Wrocław: Rusza remont zabytkowego tramwaju Maximum....

    Wrocław: Rusza remont zabytkowego tramwaju Maximum. Nareszcie! (ZDJĘCIA)

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocław: Rusza remont zabytkowego tramwaju Maximum. Nareszcie! (ZDJĘCIA)
    1/11
    przejdź do galerii

    ©Paweł Relikowski

    Niedługo powinien rozpocząć się remont zabytkowego tramwaju Maximum. Mają zostać zabezpieczone także niszczejące składy Linke Hofmann na tyłach zajezdni przy Legnickiej. Znaleziono firmę, która wykona renowację wagonu z 1901 roku jeżdżącego po ulicach Breslau. Można powiedzieć – nareszcie. Długo trwało kompletowanie części Maximuma i poszukiwanie wykonawcy remontu. Ale czy na zabezpieczenie pozostałych tramwajów trzeba było czekać tyle czasu?
    Renowacja Maximuma to projekt z Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Był jednym ze zwycięskich koncepcji w 2013 roku. Do tej pory trwały przygotowania – kompletowanie dokumentacji, części i poszukiwanie wykonawcy. Teraz w końcu się udało – prace ruszają w zajezdni przy Legnickiej.

    Czytaj więcejWrocław: Nikt nie chce wyremontować zabytkowego tramwaju z 1901 roku

    W ramach projektu zostanie też zabezpieczonych 9 tramwajów niszczejących na tyłach zajezdni: stare składy Linke Hofmann i perełki, takie jak jeżdżąca po szynach wieża sieciowa z 1892 roku, służąca do naprawy sieci trakcyjnej, tramwaje-szlifierki z okresu międzywojennego czy też jeżdżące kontenery na piasek. W ciągu kilku dni tramwaje mają zostać przeniesione pod dach. Dziwić może jedynie, że stanie się to tak późno. Przenosiny rdzewiejących składów nie wymagają przecież ani zgromadzenia nowych części, ani przygotowania dokumentacji projektowej.

    Oba zadania: remont Maximuma i zabezpieczenie pozostałych składów, to ten sam projekt. Przenosiny będą jednak wykonywane siłami MPK. Nie trzeba było rozpisywać przetargu. Skoro tak, czy nie można było zająć się tym już wcześniej?

    – Wcześniej trzeba było się dowiedzieć z czym mamy do czynienia. Niszczejących wagonów jest kilkadziesiąt, o różnym poziomie wartości. Niektóre są wpisane do rejestru zabytków, inne nie. Są rozrzucone po wielu miejscach, mają różnych właścicieli, trzeba było je skatalogować, opisać i sprawdzić kwestie własności. Samo ich przeniesienie też jest skomplikowane. Trzeba mieć sprzęt i miejsce, bo zajezdnie służą do stacjonowania tramwajów, które jeżdżą. Zabytkowe składy nie mogą paraliżować pracy zajezdni – tłumaczy Bartłomiej Świerczewski z WBO.

    Projekt oszacowany jest na 500 tys. zł. Zdobył 1834 głosy w głosowaniu WBO.

    Czytaj także

      Komentarze (16)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jaś i Małgosia na fotografii

      Klaudia Cieplińska - Fotografia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Jaś i Małgosia w pięknym wydaniu na Wrocławskich ulicach http://fotografiauroczystoscislubnych.pl/sesja-slubna-w-zabytkowym-tramwaju-wroclaw/ :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dutkiewicz jest jak socjalizm - bohatersko walczy z problemami, które wpierw sam stwarza.

      fan Kisiela (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Przez 12 lat pozwolił żeby zabytkowe tramwaje gniły pod chmurką a teraz będzie je odrestaurowywał. Oczywiście nie za swoje tylko za nasze pieniądze.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ADSF

      qwerty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Ciekawe, czy da się uczestniczyć w renowacji, nawet w ramach wolontariatu. Ktoś ma jakieś informacje na ten temat?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ja mam.

      Koba (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Złomiarzy tam nie wpuszczają.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dutkiewicz zamiast ładować pieniadze wrocławian w żałosny repertuar w Teatrze Polskim, zdjęcia za 6m

      muzeum techniki (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

      Dutkiewicz zamiast ładować pieniadze wrocławian w żałosny repertuar w Teatrze Polskim, zdjęcia za 6mln, itd. powinien wcześniej wyremontowac zabytkowe tramwaje i utworzyc muzeum techniki


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      możnaby zrobić tanim kosztem cos podobnego do muzeuam techniki w Monachium

      słusznie (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      możnaby zrobić cos podobnego do deutsches museum w Monachium

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Szpachla

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      Trochę szpachli tam pójdzie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj

      Rafis (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 2

      W jaki sposób te kilka wagoników komplikowałoby pracę zajezdni skoro tam już żadne jeżdżące tramwaje nie zjeżdżają np na noc?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      oczywiście

      Adam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 1

      Gdyby wybory samorządowe były wcześnie to wcześniej by to zabvezpieczono. Pod warunkiem, że Dudi przegrałby w I turze.

      Jeszcze tydzień i dudi będzie obiecywał wszystko!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tak

      trzeba (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 1

      było czekać, bo jesteśmy w Polsce.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Za bezsensowne koszta poniesione na...

      hg (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 3

      Kretyńskie olimpiady w pluciu na odległość, debilne stolice kultury, budowę przejść dla pieszych w miejscach gdzie są przejścia podziemne, na przerabianie samych przejść na jakieś galeryjki, do...rozwiń całość

      Kretyńskie olimpiady w pluciu na odległość, debilne stolice kultury, budowę przejść dla pieszych w miejscach gdzie są przejścia podziemne, na przerabianie samych przejść na jakieś galeryjki, do których trzeba będzie wiecznie dopłacać, można by pewnie było wyremontować wszystkie te tramwaje i udostępnić do przejazdów turystycznych i jeszcze by sporo reszty zostało. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      geje chca galerie, bedzie gdzie pracowac

      maruda (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 3

      i opowiadac brednie o "dzielach" ze sznurka i plasteliny.

      Stolica kultury, a czlowiek kulturalny dba o zabytki czy nie? Powiedzcie kochani. Te tramwaje niszczeja od dziesiatek lat. A bylby fajny...rozwiń całość

      i opowiadac brednie o "dzielach" ze sznurka i plasteliny.

      Stolica kultury, a czlowiek kulturalny dba o zabytki czy nie? Powiedzcie kochani. Te tramwaje niszczeja od dziesiatek lat. A bylby fajny bajer, takze dla turystow - H&M na 90% daloby jakas kase by miec reklame na takim tramwaju. Kto widzial film z Breslau z tymi tramwajami ten widzial ze reklama H&M byla. Film do znalezienia na stronie fotopolska.eu i youtube zapewnie. Przy okazji tworca tej strony od Mikstackiego pajaca nie dostal NIC. A gosc zrobil mega prace na rzecz historii Wroclawia. Za to poecik co roku dostaje 100 - 150 tysiecy w czeku za pisanie wierszy (Wroclaw.pl i po prawej te zalosne konkursy silezjussss i angeluSSS). To jest k.... sprawiedliwosc, aha pisac Wierszy o Wroclawiu nie trzeba, moze byc i o psie czy kocie, wazne by znamienite i szacowne jury je wybralo.

      Dutkiewicz raus do domu. Przed wyborami rozne cuda sie dzieja, moze nawet wycofa sie z tego posranego pomyslu zabrania nam przejscia pod Swidnicka (chce takie szerokie jak jest dzis, tylko wyremontowne, fajnie podswietlone LED i monitorowane).zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dzięki...

      Piotr Herba "Neo[EZN]" (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Dziękuję za pamięć o mnie :) Trzeba liczyć niestety tylko na siebie, najbliższych znajomych i rodzinę. Prawie nikt nam za darmo i bez niczego w życiu nic nie da a jeżeli mówi, że da to trzeba...rozwiń całość

      Dziękuję za pamięć o mnie :) Trzeba liczyć niestety tylko na siebie, najbliższych znajomych i rodzinę. Prawie nikt nam za darmo i bez niczego w życiu nic nie da a jeżeli mówi, że da to trzeba uważać bo będzie chciał coś w zamian - zdarzają się nieliczne wyjątki.

      Stronę robię (już od 2001 roku) z pasji (kilkanaście tysięcy moich zdjęć jest na darmowej licencji - niech ktoś ma z tego pożytek teraz a może i za 100, 200 lat) - choć wiadomo, że gdyby był jakiś budżet to znacznie więcej można by było osiągnąć ale niestety - założysz stowarzyszenie to Ci stronę zabiorą, będą mówić że to ich i nie dadzą nic w zamian, nie założysz stowarzyszenia - liczysz wtedy na siebie i kilka zaufanych osób.

      Mam nadzieję, że się kiedyś zmieni sytuacja we Wrocławiu i zostaną docenione inicjatywy społeczne które mają na celu dbanie i pielęgnowanie historii Wrocławia w końcu to jest nasze wspólne dobro :)

      Pozdrawiam!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ble ble

      wro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 18

      i to jest przykład totalnego krytykanctwa

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Skok na kasę

      zbulwersowany (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 53

      Komunikacja miejska się sypie, a tu wydaje się kasę na remoncik czegoś, co dawno powinno być zezłomowane/posłużyć jako opał w kotłowni.

      Jak jakiś onanista0miłosnik chce remontować - niech...rozwiń całość

      Komunikacja miejska się sypie, a tu wydaje się kasę na remoncik czegoś, co dawno powinno być zezłomowane/posłużyć jako opał w kotłowni.

      Jak jakiś onanista0miłosnik chce remontować - niech remontuje za swoje!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      remonty zabytkowych tramwajów

      Siedemdziesięciolatek z Jaworzna. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      DO ZBULWERSOWANEGO!!! To za czyje pieniądze remontuje się, jak długo żyję, WAWEL??? Chyba też...rozwiń całość

      DO ZBULWERSOWANEGO!!! To za czyje pieniądze remontuje się, jak długo żyję, WAWEL??? Chyba też za nasze pieniądze podatników. Jak WAWEL jest wizytówką naszej polskiej historii, tak też te zabytkowe tramwaje kiedyś będą cieszyć nasze oko i będą mówić o naszej przeszłości tramwajowej. Rzeczywiście trochę za późno biorą się za odnawianie ich, ale miejmy nadzieję może uda im się przywrócić oryginalny wygład, może dożyję tego momentu i zobaczę je odnowione, też były mieszkaniec Wrocławia. Oj mentalność Polaka, to najpierw narzekać, nabruździć a potem te osoby pierwsze są i korzystają z danych przyjemności i udogodnień. A jak było swego czasu kiedy budowano A-4 pod Górą ś. Anny pod Opolem. A dziś ci mieszkańcy co najwięcej byli przeciwni budowie A-4 w ich okolicy, dziś pierwsi korzystają z A-4, dojeżdżają codziennie do pracy, do szkół, czy na uczelnie do WROCŁAWIA. POZDRAWIAM ZBULWERSOWANEGO. Siedemdziesięciolatek z Jaworzna. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama