Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna. Na dachu układane są szklane panele w kształcie trójkątów [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
Grzegorz Gałasiński
60 proc. dachu pokryją przezroczyste panele, aby światło słoneczne docierało do wnętrza. Największy świetlik na dachu dworca powstaje nad głównym wejściem od strony ul. Kilińskiego.

Na budowie dworca Łódź Fabryczna trwa układanie pokrycia dachu. Będzie ono składało się z 10 tys. trójkątów równobocznych. Każdy bok trójkąta ma długość metra. Większość trójkątów jest szklanych, pozostałe są metalowe. Dzięki przezroczystym panelom do wnętrza dworca będzie docierało światło słoneczne. Szkalne panele pokryją 60 proc. powierzchni dachu.

Najwięcej trójkątnych paneli będzie zamontowanych w części zachodniej dworca, czyli po strony wejścia od ul. Kilińskiego. Tam ułożyć trzeba 5 tys. paneli. To miejsce nazywane jest przez wykonawcę świetlikiem A. Świetlik B, czyli środkowy, potrzebuje 2,4 tys. trójkątnych paneli, zaś do świetlika C przy wschodnim wejściu potrzeba ich 2,6 tys.

- Trójkątne elementy będą montowane do lutego - powiedział Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu. - Panele mają gumowe uszczelki i są dodatkowo uszczelniane masą plastyczną, aby nic nie przeciekało.

Panele są ostrożnie transportowane na dach dworca, aby się nie uszkodziły. Najpierw dźwig przenosi palety z panelami na dach, a następnie pojedyncze panele są przytwierdzane do dźwigu specjalnymi przyssawkami i transportowane w docelowe miejsca ułożenia tego elementu na dachu.

Zanim można było montować trójkątne panele, trzeba było zbudować stalową konstrukcję główną. Do budowy jednego świetlika potrzeba było 500 ton stali. Konstrukcja główna połączona jest z tzw. nadkonstrukcją, na której montowane są trójkątne panele.

Największy świetlik od strony ul. Kilińskiego znajdzie się nad głównym wejściem na dworzec. Wejście będzie miało szerokość 40 metrów, natomiast rozpiętość falistego dachu nad nim ma ponad 80 metrów. Układanie trójkątnych paneli nad tym wejściem jest najbardziej zaawansowane.

Przypomnijmy, że termin zakończenia budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna ustalono na 30 września 2015 roku. Koszt całej inwestycji to 1,76 mld zł. Do wybudowania dworca konieczne jest użycie 750 tys. metrów sześciennych betonu.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki