzie już jeździł pociąg Regioekspres z Wrocławia do Drezna. Z rozkładu znikają trzy pary pociągów, które łączyły nie tylko stolice Dolnego Śląska i Saksonii. Tymi pociągami jeździli też mieszkańcy miast na zachodzie naszego regionu. Ekspres zapewniał bezpośrednie połączenie ze Zgorzelcem. Od 1 marca trzeba będzie przesiadać się w Węglińcu.
    Od 1 marca nie będzie już jeździł pociąg Regioekspres Wrocław - Drezno

    Od 1 marca nie będzie już jeździł pociąg Regioekspres Wrocław - Drezno ©Piotr Krzyżanowski

    Jak poinformowała w piątek spółka Przewozy Regionalne, samorząd województwa zdecydował o likwidacji połączenia Regioekspres między Wrocławiem i Dreznem z powodu "bardzo trudnej sytuacji finansowej, spowodowanej m.in. znacznie mniejszymi wpływami z podatku CIT". "Bardzo trudna sytuacja finansowa (...) wymusiła na samorządzie województwa dolnośląskiego przeprowadzenie optymalizacji rozkładu jazdy w taki sposób, aby zaspokajał on przede wszystkim codzienne potrzeby przewozowe jak największej liczby pasażerów kolei regionalnych" - czytamy w komunikacie.


    CZYTAJ WIĘCEJ O Likwidacji pociągu z Wrocławia do Drezna

    Pasażerowie są oburzeni taką decyzją. "Wyremontowali tory, chwaląc się możliwością jazdy 160 km/h, a potem zlikwidowali najszybsze połączenia. Ale podobno te składy DB mają jeździć z Niemiec do innych polskich miast. Tam gdzie jest wysoki przyrost z CIT-u." - ironizuje internauta o nicku "Pod wrazeniem". "Czesi od nowego rozkładu uruchamiają nowe połączenia nowoczesnymi pociągami. A polscy likwidatorzy z urzędu…" komentuje internauta Libor.

    Internauci pamiętają też o niedawnej likwidacji innego, ważnego dla nich połączenia. "Czyli jednak Wrocław to zad..., nie ma już żadnego połączenia kolejowego z Niemcami czy Czechami. Za to można za 150 zł przejechać się pedolino do stolicy żeby zwiedzić Pałac Kultury" - wyśmiewa decyzję samorządu inny internauta. Przypomina tym samym decyzję PKP Intercity o likwidacji bezpośredniego pociągu z Wrocławia do Berlina i Hamburga. Od grudnia ub. roku nie jeździ już EC Wawel.

    "Praga - 200 km. Drezno -230 km. Berlin -290 km. Bez bezpośrednich połączeń koleją niestety …" - wylicza saasssaasas.

    PRZECZYTAJ: Odjechał ostatni ekspres "Wawel" do Berlina i Hamburga (ZDJĘCIA, FIM)

    Nasi Czytelnicy przekonują też, że pociąg do Drezna miał spore obłożenie. "Nie opłaca się? A za każdym razem, jak przyszło mi podróżować tym połączeniem, szynobus był pełen pasażerów!" - denerwuje się Czytelnik o nicku pasazer.

    "W województwach: lubuskim, zachodniopomorskim, wielkopolskim wpływy z podatku CIT nie zmalały? Bo tam pociągi do Niemiec jeżdżą dalej. Nasze władze specjalizują się w portalach i propagandzie sukcesu" - uważa "Tutejszy".

    "Drugi co do wielkości dworzec kolejowy w kraju nie ma ani jednego połączenia zagranicznego. Bez komentarza. Skandal! Po co było remontować?" - pisze "tom". Trzeba jednak pamiętać, że z Wrocławia jeżdżą pociągi do Kijowa i do czeskiego Lichkov.

    "Jeżeli się kalkuluje "gdzie to sobie możemy pojechać", a nie "kto, jak, dlaczego chciałby do nas przyjechać oraz ile tu wydać", to jest to pseudoekonomia. Turystyka to jest w tej chwili największy pracodawca na świecie. Trzeba być głupim, żeby nie wykorzystać sąsiedztwa jednego z najbogatszych krajów o takich "cool" metropoliach jak Praga czy Berlin. Każde euro wydane przez turystę mnoży się przez dwa" - uważa internauta "jazgot".

    "Co za dziadostwo! Jak mam teraz dojechać z Wrocławia do Drezna do roboty?!" - pisze "denel".

    "PKP najlepiej idzie zakładanie i eksploatacja targowisk natorowych jak na dworcu Świebodzkim. Połączenia kolejowe to nie jest biznes dla PKP" - ironizuje "emeryt". A inny internauta nawiązuje do najnowszej kampanii wizerunkowej PKP (choć to połączenie obsługiwały we współpracy z Deutsche Bahn Przewozy Regionalne - poza grupą PKP): "ale nie każdy facet z widłami to Posejdon. Szkoda połączenia, jeźdzłlem" - pisze.

    O krok dalej idzie inny internauta o nicku "Pasażer": "Niestety, ale na każdym kroku widać, że Przewozy Regionalne to dawne PKP i że nic poza nazwą się nie zmieniło. Tej firmie nadal nic się nie opłaca i największym problemem dla niej jest pasażer. Gdyby nie było pasażerów, to PR nie miałby strat, a prezesi mogliby spać spokojnie. Na szczęście już wkrótce nastąpi uwolnienie rynku i Deutsche Bahn przywróci połączenia kolejowa Wrocławia z Dreznem, Berlinem itd. A związkowcy z PR będą wtedy strajkować że im Niemcy miejsca pracy odbierają."

    Liczy na to też Czytelnik o nicku "PKP". "Dzięki kolei w latach 80 zwiedziłem takie miasta jak Budapeszt, Kijów, Berlin, Pragę. Było nawet połączenie z Moskwą. Pociągiem do Drezna jechałem z rodzina na majówkę rok temu i był tak zawalony, że 2 składy to było mało. Jak takie miasto Wrocław ma się rozwijać bez połączeń międzynarodowych. Pewnie już niedługo zlikwidują ostatnie pociągi do Czech. Czekam tylko aż rynek się uwolni Niemcy zrobią co trzeba."

    W morzu komentarzy giną te, które próbują tłumaczyć decyzję władz województwa. "Jeżdżę często RE do Drezna i niestety na odcinku granicznym (Zgorzelec - Goerlitz) frekwencja zawsze jest mizerna. Kilka, max. kilkanaście osób w weekendy (a i tak są to głównie osoby, które zajmują miejsca siedzące w Goerlitz jadąc do Wrocławia). Wysoka frekwencja, owszem, jest na odcinku krajowym, ale bez sensu jest opłacanie drogich jednostek u DB, żeby obsłużyć nimi krajowy ruch. UMWD ma rację, że postanowił je zastąpić pociągami KD. Te pociągi w Zgorzelcu nie były z niczym skomunikowane, pasażerowie z Jeleniej Góry, Lubania etc. nie raz skarżyli się, że nie ma nawiązania w Zgorzelcu z pociągami z linii jeleniogórskiej. Nie dziwmy się, że pociągi woziły powietrze przez granicę. Dziwię się, że samorząd tyle lat finansował te drogie zabawki, które w zasadzie niczemu nie służą. Normalni ludzie też woleli jechać Impulsem do Węglińca z przesiadką na szynobus - czas jazdy porównywalny, a komfort większy (mniejszy ścisk) przy znacznie niższej cenie. Uważam, że decyzja jest bardzo salomonowa - lepiej że zlikwidowali te pociągi niż żeby mniej pieniędzy było na inne, bardziej potrzebne pociągi."

    NA NASTĘPNEJ STRONIE: - Mieliśmy otrzymywać pieniądze z budżetu państwa na to połączenie, ale ich nie dostajemy. Rocznie kosztuje nas to 7-8 mln zł - tłumaczy likwidację Jarosław Perduta, rzecznik marszałka Dolnego Śląska. Zobacz, jak oceniają ją dolnośląscy samorządowcy i politycy?
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (119)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Popieram

      Janusz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      Jeśli mają wylecieć trzy najdroższe pociągi na trasie, gdzie pociągi jeżdżą co pół
      godziny albo kilkanaście tańszych na liniach z gorszą ofertą to wybieram to pierwsze. No sorry
      man, tutaj...rozwiń całość

      Jeśli mają wylecieć trzy najdroższe pociągi na trasie, gdzie pociągi jeżdżą co pół
      godziny albo kilkanaście tańszych na liniach z gorszą ofertą to wybieram to pierwsze. No sorry
      man, tutaj pojawia się tylko drobna niedogodnośc w postaci przesiadki na niektórych kursach, w
      drugim przypadku sporo pasażerów zostałoby całkowicie odciętych od kolei. Decyzja UMWD jak
      najbardziej racjonalna. Zamiast kwiczeć na forach lepiej czasem choć odrobinę pomyśleć.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Afera międzynarodowa

      AntyPOda (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 11

      Premier Saksonii wściekł się kiedy dowiedział się z mediów o decyzji likwidacji połączenia. Właśnie podpisał umowę na obsługę przez 4 lata tego połączenia przewidującą również utworzenie...rozwiń całość

      Premier Saksonii wściekł się kiedy dowiedział się z mediów o decyzji likwidacji połączenia. Właśnie podpisał umowę na obsługę przez 4 lata tego połączenia przewidującą również utworzenie dodatkowych przystanków po stronie Saksońskiej. Nikt z Dolnego Śląska nie uprzedził go o zamiarach rezygnacji z finansowania i likwidacji połączenia. Sprawa trafiła już do Berlina i będzie afera i wstyd na skalę międzynarodową. A wszystko zgodnie z zasadą by żyło się lepiej kolesiom i ich POciotkom. Jak długo jeszcze?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nikt nie będzie płakał za drogimi muchowozami

      olek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 5

      Bardzo słuszna decyzja Urzędu Marszałkowskiego.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Konsekwencja w działaniu na szczeblu regionalnym

      ss (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 8

      Jak mawiał wieszcz:"po nas tylko h...,d.... i kamieni kupa".Konsekwentnie idą w tym kierunku.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      KGHM LUBIN

      LUBIN (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

      To pokłosie podatku nałożono na KGHM, który najwięcej wpłacał do budżetu Dolnego Śląska. Obecnie wpłaca znacznie mniej podatku, gdyż ma mniejsze zyski i już są problemy.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Do was nie dojzdzaja zadne pociagi

      Z Centrum (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 9

      no..chyba ze towarowe.Piszcie o busach.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie dojeżdżają

      szlachcic z Lubina (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Bo Wrocław za pieniądze województwa organizuje kolejkę aglomeracyjną dla much.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To prawda

      Lubinianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 6

      Wrocławskie barachło, ile to ja się naczytałem obraźliwych komentarzy wobec Lubina i Lubinian na tym i innych wrocławskich forach. A teraz skomlą jak im zabrakło naszych pieniędzy na pociągi...rozwiń całość

      Wrocławskie barachło, ile to ja się naczytałem obraźliwych komentarzy wobec Lubina i Lubinian na tym i innych wrocławskich forach. A teraz skomlą jak im zabrakło naszych pieniędzy na pociągi Deutsche Bahn. Jeździć wieśniaki dorożkami albo na stopa do Zgorzelca, może was jakiś Lubinianin czasem zabierze w przypływie litości!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sztajger cie synku od ciulów wyzwał na grubie?

      Halina ze młyna (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Sieńdź se i sie ogarnij troche.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Halina z romskich koczowisk

      pany z Lubina (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Będzicie jeździć bryczkami - ale nie do Drezna, tylko do Tarnopola, wrocławskie wieśniaki. Tylko sprzątajcie za sobą końskie kupy.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Myśleć, zamiast pieniaczyć

      Kamil (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

      Ludzie, bijecie pianę, a spróbujcie pomyśleć trochę! Ogólnie mniej jest pieniędzy w województwie z podatku CIT, z którego finansowana jest kolej. Gdzieś i tak poleciałyby pociągi. Wybrano...rozwiń całość

      Ludzie, bijecie pianę, a spróbujcie pomyśleć trochę! Ogólnie mniej jest pieniędzy w województwie z podatku CIT, z którego finansowana jest kolej. Gdzieś i tak poleciałyby pociągi. Wybrano najmniejsze zło, tj. trzy najdroższe pary pociągów (bo trzeba za nie płacić DB) na linii, gdzie pociągi jeżdżą co pół godziny. I tak zwykle dublowały one pociągi KD. Na ich miejsce KD już organizują swoje pociągi, które będą dużo tańsze w utrzymaniu. Więc pasażerowie praktycznie nic nie stracą. Chyba to lepsze niż likwidacja wielu innych pociągów na innych liniach? Jak dla mnie słuszna decyzja Urzędu Marszałkowskiego, cięcia i tak by były, wybrano możliwie najmniejsze zło.

      Inna sprawa, że to że województwo finansowało te pociągi, było tylko i wyłącznie dobrą wolą marszałka. Finansowanie pociągów międzynarodowych leży w gestii ministerstwa, ministerstwo w pewnym momencie wycofało się z finansowania pociągów do Drezna, to przejął je marszałek. Mimo że nie musiał.

      Z tego co widzę po komentarzach, najwięcej biją pianę ci, którzy nie mają pojęcia o polityce transportowej i finansowaniu pociągów.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      POlityka transPOrtowa

      Pan Kleks (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

      Dofinansowanie połączenia Drezno-Wrocław - 6 mln rocznie
      Portal e-dolnyslask wyrzucony do śmietnika - 66 mln = 11 lat utrzymania połączenia
      Z tego co widzę bijesz pianę bo nie masz pojęcia o...rozwiń całość

      Dofinansowanie połączenia Drezno-Wrocław - 6 mln rocznie
      Portal e-dolnyslask wyrzucony do śmietnika - 66 mln = 11 lat utrzymania połączenia
      Z tego co widzę bijesz pianę bo nie masz pojęcia o skali marnotrawstwa swoich przełożonych z Partii Obciachu specjalisto od POlityki transportowej i finansowania POciągów i POciotków.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To jest jasne

      karol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 11

      Wiadomo, że chodzi o oszczędności i decyzja jest racjonalna. Jednak żenujące jest, że w 21 wieku trakcja elektryczna kończy się w Węglińcu, nie można pojechać pociągiem do Drezna, Berlina, Pragi,...rozwiń całość

      Wiadomo, że chodzi o oszczędności i decyzja jest racjonalna. Jednak żenujące jest, że w 21 wieku trakcja elektryczna kończy się w Węglińcu, nie można pojechać pociągiem do Drezna, Berlina, Pragi, ani nawet do Sobótki. Równocześnie do Warszawy Pendolinem za miliardy, po torach remontowanych za miliardy jeździ 50 pasażerów, którzy się załapali na bilety po 49 zł. Oglądałem KolejTV w której chwalili się remontem mostu na Nysie za kilkadziesiąt milionów. I po co, jak pociągi po nim nie jeżdżą?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Koniecpol a Węgliniec

      karol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 7

      Nie wiem dlaczego trakcja elektryczna miały być opłacalna do Węglińca, a do Zgorzelca już nie. Z Węglińca można pojechać do Jeleniej Góry/Żagania - ta linia jest w rozpadzie, do Zgorzelca i do...rozwiń całość

      Nie wiem dlaczego trakcja elektryczna miały być opłacalna do Węglińca, a do Zgorzelca już nie. Z Węglińca można pojechać do Jeleniej Góry/Żagania - ta linia jest w rozpadzie, do Zgorzelca i do Horki. Przez tą ostatnią miał jeździć pociąg do Berlina, wyremontowano most na Nysie, ale ostatecznie nie jeździ. W efekcie, największym miastem w okolicy do którego można jechać pociągiem jest Zgorzelec. Trzeba trochę pomyśleć, że po linii bez trakcji Węgliniec - Zgorzelec jeździ tyle samo pasażerów co po zelektryfikowanej linii Bolesławiec - Węgliniec. Nie da się tego wytłumaczyć, ani rozsądkiem, ani ekonomią. Smaczkiem jest, że linia będzie doelektryfikowana w najbliższych latach, jakby nie można było od razu.
      Pendolino/trakcję/pociągi do Drezna finansuje w dużej części rząd z budżetu. Formalnie Pendolino zakupiło ICC, ale ma gwarancje państwa i dofinansowanie do przewozów. Gdyby pociąg do Drezna miał takie samo dofinansowanie z budżetu to by jeździł. W artykule zresztą jest napisane, że pociąg do Drezna upadł z powodu braku finansowania centralnego.
      Remonty linii kolejowych są finansowane przez PKP PLK, budżet i środki unijne o wydaniu których ostatecznie decyduje rząd. Miałem na myśli, że decyzją centralną zdecydowano o finansowaniu budżetowym Pendolina i remoncie protezy koniecpolskiej, a odmówiono dofinansowania pociągów do Drezna i elektryfikacji linii do Zgorzelca. Poza tym do Warszawy latam samolotem a do Drezna jeździłem pociągiem, a odrobina myślenia się przyda. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Istnienie lub nie sieci trakcyjnej

      cc72000 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      nie jest kwestią nowoczesności, a opłacalności jej zbudowania, poniżej pewnego poziomu obciążenia linii oszczędność na paliwie do taboru nie zrównoważy kosztów jej postawienia i utrzymania. Po...rozwiń całość

      nie jest kwestią nowoczesności, a opłacalności jej zbudowania, poniżej pewnego poziomu obciążenia linii oszczędność na paliwie do taboru nie zrównoważy kosztów jej postawienia i utrzymania. Po drugiej stronie granicy, aż do niemal samego Drezna również jest trakcja spalinowa.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ciekawe

      karol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 9

      To jak wyjaśnisz, że linia Bolesławiec - Węgliniec jest opłacalna a Węgliniec - Zgorzelec nie?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przecież

      as (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

      Bolesławiec - Węgliniec zelektryfikowali już dawno temu. Niemcy też nie mają po swojej stronie trakcji elektrycznej i jakoś nie płaczą z tego powodu. Do Goerlitz docierają same pociągi regionalne,...rozwiń całość

      Bolesławiec - Węgliniec zelektryfikowali już dawno temu. Niemcy też nie mają po swojej stronie trakcji elektrycznej i jakoś nie płaczą z tego powodu. Do Goerlitz docierają same pociągi regionalne, a ludzie grzecznie przesiadają się w Dresden. A Polactwo-buractwo nie potrafi przenieść doopy na jednej stacji po drodze z jednego pociągu do drugiego. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rozsadek wymaga obrony

      karol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 7

      To prawda, ale linia Bolesławiec - Węgliniec niedawno była modernizowana, a Węgliniec - Bolesławiec nie, chociaż funkcjonalnie to jedno. Jak pisałem w planach jest doelektryfikowanie tej linii i...rozwiń całość

      To prawda, ale linia Bolesławiec - Węgliniec niedawno była modernizowana, a Węgliniec - Bolesławiec nie, chociaż funkcjonalnie to jedno. Jak pisałem w planach jest doelektryfikowanie tej linii i modernizacja/elektryfikacja całej linii Jelenia Góra - Zgorzelec, jeszcze bardziej peryferyjnej. Czekam na racjonalne wyjaśnienie tych fenomenów.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ciekawe...

      felix (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      To linia Bolesławiec - Węgliniec jest jakąś inną od linii Węgliniec - Bolesławiec, że jedna jest zmodernizowana, a druga nie? Hmmm, nie wiedziałem... Wot, znawca kolejnictwa.

      Linia Jelenia Góra -...rozwiń całość

      To linia Bolesławiec - Węgliniec jest jakąś inną od linii Węgliniec - Bolesławiec, że jedna jest zmodernizowana, a druga nie? Hmmm, nie wiedziałem... Wot, znawca kolejnictwa.

      Linia Jelenia Góra - Zgorzelec nie jest peryferyjna. Dawniej jeździły nią wszystkie pośpiechy na Drezno, Lipsk, a nawet dalej - na Frankfurt i Paryż. Została zaniedbana przez województwo, które inwestuje głównie w linie wybiegające z Wrocka. Czas to zmienić.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Akurat chyba nie za bardzo wiesz do kogo pijesz

      mk wrocLove (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      Kto inny finansuje pendolino, kto inny trakcję elektryczną, a kto inny pociągi do Drezna. To tak jakbyś skomlał do władz Białegostoku, że nie możesz kupić biletów na komunikację miejską we...rozwiń całość

      Kto inny finansuje pendolino, kto inny trakcję elektryczną, a kto inny pociągi do Drezna. To tak jakbyś skomlał do władz Białegostoku, że nie możesz kupić biletów na komunikację miejską we Wrocławiu. Sugeruję odrobinę myślenia, zamiast wylewać żale na poziomie gimbusa.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      haha

      haha (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Proste trza zrobic strajk na torach w okolicy kuznik nic nie pojedzie i poloczenie zostanie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      skok na kasę młodzieżówki PO

      Janka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 13

      Opłaca się za to zatrudniać na PKP menedżerów, kierowników projektów, dyrektorów co nie miara. Umowy zlecenia nie wiadomo na co i po co, obsługę prawną za miliony itp. itd.
      Gdzie jest ABW i CBA?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wrocławianka

      a za "zaoszczędzone" pieniądze (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

      Dudi postawi kolejne fontanny.. Paranoja jakaś

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Fantastyczna decyzja!

      Doskonały pomysł! (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 7

      Świetny wybór!

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama