Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Pierwszy hybrydowy autobus na regularnej trasie [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
Marcin Karkosza
Od dziś, po trwających kilka tygodni testach, na ulice Krakowa wyjechał pierwszy hybrydowy autobus. Pojazd to Solaris Urbino 18 Hybrid. Został zakupiony przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne i rozpoczął kursowanie z przystanku Struga na trasie linii nr 501.

Autobus jest wyposażony w dwa rodzaje silników: spalinowy i elektryczny. W trybie hybrydowym jest zasilany zarówno przez silnik elektryczny jak i spalinowy. Ma także możliwość automatycznego przejścia do zasilania wyłącznie elektrycznego, pobierając energię z baterii i kondensatorów umieszczonych na dachu, np. po dojeździe do centrum miasta.

Wyposażony w hybrydowy napęd pojazd nie będzie bowiem wytwarzał zanieczyszczeń jadąc ulicami w centrum miasta. Warto zaznaczyć, że silnik spalinowy także jest przyjazny dla środowiska i spełnia surowe europejskie normy emisji spalin
EEV.

Autobus hybrydowy wyróżnia także to, że baterie i kondensatory są ładowane nie tylko przez pracę silnika spalinowego, ale także poprzez rekuperację (magazynowanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania) i zewnętrzne ładowanie przez wtyczkę.

Dzięki napędowi elektrycznemu autobus jest bardzo cichy. Przy włączonym silniku elektrycznym nie potrzebuje skrzyni biegów, a silnik trakcyjny i oś funkcjonują na takich samych zasadach jak w trolejbusach, co zapewnia niezwykle płynną jazdę.

Autobus Solaris Urbino 18 Hybrid jest niskopodłogowy, ma 18 m długości, 2,55 m szerokości oraz 3,5 m wysokości. Posiada cztery pary podwójnych drzwi. Jednorazowo może przewieźć ok. 130 osób, w tym 47 na miejscach siedzących.

Jest wyposażony w klimatyzację oraz system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Nowy pojazd MPK SA będzie stacjonował w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce. To oznacza, że będą z niego korzystać przede wszystkim mieszkańcy Nowej Huty. Pojazd z hybrydowym napędem będzie kursował m.in. na linii nr 129, 139 i 501.

Hybrydowy Solaris to nie jedyny pojazd napędzany energią elektryczną, który obecnie przewozi pasażerów w Krakowie.

Przypomnijmy, że od kwietnia 2014 roku kursuje regularna linia obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. Kursują one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy, które kursują w Krakowie, to pojazdy wyprodukowane przez firmy: Solaris Bus & Coach SA, LBUS oraz Rampini.

Są one eksploatowane w Krakowie w ramach testów, które pozwolą na dokładne sprawdzenie autobusów z napędem elektrycznym w regularnej komunikacji. Wypożyczone pojazdy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych, które MPK SA planuje kupić wykorzystując środki z Unii Europejskiej.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska