Ważne
    Koniec konsultacji. Na Nowy Dwór pojedzie metrobus. Tramwaj...

    Koniec konsultacji. Na Nowy Dwór pojedzie metrobus. Tramwaj w odległej przyszłości

    Bartosz Józefiak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Koniec konsultacji w sprawie komunikacji na trasie Nowy Dwór - centrum miasta. Władze pozostają przy koncepcji metrobusu. ZOBACZ MAPĘ W POWIĘKSZENIU
    1/2
    przejdź do galerii

    Koniec konsultacji w sprawie komunikacji na trasie Nowy Dwór - centrum miasta. Władze pozostają przy koncepcji metrobusu. ZOBACZ MAPĘ W POWIĘKSZENIU ©infografika Maciej Dudzik

    Klamka zapadła: na Nowy Dwór pojedzie metrobus, a nie tramwaj. Protesty mieszkańców nie przekonały włodarzy miasta. Władze pozostają przy koncepcji metrobusu. Dla zwolenników tramwaju na Nowy Dwór pozostaje światełko w tunelu: Będą mogły tam powstać szyny tramwajowe, ale w odległej przyszłości.
    Metrobus to nazwa projektu, który ma rozwiązać problem komunikacyjny Nowego Dworu i okolic. Urzędnicy chcą zbudować wydzieloną jezdnię dla autobusów od skrzyżowania Strzegomskiej i Nowodworskiej aż do pl. Orląt Lwowskich. Po wydzielonym korytarzu będą jeździć nowe, ekologiczne autobusy oraz stare, które obsługują istniejące już linie. Dzięki temu pasażerowie nie będą tracić czasu w korkach.

    Ale mieszkańcy podczas konsultacji wysłali dziesiątki mejli: "Chcemy tramwaju, zamiast metrobusu. Prezydent Wrocławia obiecywał go nam od lat". Powtarzano, że tramwaje zabiorą więcej ludzi, są wygodniejsze i szybsze.

    Przeczytaj też: Tramwaj na Nowy Dwór! Wrocławianie: Prezydencie, obiecujesz nam go od lat! Nie chcemy metrobusu

    W poniedziałek zakończyły się konsultacje. Urzędnicy zdania nie zmienili i stawiają na wydzieloną jezdnię dla autobusów.
    - To nie oznacza, że tramwaje nigdy nie pojadą na Nowy Dwór - podkreśla Zbigniew Komar, zastępca szefa Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w magistracie. - Jezdnia dla metrobusu jest tak zaprojektowana, że w przyszłości będzie można wprowadzić tam torowisko tramwajowe. Oczywiście po przebudowie - zastrzega.

    Ważnym elementem jest wiadukt nad torami kolejowymi przy ul. Robotniczej. Urzędnicy chcą go zbudować, by autobusy nie stały w korkach, kiedy po torach będzie jechać pociąg. Wiadukt będzie budowany pod metrobus. Ale w przyszłości będzie można go przebudować także dla tramwaju.

    Metrobus, bo tramwaj droższy

    Dlaczego od razu nie postawić na linię tramwajową? Urzędnicy nie kryją, że chodzi o koszty. Budowa jezdni dla metrobusu i zakup nowych pojazdów to wydatek rzędu 108 mln zł. A koszt budowy torowiska i zakup nowych tramwajów: 347 mln zł. Przy obu rozwiązaniach urząd miejski liczy na dofinansowanie z Unii, ale wkład z budżetu miasta i tak będzie znaczny.

    - Poza tym autobus będzie mógł wykręcić na pętli, na przykład na placu Teatralnym. A tramwaje, zjeżdżając z Nowego Dworu, będą musiały wjechać na szyny w centrum, które jest już przeładowane i dodatkowe linie tramwajowe tam się po prostu nie zmieszczą. Chyba że zlikwidujemy jakąś linię - dodaje Paulina Tyniec-Piszcz, kierownik projektu.

    Pytanie, czy dzisiejsze oszczędności mają sens, jeśli w przyszłości i tak trzeba będzie przebudowywać jezdnię "metrobusową" dla tramwaju? Zbigniew Komar mówi, że nie ma wyliczeń, ile kosztowałaby taka przebudowa pod tramwaj.

    Muchobór bez pomocy
    W połowie tego roku urzędnicy rozpiszą przetarg i wybiorą wykonawcę metrobusu. Jezdnia ma być gotowa w końcu 2017 r.
    Mieszkańcy i radni osiedlowi powtarzają jednak: - Szkoda, że podjęto decyzję, w ogóle z nami nie rozmawiając. Dyr. Komar uderza się w pierś: - To faktycznie był błąd. Konsultacje powinny rozpocząć się wcześniej.

    Ale nikt nie zaprzeczy, że tramwaj zabierze więcej pasażerów. Ta opcja zwiększyłaby liczbę miejsc o 35 proc. A przy metrobusie w szczycie pojedzie tylko o 23 proc. więcej. - Ale z drugiej strony łatwiej zapewnić większą częstotliwość metrobusu. Poza tym tramwaj oznaczałby likwidację części linii autobusowych. Przy metrobusie wszystkie istniejące linie zostają - mówi Tyniec-Piszcz.

    Powodów do radości nie mają też mieszkańcy Muchoboru Wielkiego. Metrobus w niewielkim stopniu rozwiąże ich problem. Urzędnicy przewidują, że w godzinach szczytu będzie tam dojeżdżało w ciągu godziny pięć autobusów więcej niż teraz. I nadal będą stały w korkach od ronda Pileckiego do ul. Rogowskiej.

    Nie ma planu budowy wydzielonej jezdni na Muchobór, np. do pętli przy ul. Roślinnej. Dlaczego? Urzędnicy tłumaczą, że potrzebny byłby wiadukt nad przejazdem kolejowym przy Strzegomskiej. A tej kosztownej inwestycji nie chce realizować ani magistrat, ani PKP.

    Autobusy na Nowy Dwór
    Budowa metrobusu na Nowy Dwór oznacza rewolucję w sieci połączeń autobusowych w tym rejonie miasta. Urzędnicy analizują różne warianty. Nie ma ostatecznych decyzji, ale według najbardziej prawdopodobnego modelu po budowie wydzielonej jezdni na Nowy Dwór powstaną dwie nowe linie autobusowe. Będą obsługiwać je nowe, ekologiczne autobusy. Jedna z linii dojeżdżałaby z pętli Nowy Dwór do Opery, druga - z Muchoboru do Opery. W godzinach szczytu każda z linii jeździłaby 5 razy na godzinę, co daje 10 nowych połączeń na godzinę.

    Za to autobusy linii 109 i 609 zamiast do Dworca Świebodzkiego, będą dojeżdżać do FAT. Autobus linii 132 zamiast z Nowego Dworu, startowałyby z Muchoboru Wielkiego i pętli przy Roślinnej. Bez zmian w częstotliwości pojadą pozostałe autobusy, czyli 406, 409, 142 i 149.

    Czytaj także

      Komentarze (210)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PrzeKomarzanki

      jacekq (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Zbigniew Komar mówi, że nie ma wyliczeń, ile kosztowałaby taka przebudowa pod tramwaj.
      Zatem jest to dowód, że jest to za drogie rozwiązanie. Ot, przeKomarzanki...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Urzędasy do zwolnienia

      homofob (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Wyp****alić miliony na stadion, który przynosi straty, fontanny i chodniczki dookoła ratusza to potraficie, a na tak kluczowe projekty w tematach infrastruktury i komunikacji w mieście to kasy...rozwiń całość

      Wyp****alić miliony na stadion, który przynosi straty, fontanny i chodniczki dookoła ratusza to potraficie, a na tak kluczowe projekty w tematach infrastruktury i komunikacji w mieście to kasy szkoda. Komunikacja i drogi to podstawa, wy deb*le. Wam w głowach tylko fajerwerki i Doda na Sylwestra. Niedługo pożegnacie się ze stołkami, bo Wrocławianie widzą co się dzieje i wam tego nie odpuszczą. A p.Dudkiewicz kończy właśnie swoje komenderowanie. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tośmy skonsultowali

      Uffff.... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      I zrobimy co chcieliśmy.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dutkiewicze: odejdźcie!!!!

      Czas na zmiany we Wrocławiu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Poniższy cytat z tego forum POWINIEN BYĆ PRZYCZYNKIEM DO DYSKUSJI NA ŁAMACH GAZETY.
      Może więc Szanowna Gazeta uruchomi tę lawinę, bo powoli, powoli ale w tym mieście skala absurdu i groteski...rozwiń całość

      Poniższy cytat z tego forum POWINIEN BYĆ PRZYCZYNKIEM DO DYSKUSJI NA ŁAMACH GAZETY.
      Może więc Szanowna Gazeta uruchomi tę lawinę, bo powoli, powoli ale w tym mieście skala absurdu i groteski przekracza już wszelkie granice. Dutkiewicz, jak rozumiemy, najwyraźniej nie zdaje się z tego sprawy.

      W pełni popieram politykę komunikacyjną Sz.Prezydenta i jego oświeconej świty (czytaj bandy). Przecież oni mają kapitalne pomysły, które nie wymagają zupełnie żadnych konsultacji i akceptacji postulatów wrocławian. Wydajmy jeszcze jakąś kasę na kolejne studium dotyczące budowy metra, kolejki podwieszanej nad fosą, tramwaju wodnego, no i oczywiście tramwaju dwusystemowego, szpilkostrady, nowe wspaniałe, z nazwy, węzły przesiadkowe. Mnóżmy idiotyczne pomysły i mrzonki w końcu Wrocław zasługuje na miano lidera, czyli komunikacyjnego pajaca Polski, ba Europy - mierzmy dalej. Tak, tak Panie Dutkiewicz, takie są odczucia moje i moich znajomych - mieszkańców Wrocławia. Jedź Pan leczyć katar w Katarze i nie wracaj! zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Referendum

      Muniek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      Papał Dupkiewicz-żegnamy!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ad-M

      Ad-M (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Kalkulacje urzędników się kupy nie trzymają, a gazeta po prostu przepisuje co mówią - tak trudno samemu sprawdzić? Nikt w redakcji nie potrafi liczyć? Wydawało mi się, że dziennikarz powinien być...rozwiń całość

      Kalkulacje urzędników się kupy nie trzymają, a gazeta po prostu przepisuje co mówią - tak trudno samemu sprawdzić? Nikt w redakcji nie potrafi liczyć? Wydawało mi się, że dziennikarz powinien być rzetelny i posiadać własną opinię, a nie przepisywać co inni powiedzą samemu nic nie wnosząc. Za takie coś to ja podziękuję...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      koszt Tramwaju 347 mln, koszt NFM 500 mln

      blina (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      koszt Tramwaju 347 mln, jakby kasy nie wywalili na NFM 500 mln, Halę Grafit 40 mln, World Games 360 mln, ESK 800 mln w tym częściowo dofinansowane przez rząd i UE, szpilkostradę ok 2 mln, itp.,...rozwiń całość

      koszt Tramwaju 347 mln, jakby kasy nie wywalili na NFM 500 mln, Halę Grafit 40 mln, World Games 360 mln, ESK 800 mln w tym częściowo dofinansowane przez rząd i UE, szpilkostradę ok 2 mln, itp., itd., etc. to można by już dawno zrobić tramwaj na Nowy Dwór, Muchobór, Psie Pole, Jagodno ....zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ad-M

      Ad-M (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Jak by nauczyli się liczyć to wyjdzie mniej za tramwaj niż za metrobus, ale jak się wymyśla, że tramwajów to musi być 2 razy więcej(dlaczego?, bo wtedy obetnie się inną linię niż jak będzie...rozwiń całość

      Jak by nauczyli się liczyć to wyjdzie mniej za tramwaj niż za metrobus, ale jak się wymyśla, że tramwajów to musi być 2 razy więcej(dlaczego?, bo wtedy obetnie się inną linię niż jak będzie metrobus o.O), chociaż są 2 razy bardziej pojemne i gdy jest tramwaj to trzeba remontować krzyżówkę, a jak jest metrobus to widać może jechać po poniemieckiej kostce. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Chytry dwa razy płaci!

      meadow (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      "Pytanie, czy dzisiejsze oszczędności mają sens, jeśli w przyszłości i tak trzeba będzie przebudowywać jezdnię "metrobusową" dla tramwaju?"

      CHYTRY DWA RAZY PŁACI!! No tak, ale urzędnicy mają to...rozwiń całość

      "Pytanie, czy dzisiejsze oszczędności mają sens, jeśli w przyszłości i tak trzeba będzie przebudowywać jezdnię "metrobusową" dla tramwaju?"

      CHYTRY DWA RAZY PŁACI!! No tak, ale urzędnicy mają to gdzieś, to nie oni zapłacą 2x, tylko my :(zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie będzie metrobusu!

      Marcin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      UE nie dofinansuje tego projektu. Żadne miasto w Polsce nie dostało pieniędzy na nowe autobusy, tak samo będzie z budową tej trasy bo UE dofinasowuje tylko busy szynowe,tramwaje i metro. I w ten...rozwiń całość

      UE nie dofinansuje tego projektu. Żadne miasto w Polsce nie dostało pieniędzy na nowe autobusy, tak samo będzie z budową tej trasy bo UE dofinasowuje tylko busy szynowe,tramwaje i metro. I w ten sposób włodarze wrócą do projektu tramwaju na Nowy Dwór!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Odwołać Dutkewicza

      Akcja Stop Dymanizmowi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Już we wrześniu tego roku możemy więc być wolni od niszczyciela miasta mieniącego się jego prezydentem.

      Do poparcia wniosku o referendum wystarczą 64 000 osób.

      W samym referendum wystarczy...rozwiń całość

      Już we wrześniu tego roku możemy więc być wolni od niszczyciela miasta mieniącego się jego prezydentem.

      Do poparcia wniosku o referendum wystarczą 64 000 osób.

      W samym referendum wystarczy frekwencja 100 040 osób.

      Za odwołaniem musi być 50% +1, czyli 50 021.

      To jest bardzo, bardzo realne! zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Połaczmy siły

      ND (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16

      Muchoborzanie i Nowodworzanie jest nas ok. 50- tysięcy mieszkańców i przegrywamy z kilkoma dupkami z magistratu?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo