Ważne
    Miasto: W tym roku przetarg na budowę Mostu Wschodniego

    Miasto: W tym roku przetarg na budowę Mostu Wschodniego

    Bartosz Józefiak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Miasto: W tym roku przetarg na budowę Mostu Wschodniego

    ©Materiały inwestora

    W połowie 2015 roku chcemy ogłosić przetarg na budowę Mostu Wschodniego i alei Wielkiej Wyspy - zapowiada portalowi GazetaWroclawska.pl wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj. I dodaje, że szanse na budowę mostu łączącego aleję Armii Krajowej z Biskupinem i Sępolnem znacznie wzrosły, dzięki unijnym funduszom.
    Miasto: W tym roku przetarg na budowę Mostu Wschodniego

    ©Materiały inwestora

    Aleja Wielkiej Wyspy z Mostem Wschodnim ma połączyć ul. Mickiewicza i Olszewskiego z wiaduktem nad ul. Krakowską i al. Armii Krajowej. Gdy powstanie, bardzo usprawni się komunikacja w tym rejonie miasta. Kierowcy nie będą już zmuszeni do jazdy przez zatłoczony plac Grunwaldzki. Również mieszkańcy tzw. Wielkiej Wyspy - dzięki mostowi nad Odrą - będą mieli swobodniejszy wyjazd (i wjazd) ze swoich osiedli.

    Na tę inwestycję czekamy od lat. Do tej pory nie udało się jej jednak zbudować, między innymi z powodu protestów niewielkiej grupy mieszkańców, działających w stowarzyszeniu Akcja Park Szczytnicki. Kolejne odwołanie stowarzyszenia przeciwnego budowie trafiło już do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Mimo to, jest szansa, że w tym roku doczekamy się przełomu w sprawie, a władze miasta znajdą 350 mln zł. na budowę przeprawy i ogłoszą przetarg na inwestycję.

    - Pojawiła się możliwość pozyskania unijnych funduszy na tę inwestycję. Most albo w całości sfinansujemy środkami unijnymi i własnymi, albo w połączeniu z partnerem prywatnym i dofinansowaniem unijnym. W ciągu najbliższych miesięcy wybierzemy wariant finansowania. Jeżeli postępowanie sądowe zostanie zakończone, nic nie stoi na przeszkodzie, by nawet w połowie 2015 r. ogłosić przetarg na budowę – tłumaczy wiceprezydent Maciej Bluj.

    To nowa wiadomość, bo do tej pory jedyną możliwą formą sfinansowania budowy Alei Wielkiej Wyspy było tzw. partnerstwo publiczno – prywatne. Most miał powstać za pieniądze prywatnej firmy, która później zarabiałaby na korzystaniu z przeprawy. Miasto miało płacić - przez z góry ustalony czas - pieniądze firmie. Wiele przedsiębiorstw – w tym Budimex, znany z budowy podziemnego parkingu przy Hali Ludowej – ostrzyło sobie zęby na tę inwestycję.
    - Kilka lat temu nie było możliwości pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej na Aleję Wielkiej Wyspy. Wtedy szukaliśmy najlepszego rozwiązania i było nim właśnie partnerstwo publiczno-prywatne – mówi wiceprezydent.

    Czy gdybyśmy od razu wybrali przetarg, dziś Aleja byłaby już gotowa? - Absolutnie nie. Grupa przeciwników budowy podważała i przedłużała wszelkie procedury. W wyniku ich działań część postępowań administracyjnych wydłużyła się, gdyż jest rozstrzygana przed sądem -dodaje Maciej Bluj.

    Chodzi o Stowarzyszenia „Akcja Park Szczytnicki” i „Przyjazna Wyspa”. Ich działacze twierdzą, że inwestycja zaszkodzi cennym ekologicznie i historycznie terenom i okolicom Hali Ludowej, czyli zabytkom wpisanym na listę UNESCO. Stowarzyszenia zaskarżyły zgodę na budowę mostu alei Wielkiej Wyspy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA). W obu instytucjach poniosły klęskę. Ale to nie koniec sądowego sporu. Skarga kasacyjna wpłynęła już do Naczelnego Sądu Administracyjnego. To od wyniku tego postępowania zależy przyszłość Alei Wielkiej Wyspy. Rozpatrzenie skargi kasacyjnej zajmie co najmniej pół roku, być może dłużej.

    Przeciwnicy budowy Alei twierdzą, że tak naprawdę ma być ona przedłużeniem obwodnicy śródmiejskiej. Według nich, obwodnica śródmiejska miałaby iść dalej, za mostem Wschodnim przez al. Paderewskiego aż do ul. Krzywoustego.
    Wiceprezydent Maciej Bluj zapewnia jednak, że w magistracie dziś w ogóle nie jest rozpatrywany wariant. Przedłużenia alei Wielkiej Wyspy nie znajdziemy już w żadnym aktualnym opracowaniu czy projekcie.

    Projektowanie i budowa Alei Wielkiej Wyspy zajmie ok. 30 miesięcy. Gdyby więc udało się rozstrzygnąć przetarg do końca 2015 r, po moście Wschodnim pojechalibyśmy najwcześniej w połowie 2018 r.

    Aleja Wielkiej Wyspy to droga o długości 3,5 km. Mają się na nią składać m.in. dwa mosty: nad Oławą i nad Odrą. Aleja będzie krzyżowała się z ul. Międzyrzecką, Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza. Jest wytyczona przez zielone nieużytki, częściowo wzdłuż ul. 9 Maja.

    Czytaj także

      Komentarze (73)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      co dalej?

      Mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Czy już są jakieś postępy w tej sprawie ? Jest już postanowienie sądu ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      oporów

      mario (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      A co z al. Piastów która miała być połączona z Racławicką
      Ktoś odpowie na to pytanie ?
      czy po prostu będzie mydlenie oczu bo ktoś "bardzo ważny" mieszka w okolicy

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rogatki

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 1

      Na tej przeprawie powinny być rogatki aby pobierać opłaty od wszystkich uczestniczących w akcji park szczytnicki a cały pozostał "Wrocław" plus normalni z wyspy powinni jeździć za darmo... O...!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czy to normalne?

      Marcin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 2

      Tę całą szopkę z Akcja Park Szczytnicki dało by się uniknąć gdyby była w Polsce ordynacja dotycząca referendum w tak ważnej sprawie jak budowa tego mostu, podobnie jak w Szwajcarii gdzie mieszkańcy...rozwiń całość

      Tę całą szopkę z Akcja Park Szczytnicki dało by się uniknąć gdyby była w Polsce ordynacja dotycząca referendum w tak ważnej sprawie jak budowa tego mostu, podobnie jak w Szwajcarii gdzie mieszkańcy często decydują w referendach o bardziej ważnych czy mniej ważnych sprawach. Gdyby takie coś było u nas ci nieliczni krzykacze byli by przegrani bo zdecydowana część mieszkańców Wielkiej Wyspy chce tego mostu i tej nowej alei. Przy okazji powinna być zrobiona decyzja środowiskowa oparta na badaniach i projekcie i jasno przedstawiona mieszkańcom, ze inwestycja dzięki odpowiednim zabezpieczeniom jak ekrany akustyczno-biologiczne absolutnie nie zaszkodzi Parkowi Szczytnickiemu, Hali Stulecia i minimalnie spotęguje hałas oraz zanieczyszczenie w okolicy.
      Aleja Wielkiej Wyspy to nie obwodnica autostradowa, nie będą po niej jeździły Tiry a jedynie osobówki ale na pewno nie z takim natężeniem jak np. na ul. Kazimierza Wielkiego. Nie wiem czy do protestujących nie dociera fakt, że obecnie ul. Mickiewicza bardziej szkodzi Parkowi Szczytnickiemu niż zapowiadana Aleja gdyż panuje na niej ogromny ruch a przecina ona park na pół i w dodatku nie ma tu żadnych ekranów. Samochody się na niej tłocza jedne jadac w kierunku mostu Zwierzynieckiego inne w kierunku Szczytnickiego zasmradzając ten park zamiast płynnie pojechać nowa aleja która będzie na skraju parku nie w połowie jak Mickiewicza i Paderwskiego.
      Niepotrzebnie budowa się odwleka bo Sąd Administracyjny z pewnoscią odrzuci te protesty i trzeba cos zrobić by jakas garstka ludzi nie decydowała za całe tysiące normalnie myslacych zwłaszcza że ich argumenty przeciwko budowie są nieprawdziwe i śmieszne.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie do końca

      qqq (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      To nie są protesty na zasadzie "nie bo nie" - wymyślają mniej lub bardziej wiarygodne przeciwwskazania, głównie z "ekologiczne".
      A jeżeli coś jest nieekologiczne, to nie ma dofinansowania z UE.
      A...rozwiń całość

      To nie są protesty na zasadzie "nie bo nie" - wymyślają mniej lub bardziej wiarygodne przeciwwskazania, głównie z "ekologiczne".
      A jeżeli coś jest nieekologiczne, to nie ma dofinansowania z UE.
      A jak nie ma dofinansowania, to nie ma inwestycji.

      I dlatego tego typu protesty muszą przejść przez wszystkie szczeble, na NSA skończywszy.

      Referendum mogłoby dotyczyć co najwyżej decyzji o budowie mostu lub wyasgnowania środków na tę budowę. Cały proces administracyjny musiałby zostać i tak, i tak przeprowadzony.

      Jest prostsze rozwiązanie - zrobić porządek z polskim sądownictwem i administracją i skrócić terminy rozpatrywania spraw z miesięcy (czy lat) do tygodni.

      Niestety ta mafia trzyma się nieźle i nic nie wskazuje, aby miało się to w najbliższym czasie zmienić.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sam Most Wschodni dobry

      Wykonanie... po wrocławsku (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

      Ruch w centrum powinno się zmniejszać, bo jest tam pełno wąskich gardeł. Most Wschodni powinien być dawno temu!
      Ale niech lepiej zostawią to, za 4 lata następcy po nich zaprojektuje porządnie, a...rozwiń całość

      Ruch w centrum powinno się zmniejszać, bo jest tam pełno wąskich gardeł. Most Wschodni powinien być dawno temu!
      Ale niech lepiej zostawią to, za 4 lata następcy po nich zaprojektuje porządnie, a następca Dutkiewicza zajmie w budżecie odpowiednią sumę. Miejsca i kasy na dwa pasy, torowisko tramwajowe, chodniki i ścieżki jest dość! Wystarczy tylko kasę z fajerwerków przeznaczyć na normalne inwestycje. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mosty

      Oskar (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 7

      Tak "okrojonego", jednojezdniowego mostu i tzw. Alei nie wolno zbudować! To zmarnowane pieniądze i wielka kompromitacja władz miasta

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mosty

      Oskar (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

      Tak "okrojonego", jednojezdniowego mostu i tzw. Alei nie wolno zbudować! To zmarnowane pieniądze i wielka kompromitacja władz miasta

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      mosty

      Oskar (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

      Tak "okrojonego", jednojezdniowego mostu i tzw. Alei nie wolno zbudować! To zmarnowane pieniądze i wielka kompromitacja władz miasta

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      14.02.213

      artykuł sprzed prawie 2 lat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 2

      Będziemy budować most Wschodni i Aleję Wielkiej Wyspy. Ta trasa powinna być skończona do 2016 r. Być może prace przedłużą się do 2017 r., ale będziemy celować we wcześniejszy termin - mówi w...rozwiń całość

      Będziemy budować most Wschodni i Aleję Wielkiej Wyspy. Ta trasa powinna być skończona do 2016 r. Być może prace przedłużą się do 2017 r., ale będziemy celować we wcześniejszy termin - mówi w rozmowie z naszą gazetą Maciej Bluj.

      Czytaj więcej: http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/762203,wroclaw-kiedy-powstanie-most-wschodni-wiceprezydent-bluj-zlozyl-obietnice,id,t.htmlzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Korki!!! Tylko taki obraz mostu w tej postaci widzę!!!

      zed (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

      Kolejny pomnik ku chwale korkom we Wrocławiu i kolejne wąskie gardło! Wystarczy policzyć, ile pojazdów jedzie obwodnicą śródmiejską w kierunku Krakowskiej i dodać to!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Budowa w tej postaci tego mostu jest totalnie bez sensu

      kl (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 6

      Tam powinny być po dwa pasy w każdą stronę i torowisko tramwajowe. Ten most w takiej bieda wersji jak planują go wybudować, to wyrzucenie pieniędzy w błoto.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo