Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po co koło Wrocławia są bramki na autostradzie A4? Przecież nie są potrzebne

Weronika Skupin
Czy pod Wrocławiem potrzebne są "pierwsze" bramki na autostradzie A4? Zdjęcie ilustracyjne
Czy pod Wrocławiem potrzebne są "pierwsze" bramki na autostradzie A4? Zdjęcie ilustracyjne Fot. Marzena Bugala -Azarko
Po co są ustawione "pierwsze" bramki na A4 w kierunku z Wrocławia do Katowic? Okazuje się bowiem, że czy się ten bilecik ma czy nie, opłata na bramkach pod Katowicami jest taka sama. Pobierana jest kwota za całą długość płatnej autostrady, brak jest dodatkowych opłat za zgubienie biletu. Sens wydawania biletów pojawia się dopiero na węzłach pomiędzy pierwszymi a ostatnimi bramkami, wówczas wykazujemy nim, że przejechaliśmy krótszy odcinek autostrady – pisze do nas Czytelnik Miron Kostka.

Gdzie więc jest sens korkowania autostrady tylko po to by wydać bilecik, którego równie dobrze można nie mieć, a i tak zapłaci się tyle samo. Wystarczyłaby odpowiednia informacja, że autostrada jest płatna i każdy kto jedzie z Wrocławia do Katowic zapłaciłby maksymalną stawkę, bez zatrzymywania się po zbędny kawałek papieru – dodaje Miron Kostka. Odpowiedzi na jego pytanie szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.

Rzeczywiście, na pierwszy rzut oka pierwsze bramki (z obu stron płatnego odcinka) są zbędne. Brak biletu oznaczałby, że wjechaliśmy na autostradę na pierwszej bramce i płacimy za przejazd od początku płatnego odcinka. Mogłyby pozostać jedynie pośrednie bramki – bilet pobrany na nich byłby dla nas dowodem, że przejechaliśmy tylko fragment autostrady.

Oczywiście w takim wypadku osoby, które nie miałyby biletu, musiałyby zapłacić jak za przejazd autostradą od pierwszych bramek, nawet jeśli w rzeczywistości przejechana odległość byłaby krótsza. Dziś ten mechanizm już działa w przypadku zgubienia biletu. Kierowca, który zgubi bilet płaci maksymalną stawkę możliwą do zapłacenia na bramce przy której opuszcza autostradę. Dla przykładu jeśli wyjeżdżą w Karwianach będzie to aż 16.20 zł (to koszt przejazdu odcinka z Gliwic), jeśli pod Opole - na węźle Prądy jest to 9.80 zł (koszt przejazdu od najdalej położonej od Prądów bramki - Gliwice Sośnica).

Dlaczego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wprowadzi takiego rozwiązania? Brak bramek wjazdowych z obu stron to spore oszczędności na infrastrukturze, a przede wszystkim – zmniejszenie korków na autostradzie.

Jak tłumaczy Joanna Borkowska z GDDKiA, jest jeden powód, który sprawia że pierwsze bramki są konieczne. – Na zjeździe z autostrady przy punktach poboru opłat samochody jadące z obu kierunków mieszają się. Jeśli kierowca nie miałby biletu, to nie można by było stwierdzić, czy wjechał na pierwszej bramce od strony Wrocławia czy od strony Gliwic – wyjaśnia.

W takiej sytuacji kierowcy mogliby łatwo skłamać, że wjechali na autostradę na tych "pierwszych bramkach", które są bliżej punktu poboru opłat. Przykładowo kierowca jadący z Wrocławia pod Gliwice i zjeżdżający na przedostatniej bramce może powiedzieć, że wjechał na autostradę w Gliwicach i zapłacić jedynie za przejazd krótkim fragmentem.

CZY NIE MOŻNA PODZIELIĆ RUCHU NA WĘZŁACH? - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Czy nie można w takim razie przebudować węzłów i rozdzielić kierowców jadących z różnych stron? Zdaniem Borkowskiej nie wchodzi to grę, bo wszystkie węzły zjazdowe przy PPO buduje się podobnie. Jak dodaje, teraz to problem firmy Kapsch, która zarządza systemem i jeśli chciałaby zrezygnować z pierwszych bramek, musiałaby wymyślić jak rozdzielić kierowców jadących z obu kierunków.

Dla Kapsch jest to niemożliwe. – Pracujemy na infrastrukturze GDDKiA i zarządzamy jedynie tym, co mamy do dyspozycji. Dla przyspieszenia ruchu na autostradzie kierowcom możemy zaproponować urządzenie pokładowe ViaAuto, dzięki któremu nie muszą stać w korkach na bramkach – mówi Dorota Prochowicz z firmy Kapsch.

Nam jednak wydaje się, że ani firma Kapsch promująca rozwiązanie ViaAuto, ani GDDKiA nie chce sobie robić dodatkowych problemów. Przecież wydzielenie pasów zjazdowych na bramkach, za pomocą barierek nie wydaje się skomplikowaną operacją logistyczną. A jakie jest Wasze zdanie w tej sprawie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska