Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie dokończą wschodniej obwodnicy Wrocławia? Będzie droga lokalna (MAPA)

Bartosz Józefiak
infografika Maciej Dudzik
Wiele wskazuje na to, że odcinek wschodniej obwodnicy Wrocławia z Żernik Wrocławskich do Bielan Wrocławskich nie powstanie. Urzędnicy stopniowo wycofują się z tej inwestycji. Zamiast niego zbudują zwykłą drogę lokalną.

W grudniu otworzono odcinek obwodnicy z Siechnic do Żernik Wrocławskich. Tymczasem kolejny planowany fragment Żerniki - Bielany Wr. nie ma nawet wyznaczonego przebiegu. Trwają ustalenia, w którym miejscu droga przetnie Wysoką, wieś w gminie Kobierzyce. Na planach miejscowych istnieje korytarz, którym droga mogłaby przebiegać, ale budowie w tym miejscu sprzeciwiają się okoliczni mieszkańcy. Twierdzą oni, że w momencie, kiedy kupowali domy, nie było wiadomo, że powstanie tu droga pełniąca funkcję obwodnicy. Boją się dużego ruchu przy swoich osiedlach.

Z deklaracji urzędników z Dolnośląskiej Służy Dróg i Kolei wynika, że odcinek Żerniki Wr. - Bielany Wr. będzie zwykłą drogą lokalną, niepełniąca funkcji obwodnicy. Takie zapewnienia słyszą mieszkańcy Wysokiej, choć oficjalnie wciąż droga nazywana jest odcinkiem wschodniej obwodnicy Wrocławia. Tyle tylko, że ma mieć po jednym pasie ruchu w każdą stronę i skrzyżuje się z wieloma drogami osiedlowymi.

- Ten odcinek może na początku mieć po dwa pasy ruchu, ale w przyszłości trzeba go koniecznie rozbudować do czterech. Inaczej droga stanie w korku. Wschodnia obwodnica traci sens, jeśli politycy wolą podlizywać się małej grupie mieszkańców Wysokiej niż tworzyć dobre rozwiązanie komunikacyjne - podkreśla Grzegorz Roman, były wicemarszałek województwa i pomysłodawca budowy tej trasy. - Wąska trasa Żerniki Wr. - Bielany Wr. oznaczać będzie korki porównywalne do tych, które widzimy dziś na ul. Zwycięskiej we Wrocławiu - dodaje Roman.

Istnieje jednak jeszcze jedno rozwiązanie. Według ekspertów wyjściem z tej sytuacji może być budowa dodatkowej drogi: łącznika z nowego ronda na przedłużeniu ul. Grota-Roweckiego we Wrocławiu do autostradowej obwodnicy Wrocławia A8 w Magnicach (patrz mapka). To na tzw. łącznik magnicki przeniósłby się ruch tranzytowy. Dopiero ta droga pełniłaby funkcję obwodnicy.

Budowę łącznika promuje też wójt Kobierzyc. Gmina nie chce, by droga przez Wysoką miała cztery pasy ruchu. - Mamy zarezerwowany korytarz dla łącznika do Magnic i A8. Będziemy lobbować za jego budową - deklaruje wójt Ryszard Pacholik. - Zaraz zaczynamy w Wysokiej budowę szkoły. Jaki sens ma obwodnica przechodząca przez środek osiedla mieszkaniowego? Za to łącznik do Magnic może być obwodnicą z prawdziwego zdarzenia. W Wysokiej chcemy zbudować tylko drogę osiedlową - wyjaśnia Pacholik.

Grzegorz Roman uważa, że łącznik do Magnic również rozwiązałby problem. - Łącznik z Magnicami pozwoliłby odkorkować przeciążony węzeł Bielański na autostradzie A4. Inaczej trzeba będzie niedługo poszerzać aleję Karkonoską. Drogę do Magnic wcześniej czy później i tak trzeba będzie budować. Nie uciekniemy od tego, bo węzeł Bielański już więcej nie uciągnie. Nawet jeśli dziś nie ma na to pieniędzy, można go przynajmniej zacząć projektować.

Niestety, łącznika do Magnic szybko się nie doczekamy. Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury urzędu marszałkowskiego, mówi, że taka inwestycja nie jest dziś nawet brana pod uwagę.

Do wybudowania pozostał także liczący 8 km fragment WOW z Łan do Długołęki. Tu sprawa jest prostsza, bo ten odcinek ma wyznaczony korytarz, trzeba jeszcze przygotować dokumentację i pozwolenie środowiskowe. Stara dokumentacja środowiskowa jest już nieaktualna. Plan urzędników zakłada, że przetarg na ten fragment będzie można ogłosić pod koniec 2015 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska