Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pendolino: cud czy niewypał? Dziś pierwszy szybki pociąg do Warszawy. Wsiądziecie? (SONDA)

Marcin Walków
Ekspert: Pendolino nie pojedzie znacznie szybciej niż inne pociągi PKP Intercity
Ekspert: Pendolino nie pojedzie znacznie szybciej niż inne pociągi PKP Intercity infogr. Aleksander Łukowicz
14 grudnia na polskie tory między dużymi miastami po raz pierwszy wyjadą superszybkie pociągi Pendolino. Połączą też Wrocław i Warszawę - w czasie 3 godz. 45 minut. Okazuje się jednak, że nie będą wcale takie super ani takie szybkie.

- Stadion Narodowy też mi się bardzo podoba, dopóki nie przypomnę sobie, że wydano na niego miliard złotych z moich podatków - uważa Jakub Mdrjas, redaktor "Rynku Kolejowego". Jego zdaniem pendolino wyprzedza nasze czasy, ale nie jest to pochwałą.

- Osiągi tych pociągów nie będą wykorzystywane jeszcze przez długi czas. Po polskich torach pendolino nie pojedzie znacznie szybciej niż inne pociągi. Prędkość 200 km/godz. osiągnie na odcinku długości 80 km - dodaje Madrjas. Ekspert podkreśla, że można było zainwestować w produkowane przez polskie firmy pociągi osiągające 160 km/godz. i kupić ich po prostu więcej.

Pendolino już stoi na dworcu Wrocław Główny. Odjazd w niedzielę (ZDJĘCIA)

Najtańszy bilet do Warszawy będzie kosztował 49 zł. Będzie ich docelowo tylko 20 z dostępnych 400. Średnia cena biletu wyniesie około 130 zł. Z naszych wyliczeń wynika, że podróż pociągiem EIC może być ciut krótsza i trochę tańsza, niż przejażdżka pendolino za cenę bez zniżki, czyli 150 zł.

14 grudnia wchodzi też w życie nowy rozkład jazdy pociągów (w naszej gazecie w poniedziałek i wtorek). PKP Intercity wprowadza tzw. dynamiczny system sprzedaży biletów. Promuje on kupowanie ich wcześniej. Ten, kto chciałby go kupić w ostatniej chwili na pokładzie pendolino zapłaci dodatkowo... 650 zł! Nie dotyczy to osób niepełnosprawnych.

ZOBACZ KONIECZNIE: Odjechał ostatni ekspres "Wawel" do Berlina i Hamburga (ZDJĘCIA, FIM)

- Taki zakaz to duży błąd, który powoduje, że Intercity rezygnuje z klientów. Wybiorą oni autobus albo własny samochód. Kolej powinna mieć ofertę dla każdego. Nawet tego, kto planuje podróż w ostatniej chwili, albo się spóźnia - dodaje Madrjas. Podkreśla, że dużym zaskoczeniem dla pasażerów pendolino może być... brak bezprzewodowego internetu na pokładzie. Ten dopiero się pojawi z czasem.

Po testach jest już 15 składów (6 z nich to rezerwa). Zakup 20 pociągów Pendolino łącznie z bazą do ich serwisowania kosztował około 2,7 mld zł. Ostatnio Komisja Europejska zmniejszyła dotację na pendolino o 14 mln euro. PKP Intercity zwraca uwagę, że pociągi kupiono na 30 lat. Przyspieszą w kolejnych latach, po remontach torów.

A co sądzą wrocławianie o superszybkim pociągu? (SONDA)

A co Wy sądzicie o pociągach Pendolino? To dobry zakup? Będziecie nimi jeździć? Czekamy na Wasze komentarze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska