Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duże korki na Podwalu do pl. Orląt Lwowskich. Urzędnicy: Jedźcie Nabycińską

Weronika Skupin
Paweł Relikowski
Korki na Podwalu od placu Jana Pawła II do pl. Orląt Lwowskich to codzienność. Kierowcy z czterech pasów ruchu wjeżdżają na jeden. Kiedyś do dyspozycji były dwa pasy, ale teraz jeden z nich to buspas służący tramwajom, autobusom, taksówkom i pojazdom uprzywilejowanym. Urzędnicy tłumaczą, że korka nie da się rozładować zmieniając ustawienia świateł i zalecają jechać objazdem przez ul. Nabycińską.

Dyskusja o buspasie na Podwalu wróciła po tym, jak na przełomie roku przywilej jazdy po nim zyskali taksówkarze. Zdaniem niektórych, buspas ten powinien zostać zlikwidowany. – W tym miejscu są zawsze korki. Np. w niedzielę 28 grudnia było kompletnie puste miasto, a w tym miejscu korek! Parę razy dzwoniłem na policję w tej sprawie, nic się nie da zrobić – pisze nasz Czytelnik Przemysław Przystupa.

Wylicza, że samochody wjeżdżają tam z czterech pasów: dwóch od strony mostu Sikorskiego, jednego z Legnickiej i jednego ze św. Mikołaja. Jak pisze, światła na pl. Orląt Lwowskich przepuszczają tylko 4-5 samochodów. – Na skrzyżowaniu na placu Jana Pawła II bardzo często zostają samochody i czasem jest tam policja. Stworzenie buspasa na Podwalu powoduje korek nie tylko w tym właśnie miejscu, ale w konsekwencji na ulicy Legnickiej i to kilkusetmetrowego – dodaje Przemysław Przystupa.

Przyjrzeliśmy się sytuacji na Podwalu uważniej. Przez światła na pl. Orląt przejeżdża co prawda więcej niż 5 samochodów na cykl (kilkanaście), ale korek i tak wolno się rozładowuje. Często też za skrzyżowaniem na ul. Piłsudskiego jest taki sam korek ciągnący się aż do Dworca Głównego. Konsekwencją tego jest m.in. zator na Legnickiej.

CZYTAJ TEŻ: Wrocławscy taksówkarze chcą więcej przywilejów w mieście. Dostali buspasy, negocjują kolejne zmiany

Światłami sygnalizacji oraz Inteligentnym Systemem Transportu wspomagającym ich pracę opiekuje się Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, ale decyzja o wydłużeniu cyklu należy do Wydziału Inżynierii Miejskiej. Jak tłumaczą urzędnicy, buspas jest konieczny, bo Podwalem na odcinku od placu Jana Pawła II do placu Orląt Lwowskich przejeżdżają cztery linie tramwajowe i trzy autobusowe w każdym kierunku. Przed wydzieleniem torowiska pojazdy te traciły na tym odcinku kilka, a czasem nawet kilkanaście, minut więcej niż obecnie.

Jak wyliczyli urzędnicy, długość światła zielonego na wlocie na plac Orląt Lwowskich od strony placu Jana Pawła II wynosi przeciętnie 40 sekund. – To pozwala na przejazd około 20 samochodów przez skrzyżowanie w ciągu jednego cyklu – wyjaśnia Katarzyna Kasprzak z Wydziału Inżynierii Miejskiej. W godzinę to ok. 700 pojazdów.

Urzędnicy przypominają, że dla pojazdów indywidualnych jadących od strony ulicy Legnickiej w kierunku placu Orląt Lwowskich jest przejazd alternatywny prowadzący ulicą Nabycińską do pl. Orląt Lwowskich. Wydzielono tam pas do jazdy w prawo z ulicy Legnickiej w Nabycińską oraz wyremontowano i poszerzono jezdnię placu Orląt Lwowskich.

Buspas zostaje, kierowcy i pasażerowie są podzieleni w tej kwestii. – To centrum miasta, jeździ tędy mnóstwo aut i to wręcz skandal, że jest tak wąsko – mówi Paweł z czerwonego renault, kierowca z kilkunastoletnim stażem. Marzena Sołtysik, pasażerka MPK, zauważa że za skrzyżowaniem, na ul. Piłsudskiego, też jest korek. – Całe miasto stoi, więc niech chociaż tramwaje i autobusy mają ten przywilej, żeby ominąć korek. Likwidacja buspasa nie jest tu rozwiązaniem, tak czy siak trzeba by znaleźć jakiś objazd, a Nabycińska jak widać nie wystarcza – mówi Marzena Sołtysik, która mimo posiadania prawa jazdy w ścisłym centrum wybiera komunikację miejską.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Duże korki na Podwalu do pl. Orląt Lwowskich. Urzędnicy: Jedźcie Nabycińską - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska