Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej oszczędza na remoncie linii Wrocław - Jelenia Góra

Rafał Święcki
Na remont linii Jelenia Góra - Wrocław potrzeba ok. 475 mln zł
Na remont linii Jelenia Góra - Wrocław potrzeba ok. 475 mln zł Fot. Piotr Krzyżanowski
Remont 128 kilometrów zdewastowanej linii kolejowej Jelenia Góra - Wrocław będzie znacznie wolniejszy niż zakładano.

W tym roku zamiast planowanych 70 mln zł, spółka Polskie Linie Kolejowe na poprawę jakości torowiska i wymianę wyeksploatowanych urządzeń przeznaczy nieco ponad 41 mln.

Zmniejszenie budżetu na linię kolejową nr 274 opóźni realizację wieloletniego programu, który miał doprowadzić do usunięcia ograniczeń prędkości dla kursujących tędy składów. PLK planowały, że do 2015 roku znikną wszystkie miejsca, w których pociągi zwalniają do nawet 20 km/h. Wagony znów miały pędzić na prostych odcinkach z maksymalną prędkością 120 km/h, by czas podróży do Wrocławia skrócić do około dwóch godzin.

Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PLK, przyznaje, że mniej pieniędzy może opóźnić realizację tych zamierzeń o 2-3 lata.

W tym roku kolejarze planowali m.in. remonty w rejonie Wałbrzycha, bo tam stan torowiska jest najgorszy. W planach była wymiana torów na odcinkach Żarów - Jaworzyna Śląska oraz Świebodzice - Wałbrzych Szczawienko.

Spółka PLK planowała też wymianę starego (pochodzącego z lat 30. XX wieku) systemu sterowania ruchem. Nowe urządzenia miały poprawić przepustowość linii. Specjaliści szacują, że wówczas na tory mogłoby wyjechać prawie 40 procent pociągów więcej. Dzięki temu wzrosłaby liczba składów towarowych, m.in. z kruszywem. Na razie nie wiadomo, które zadania zostaną przesunięte.

- Przymierzamy się dopiero do tego, co będziemy mogli zrobić z przyznaną nam sumą - tłumaczy dyrektor Jerzy Dul.

Całkowity koszt remontu linii nr 274 jest szacowany na ok. 475 mln zł. Ponieważ nie leży ona w żadnym międzynarodowym korytarzu transportowym, prac nie można sfinansować dzięki unijnym dotacjom.

Takie wysokie nakłady nie byłyby konieczne, gdyby przez minione dziesięciolecia nie doprowadzono kolejowych urządzeń do śmierci technicznej. Przez wiele lat w tory na trasie Jelenia Góra - Wrocław nie zainwestowano ani złotówki.

Pieniądze na remonty pojawiły się dopiero w 2006 roku. W ciągu czterech lat na linię 274 wydano ok. 80 mln zł (z Funduszu Kolejowego, budżetu państwa i środków własnych spółki PLK).

Ostatnio pociągi nieco przyspieszyły. - Rozkładowa prędkość na objętych remontami odcinkach wzrosła z 40 kilometrów na godzinę do 100. Czas przejazdu pociągiem osobowym między Jaworzyną Śląską a Ibramowicami wynosił 24 minuty, a po remoncie - 13 - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PLK.

Podróż do stolicy Dolnego Śląska nie trwa już ponad cztery, ale nadal zajmuje ponad trzy godziny. Kolei trudno więc konkurować z komunikacją autobusową. - Choć w pociągu byłoby mi wygodniej, wolę jeździć do Wrocławia autobusem. Jest szybciej, poza tym kursów autobusowych jest więcej. Teraz pociąg do Wrocławia odjeżdża tylko trzy razy dziennie - mówi Katarzyna Jaworska z Jeleniej Góry.

Posłanka Marzena Machałek z PiS złożyła w Sejmie interpelację z pytaniem, dlaczego zmniejszono nakłady na linię nr 274. Minister infrastruktury jeszcze na nią nie odpowiedział. Według parlamentarzystki, jeśli pociągi na linii Jelenia Góra - Wrocław nie przyśpieszą, kolej nigdy nie zdobędzie tu pasażerów.

- Liczba połączeń spada, bo kursy pociągów osobowych są nieopłacalne. Bez modernizacji linii wkrótce będą tędy jeździły tylko składy towarowe - uważa Marzena Machałek.

Linia z historią
W 1931 roku pociąg pokonujący trasę z Wrocławia do Jeleniej Góry na odcinku do Jaworzyny Śląskiej pędził ponad 120 km/h. Linia 274 była jedną z pierwszych w Europie zelektryfikowanych tras kolejowych (w latach 1916-1928). Trakcja została zdemontowana pod koniec II wojny światowej, ponowna elektryfikacja została przeprowadzona w 1965 roku.

Czy po modernizacji linii 274 pasażerowie znów zechcą jeździć do Wrocławia koleją? Podyskutuj na forum

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kolej oszczędza na remoncie linii Wrocław - Jelenia Góra - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska