Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Zobacz jakie zmiany w komunikacji miejskiej czekają nas w 2015 roku

Weronika Skupin
Fot. Janusz Wójtowicz / Polskapresse
2015 rok z pewnością zapisze się jako ważny w historii MPK. Po raz pierwszy w tak dużym stopniu zadania miejskiego przewoźnika przejmie podwykonawca, firma ITS Michalczewski z Radomia. Trafią do nas tym samym nowe autobusy MAN Lion's City. Zlikwidowana zostanie też zajezdnia autobusowa przy ul. Grabiszyńskiej. To także rok zakupu nowych niskopodłogowych tramwajów Pesa Twist. Od stycznia urzędować będzie też nowy prezes spółki.

1. Podwykonawca i nowe autobusy

MPK podpisało umowę z podwykonawcą, firmą Internationale Transport Spedition Adam Michalczewski z Radomia. Przewoźnik zapewni swoje autobusy, kierowców, zajezdnię i zaplecze techniczne. Nowa firma zacznie wozić wrocławian w połowie 2015 roku.

Firma Adama Michalczewskiego będzie nas woziła fabrycznie nowymi autobusami MAN Lion's City oraz mniejszymi autobusami Solaris Urbino Alpino. Łącznie będzie ich 69. Solarisy obsłużą mniej uczęszczane linie: 100, 120, 140, 147, a autobusy MAN pojawią się na liniach: A, 110, 113, 114, 119, 125, 128, 145 i 146. Michalczewski zaproponował najniższą cenę w przetargu - w przeliczeniu około 9 zł za kilometr.

W autobusach podwykonawcy będzie obowiązywał regulamin MPK, tak jak dziś w przypadku takich podwykonawców jak DLA czy Sevibus. Nowe autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty i system informacji pasażerskiej.

Czytaj także: Wrocław: Nowe autobusy nie przyjadą tak szybko

2. Likwidacja zajezdni autobusowej przy ul. Grabiszyńskiej

Jednym z powodów, dla którego MPK szukało podwykonawcy, jest likwidacja obecnej zajezdni autobusowej przy ul. Grabiszyńskiej. Powstanie tam muzeum, Centrum Historii Zajezdnia opowiadające dzieje powojennego Wrocławia. Hale zostaną przebudowane, a autobusy i część sprzętu przeniesione do drugiej zajezdni MPK przy ul. Obornickiej. Przy Grabiszyńskiej autobusy nie mogą już stacjonować, bo cała infrastruktura jest już stara i mało nowoczesna. Poza tym okoliczni mieszkańcy skarżą się na hałas.

Zajezdnia przy Obornickiej jest rozbudowywana, ale mimo to nie pomieści wszystkich autobusów, które dziś parkują przy Grabiszyńskiej. Dlatego podwykonawca zapewni swoją zajezdnię i autobusy, a MPK samodzielnie nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich linii.

Autobusy z Grabiszyńskiej zostaną przeniesione na Obornicką prawdopodobnie w połowie roku. MPK wystawiło już na sprzedaż już część dublującego się sprzętu z zajezdni przy Grabiszyńskiej.

3. Autobusy będą sprzątane codziennie

Przy Obornickiej nie tylko powiększył się teren zajezdni, ale przybyło budynków. Powstała nowa myjnia, stacja paliw i stacja diagnostyczna. MPK zapowiada, że będzie to rok wejścia w życie nowych standardów i technologii. Nowoczesna obsługa ma zapewnić, że każdego dnia na trasę wyjadą wyłącznie czyste i w pełni sprawne autobusy.

Kierowca przed wyjazdem zatankuje autobus. W szczycie, gdy autobusy masowo zjeżdżają i wyjeżdżają z zajezdni, na stacji będzie obsługa, która zatankuje autobus. Jeśli ruch będzie mniejszy, kierowca skorzysta z automatyki (wóz z i kierowca zostaną zidentyfikowani, a kierowca samodzielnie zatankuje pojazd).

Następnie autobus wjedzie na stanowisko uzupełniania płynów eksploatacyjnych, a potem szybkiej diagnostyki. – Będzie ona pobieżna – kierujący zgłosi na tym stanowisku obsłudze technicznej swoje uwagi, technicy dokonają oceny pojazdu pod kątem widocznych uszkodzeń i usterek – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK.

Następnie pojazd wjedzie na stanowisko sprzątania – tu pracownicy zewnętrznej firmy odkurzą pojazd i zetrą kurze. Na końcu autobus, jeśli jest taka potrzeba, przejedzie przez myjnię.

4. Nowe tramwaje marki Pesa Twist

W połowie roku do Wrocławia trafić ma 6 tramwajów marki Pesa Twist. Za ich zakup zapłaci miasto. W przypadku, gdy zdobędziemy unijne dofinansowanie na ten projekt, tramwajów może być więcej.

Bydgoskie pesy są na wyposażeniu wielu polskich i zagranicznych miast, m.in. Warszawy czy Moskwy. Wrocławska wersja tramwaju twist będzie ciemnoniebieska. Wszystkie wozy zostaną wyprodukowane w 2015 roku, będą w całości niskopodłogowe i klimatyzowane.

Czytaj więcej: Jest umowa na tramwaje Pesa dla Wrocławia. Wygodne i bezpieczne przy wypadkach

O ładowarkach USB , nowych tablicach informacyjnych i torowiskach przeczytasz na następnej stronie**

5. Ładowarki USB we wszystkich pojazdach?

W 2015 roku gniazdka USB do podładowania telefonu znajdą się we wszystkich autobusach Solaris Urbino. Obecnie zamontowane są w kilkunastu solarisach i systematycznie montowane są kolejne, tak, aby nie zatrzymywać większej liczby pojazdów w zajezdni.

Czy doczekamy się takiego rozwiązania we wszystkich pojazdach MPK? – Poczekamy jak sprawdzą się te zamontowane w solarisach i potem będziemy odejmować dalsze decyzje co do rozszerzenia tego projektu o inne pojazdy – mówi Agnieszka Korzeniowska.

6. Torowiska

Czy w 2015 roku zacznie się budowa torowiska na Popowice? Na razie o tym głucho, a projekt budowy torów na Jagodno to jeszcze odleglejsza przyszłość. Torowiska na pewno nie doczekają się też mieszkańcy Nowego Dworu i Psiego Pola – torowisko tramwajowe te dwa ostatnie osiedla jest najbardziej odległe w realizacji.

O rozpoczęcie budowy torowiska na Popowice zapytaliśmy Zbigniewa Komara z zespołu ds. rozwoju transportu szynowego urzędu miasta. – Realizacja uzależniona jest od dofinansowania z UE, a nadal ministerstwo nie ogłosiło terminu naboru wniosków. Jednocześnie według aktualnych informacji, w perspektywie 2014-2020 podobno nie będą refundowane wydatki miast poniesione przed zawarciem umowy o dofinansowaniu. Z tego względu wydaje się, że na razie nie warto rozpoczynać wydatków wcześniej, choć oczywiście sytuacja w każdej chwili może się zmienić – tłumaczy Komar.

Na pewno jednak będą remonty istniejących torowisk, ale w małym zakresie. Bieżąca konserwacja i szlifowanie, regeneracja szyn i odchwaszczanie torowiska mają pochłonąć 10 mln zł w przyszłym roku. Na pewno szyny będą wyszlifowane na ul. Legnickiej na odcinku od pl. Jana Pawła II do pl. Strzegomskiego i od Wejherowskiej do Milenijnej. Jest to zadanie w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, którego realizacja wyniesie ok. 100 tys. zł.

7. Nowe tablice informacji przystankowej

Do końca roku we Wrocławiu sukcesywnie ma przybywać nowych tablic informacji pasażerskiej na przystankach. Będzie ich łącznie 120, m.in. na Nowym Dworze, pl. Staszica, przystanku Śliczna przy Borowskiej, trasie tramwaju Plus przez Hubską i Glinianą, czy przy Ogrodzie Botanicznym.

Dzięki takim tablicom wiadomo za ile minut przyjedzie autobus bądź tramwaj (tryb rzeczywisty), gdyż różni się to niekiedy od tego, co na papierze (tryb rozkładowy).

Kliknij i zobacz pełną listę przystanków: Będą nowe elektroniczne tablice informacji przystankowej (LISTA)

8. Nowy prezes MPK – Jolanta Szczepańska

Na przełomie roku zmienia się prezes wrocławskiego MPK. Dotychczasowy, Władysław Smyk, podał się do dymisji tłumacząc to względami osobistymi. Nie były jednak tajemnicą napięte stosunki na linii prezes – związki zawodowe. Związkowcy zarzucali mu złe traktowanie pracowników, niekorzystne zmiany w systemie płac, czy brak regulaminu – układu zbiorowego. Strajk wisiał na włosku, ale mimo to że mediacje zakończyły się porozumieniem, obietnicą zmian i podwyżek, Smyk nagle podjął decyzję o odejściu.

Jak dowiedziała się GazetaWroclawska.pl, mogło to mieć związek z wyrokiem sądowym. Smyk został uznany winnym bezpodstawnego obniżenia pensji pracownikom.

Sąd: prezes MPK bezpodstawnie obniżył pensje. Usłyszał wyrok

Nowa pani prezes Jolanta Szczepańska to dotychczasowa urzędniczka. W urzędzie miejskim szefowała komórce, która zajmowała się przygotowywaniem i zarządzaniem projektami współfinansowanymi ze środków unijnych. Wcześniej (przed 2010 rokiem) była m.in. w zarządzie i radzie nadzorczej Wrocławskiego Parku Wodnego.

Swoją nową funkcję Jolanta Szczepańska zacznie sprawować od 15 stycznia, gdy wróci z urlopu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska