Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławskie inwestycje na Euro coraz bliżej mety

Jarosław Garbacz
Nowy terminal wrocławskiego lotniska od października jest w stanie surowym zamkniętym
Nowy terminal wrocławskiego lotniska od października jest w stanie surowym zamkniętym Paweł Relikowski
Na 500 dni przed imprezą wrocławskie przygotowania toczą się zgodnie z harmonogramami, ale są też wyjątki.

W październiku 2010 r. prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz przedstawił dokładny harmonogram przygotowań. Sprawdzamy, na jakim etapie są poszczególne zadania.

Te inwestycje były opóźnione na 550 dni przed organizacją piłkarskiego turnieju:

Uruchomienie 11 stref zasięgu sieci bezprzewodowej, czyli projekt Miejski Internet.
Projekt na 550 dni przed Euro był opóźniony. Na początku grudnia działało tylko 8 z 11 stref. Teraz do działających stref podłączono trzy kolejne - na wyspach Słodowej i Bielarskiej, w parku im. Stanisława Tołpy przy ul. Nowowiejskiej i koło Urzędu Stanu Cywilnego przy ul. Włodkowica, na bulwarze Tadka Jasińskiego. To oznacza że turyści i wrocławianie mogą skorzystać z internetu w 41 punktach. Według założeń do Euro ma ich być łącznie około 70. Nowe strefy mają powstać m.in. w rejonie powstającego deptaka na ul. Kuźniczej, wzdłuż fosy miejskiej oraz na Ostrowie Tumskim.

Zakończona budowa połączenia obwodnicy śródmiejskiej z lotniskiem - drugi etap przebudowy ulicy Granicznej.
Modernizacja drogi na odcinku między rondem Skarżyńskiego a węzłem Lotnisko zakończyła się w październiku, ale z dwumiesięcznym poślizgiem.

Przejezdna, zmodernizowana ul. Strzegomska.
Przebudowa ulicy wciąż jest w toku, choć możemy się nią poruszać od 23 grudnia. Droga została dopuszczona do ruchu, ale wciąż czeka na ułożenie ostatniej tzw. warstwy ścieralnej nawierzchni. Nadal nie są gotowe chodniki i infrastruktura wokół ulicy. Drogowcy czekają na długotrwałą poprawę pogody. Prace najpewniej zakończą się na wiosnę.

Zakończona modernizacja istniejącej infrastruktury na pierwszej trasie Tramwaju Plus (Gaj - Kozanów).
Do przeprowadzenia pozostały prace na torowisku i przystankach w rejonie pl. Jana Pawła II od strony ul. Legnickiej. Na tej ostatniej, na wysokości ul. Zachodniej w stronę pl. Strzegomskiego, trzeba także wyremontować torowisko. Na modernizację czeka też odcinek ul. Piłsudskiego między Świdnicką a pl. Legionów oraz Podwala: fragment między pl. Orląt Lwowskich a Jana Pawła II.

Te inwestycje i projekty zaplanowano do realizacji na 500 dni do Euro:

Do ruchu włączany w ograniczonym zakresie pierwszy odcinek AOW od południa do ul. Granicznej (węzeł Lotnisko).

Od 30 grudnia możemy się już poruszać otwartym pierwszym fragmentem obwodnicy z Magnic (połączenie z drogą krajową nr 8 na Kłodzko) do autostrady A4 w rejonie Nowej Wsi Wrocławskiej. Dłużej musimy poczekać na odcinek biegnący od autostrady do węzła Lotnisko przy zjeździe na ul. Graniczną. W rejonie tego węzła drogowcy muszą jeszcze wylać asfalt. Nawierzchni brakuje też przy węźle Cesarzowice. Na całym odcinku obecnie trwają prace związane z montowaniem ekranów akustycznych. Do wykonania zostały też roboty wykończeniowe. Na zakończenie opóźnionych zadań potrzeba około 4-5 tygodni sprzyjającej pogody z temperaturą powyżej zera. Na pozostałych odcinkach budowanej obwodnicy prace idą pełną parą. Zakończyła się właśnie budowa pylonu mostu Rędzińskiego, który ma 122 metry. Teraz rozpocznie się podnoszenie tzw. want, czyli 60 lin, które będą podtrzymywały całą konstrukcję. Drogowcy muszą też spieszyć się z pracami drogowymi na mostach i wiaduktach na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Długołęka. Budowa autostradowej obwodnicy Wrocławia ma się zakończyć w czerwcu. Później inwestycja przejdzie odbiory. Całością drogi z Magnic do Długołęki będzie można przejechać najwcześniej w wakacje tego roku.

Mamy szczegółową i zatwierdzoną koncepcję organizacji ruchu podczas turnieju.
Oficjalne przekazanie wersji ostatecznej ma nastąpić w czwartek. Koncepcję opracowało Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP z Krakowa. Projekt przeszedł już weryfikację pod względem zgodności z umową, teraz czeka jedynie na oficjalny odbiór.

Gotowa jest koncepcja bezpieczeństwa i zabezpieczenia medycznego na stadionie.
Koncepcja jest już gotowa, opracowany został spis treści, który obecnie jest uzupełniany szczegółowymi wytycznymi związanymi z organizacją poszczególnych spotkań. Trwa koordynowanie zadań wszystkich służb, w tym medycznych oraz firm porządkowych i ochroniarskich. Ratownicy mają już przydzielone sektory oraz pomieszczenia medyczne. Przydzielono im też tzw. słupki przywoławcze, gdzie w razie konieczności muszą się stawić.

Terminal jest na ostatniej prostej
Rozruch systemu bagażowego, montaż elementów wykończeniowych: budowa nowego terminalu wrocławskiego lotniska jest już w końcowej fazie.

Budynek z zewnątrz jest praktycznie gotowy, wszystkie prace przeniosły się do środka. Obiekt przyjmie pierwszych podróżnych jesienią 2011 roku. Bryła budynku jest skończona - obiekt jeszcze jesienią został zadaszony, uruchomiono także ogrzewanie. Położono już posadzki, kończy się montaż sieci i instalacji związanych z bezpieczeństwem. Na miejscu są też elementy systemu bagażowego i kontroli bezpieczeństwa, których testowanie potrwa do wiosny. Wewnątrz są już schody ruchome, które dowiozą podróżnych na drugie piętro obiektu, gdzie zaplanowano kawiarnię z widokiem na pas startowy. Po zakończeniu prac kilka miesięcy zajmie rozruch terminalu, podczas którego obiekt będzie certyfikowany przez poszczególne instytucje związane z lotnictwem i bezpieczeństwem.

Sprawdź, jak Wrocław przygotowuje się do Euro 2012. Zajrzyj do naszego SERWISU SPECJALNEGO

Zobacz także: Wszystko o Euro 2012, FOTOBLOG Z BUDOWY STADIONU
Zobacz przygotowania do Euro
-w Warszawie
-w Gdańsku
-w Poznaniu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wrocławskie inwestycje na Euro coraz bliżej mety - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska