Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mamy pendolino. W końcu jest i jeździ jak w zegarku (ZDJĘCIA, FILM)

Weronika Skupin
Pierwszy skład Pendolino Wrocław - Warszawa na peronie 2 wrocławskiego dworca. Express InterCity Premium odjechał o godzinie 6.17
Pierwszy skład Pendolino Wrocław - Warszawa na peronie 2 wrocławskiego dworca. Express InterCity Premium odjechał o godzinie 6.17 Weronika Skupin
Od niedzieli w Polsce jeżdżą szybkie pociągi Pendolino. Jest też połączenie z Wrocławia do Warszawy. Przy okazji 14 grudnia zmienił się rozkład jazdy. Jak wypadła inauguracja, sprawdziliśmy sami, jadąc pierwszym z Wrocławia pendolino do stolicy.

Byliśmy na pokładzie pierwszego pociągu typu Express InterCity Premium z Wrocławia do Warszawy. Nowoczesne pendolino wozi nas do stolicy w niespełna cztery godziny. Trzeba przyznać, że jest szybkie i jeździ punktualnie. Do Warszawy Centralnej pociąg dotarł według planu w 3 godziny i 45 minut, osiągając po drodze prędkość ponad 200 km/h.

CZYTAJ TEŻ: Pociąg Pendolino Wrocław - Warszawa. Jechaliśmy pierwszym kursem (FILM, ZDJĘCIA)
Cena jest konkurencyjna - bilety normalne kupimy od 49 zł. Wygoda? Pociąg jest wyciszony, klimatyzowany, ma regulowane fotele i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Ale... Pasażerowie przypominają, że w niektórych pociągach, szczególnie na Zachodzie, taki standard to żadna rewelacja. Od lipca w naszych pociągach Intercity jest internet, a w pendolino na razie Wi-Fi nie działa... Gniazdka to też żadna rewelacja. Ale koniec narzekania: nareszcie mamy naprawdę świetne pociągi na polskich torach.

Można nastawiać zegarki

Pociąg Pendolino z Wrocławia do Warszawy Wschodniej wyruszył punktualnie o godz. 6.17. Tuż po tym, jak opuścił stolicę Dolnego Śląska, jechał z prędkością około 160 km/h i po 20 minutach był w Brzegu. Najwyższą prędkość osiągnął za stacją Włoszczowa - nieco ponad 200 km/h.

Nie można było tego jednak zaobserwować na prędkościomierzach (!) - były "na razie" niedostępne, a pasażerowie korzystali z aplikacji telefonicznych, mierzących prędkość.

Szybkości niemal w ogóle nie czuć dzięki aerodynamicznej budowie pojazdu. W wagonie dostępne są miejsca usytuowane zgodnie i przeciwnie do kierunku jazdy, a także miejsca przy rozkładanych stolikach, gdzie usiąść mogą cztery osoby. W klasie pierwszej miejsca na nogi jest nieco więcej i to właściwie największa różnica w podróży między klasami.

Pociąg o godz. 6.56 punktualnie dotarł do Opola Głównego. Po drodze minął też Częstochowę, gdzie był nawet przed czasem, Warszawę Zachodnią, Centralną i dotarł punktualnie co do minuty do Warszawy Wschodniej.


Pendolino Wrocław - Warszawa: Co mają w ofercie?

W pendolino pachnie nowością: są wygodne fotele, gniazdka, oświetlenie foteli, klimatyzacja czy rozkładane stoliki. To jednak wciąż standard, który w niektórych polskich pociągach mamy od dawna, nie mówiąc o Zachodzie. Nie działało Wi-Fi. Na razie? Każdy przyznawał, że jest ładnie. Ale czy nadzwyczajnie?

Ceny także są iście samolotowe. Z oferty WARS-u korzystało niewiele osób. Jajecznica czy zupa to koszt 12 zł, za obiad trzeba zapłacić od 18 (pierogi) do 28 zł. Mała kawa i herbata kosztują 6 zł, duża kawa 8,5 zł. Mały soczek 330 ml kupimy za 5,5 zł.

Pasażerowie pierwszej klasy za darmo otrzymali pralinkę, kawę z ekspresu oraz zimny napój. Ci z drugiej mieli do wyboru kawę lub herbatę "zrób to sam", wodę lub soczek.

Pomieszczeniem niedostępnym dla podróżnych jest pokój kierownika pociągu, który na systemie monitoringu może obserwować parametry pojazdu, m.in. to, czy drzwi są zamknięte lub w jakim stopniu toalety są zapełnione.

Co o pendolino sądzą pasażerowie? - CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Pasażerowie dają plusa

Natanael Kopański jest pasjonatem kolei. Wykupił bilet z Wrocławia do Warszawy Centralnej. W podróż zabrał kolegę, Piotrka. Wybrał się nie z potrzeby, a z pasji. - To nowoczesny tabor, który ma jeszcze możliwości rozwoju w Polsce. Chciałem sam się przekonać, jak to wygląda – mówił.

A co sądzą wrocławianie o superszybkim pociągu? (SONDA)

Niemieckie pociągi ICE są według niego podobnej klasy. Mając porównanie obu typów pociągów, lepiej od niemieckiego taboru wypada pendolino. - To nowy pociąg, wizualnie też wygląda lepiej. Komfort podróży jest jednak porównywalny. W Niemczech szybkie pociągi osiągają 300 km na godzinę, u nas to jeszcze niemożliwe – opowiada.

Mariusz Wasilewski, niepełnosprawny na wózku, chwali sobie pociąg. Wsiadł do niego we Wrocławiu bez trudu, gdyż skład jest wyposażony w specjalną platformę dla wózków. - W skali od 0 do 10 oceniam pendolino na 9. Jedyne, do czego się mogę przyczepić, to wyłączniki świateł nad fotelami, które są niewygodnie umiejscowione – mówi.

Sebastian Koński z Wrocławia przyjechał pierwszym pendolino do Warszawy wraz ze swoją córką, 10-letnią Amelią. Do stolicy pojechali w niedzielę rano pod wpływem impulsu, by zrobić sobie jednodniową wycieczkę. Amelka pierwszy raz była w Warszawie. - Czysto, porządnie, szybko, wszystko tak jak trzeba. Jeśli mam podpowiedzieć, co można poprawić, to przyda się wprowadzenie komunikatów po angielsku - proponuje Sebastian Koński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Mamy pendolino. W końcu jest i jeździ jak w zegarku (ZDJĘCIA, FILM) - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska