Rząd tnie pieniądze dla Dolnego Śląska. Nie wystarczy na...

Rząd tnie pieniądze dla Dolnego Śląska. Nie wystarczy na obwodnice, Stadion Olimpijski i szpital

Marcin Torz

Gazeta Wrocławska

Aktualizacja:

Gazeta Wrocławska

Rząd tnie pieniądze dla Dolnego Śląska. Nie wystarczy na obwodnice, Stadion Olimpijski i szpital
1/2
przejdź do galerii
Rząd nie da unijnych pieniędzy na remont Stadionu Olimpijskiego i budowę nowego szpitala onkologicznego we Wrocławiu. Zostały wykreślone z tzw. kontraktu terytorialnego - czyli listy ważnych dla regionu inwestycji, na które rząd przeznaczy unijne środki w latach 2014 - 2020. Na listę rezerwową przesunięto także m.in. budowę obwodnic Milicza, Oławy i Trzebnicy oraz przebudowę wnętrza Hali Ludowej i rewitalizację jej okolicy. Znajdą się za to pieniądze na nowe linie tramwajowe we Wrocławiu czy uruchomienie metrobusu na Nowy Dwór.
Na pierwotnej liście, wysłanej przez dolnośląskich urzędników do Warszawy, znajdowało się ponad 50 inwestycji. Po zakończonych właśnie negocjacjach z rządem zostało 20, a około 30 przeniesiono na listę rezerwową.

Na pewno w kontrakcie nie będzie miejsca dla remontu Stadionu Olimpijskiego we Wrocławiu i na budowę nowego szpitala onkologicznego. W tym drugim przypadku w urzędzie marszałkowskim już szukają nowego modelu finansowania, być może w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne.

Część zaplanowanych przez samorząd inwestycji znalazła się na tzw. liście rezerwowej. To oznacza, że ich realizacja będzie uzależniona od tego, ile będą kosztowały pozostałe - ważniejsze według rządu - inwestycje.

Wśród zagrożonych inwestycji, przeniesionych na listę rezerwową, są obwodnice Milicza, Oławy i Trzebnicy. Niepewne pozostaje finansowanie obwodnic Świdnicy, Głogowa i Wałbrzycha. Jak tłumaczą w urzędzie, ta ostatnia ma relatywnie największe szanse na budowę, bo - podobnie jak wrocławska aleja Wielkiej Wyspy (Most Wschodni) - znajdzie się w puli finansowanej z programu budowy obwodnic miast na prawach powiatu.

Na liście rezerwowej zapisano również ośrodek narciarstwa biegowego w Szklarskiej Porębie – Jakuszycach. Tutaj ministerstwo uznało przedsięwzięcie za ważne i zaproponowało finansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

Dlaczego aż tyle projektów nie znalazło się w podstawowej części kontraktu, która daje 100 proc. szans na ich realizacje? W urzędzie tłumaczą, że z góry wiedzieli że część przedsięwzięć zostanie wykreślona. Celowo wpisano ich więcej. - Na tym polegają negocjacje. My przedstawiliśmy naszą wizję. Rząd swoją. Ważne, że projekty, które są na liście rezerwowej, ciągle zachowują swoją szansę na realizację - mówi Jarosław Perduta, rzecznik marszałka Cezarego Przybylskiego.

Perduta tłumaczy również, że nawet te projekty, które ostatecznie nie dostaną finansowania w ramach kontraktu i tak mają szansę na realizację ze środków unijnych. - Przede wszystkim, w ramach regionalnego programu operacyjnego (RPO), ale dla nas najważniejsze jest zapewnienie rządu, że na Dolny Śląsk trafi 27-28mld złotych. Nie ma znaczenia, w jakiej formie i poprzez jakie programy - dodaje Perduta.

Oto inwestycje zawarte w tzw. Kontrakcie Terytorialnym, które na pewno będą finansowane do roku 2020 z pieniędzy unijnych:
  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej. To m.in. budowa wydzielonej trasy metrobusu, modernizacja taboru tramwajowego we Wrocławiu, uruchomienie pierwszej linii kolejowo-tramwajowych przewozów aglomeracyjnych - linia tramwaju dwusystemowego, budowa wydzielonej trasy tramwajowej i infrastruktury towarzyszącej na odcinku od ul. Bardzkiej do pętli Jagodno, budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego kolejowo-tramwajowego przy stacji Wrocław Popowice, budowa odcinka dwutorowej wydzielonej trasy tramwajowej w ul. Popowickiej, Starogroblowej i Długiej, przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Długą, przebudowa odcinka ul. Hubskiej, budowa węzła przesiadkowego autobusowo-tramwajowego Sępolno (wraz z przebudową pętli) integrującego autobusowe przewozy aglomeracyjne z miejskim systemem transportu zbiorowego
  • Droga S3 (Sulechów - Legnica, Legnica - Bolków)
  • Droga S5 (Korzeńsko - Wrocław)
  • Obwodnica Kłodzka w ciągu DK 33 i 46
  • Prace na linii kolejowej C-E 59 na odcinku Wrocław Brochów / Grabiszyn - Głogów - Zielona Góra - Rzepin - Szczecin Podjuchy (na terenie województwa dolnośląskiego)
  • Prace na linii kolejowej C - E 30 na odcinku Opole Groszowice - Jelcz - Wrocław Brochów (na terenie województwa dolnośląskiego)
  • Prace na linii kolejowej C - E 59 na odcinku Wrocław - Kamieniec Ząbkowicki
  • Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec - Zgorzelec
  • Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinku Kluczbork - Oleśnica - Wrocław Mikołajów
  • Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica - Rudna Gwizdaków (na terenie województwa dolnośląskiego)
  • Prace na liniach kolejowych n4 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wielkopolski - Leszno - Głogów (ma terenie województwa dolnośląskiego)
  • Remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej Odry swobodnie płynącej - odbudowa i modernizacja zabudowy regulacyjnej - w celu przystosowania odcinka Odry od Malczyc do ujścia Nysy Łużyckiej do III klasy drogi wodnej.
  • Modernizacja jazów odrzańskich na odcinku w zarządzie RZGW Wrocław - woj. opolskie, etap I (Januszowice, Wróblin Zwanowice) i etap II (Krępna, Groszowice, Dobrzeń)
  • Modernizacja trzech długich śluz pociągowych z ich awanportami i sterowaniami na stopniach wodnych: Januszkowice, Krapkowice i Opole oraz rewitalizacja śluz krótkich dla ciągłości żeglugi śródlądowej - przystosowanie Odra do III klasy drogi wodnej.
  • Wsparcie działań z zakresu efektywności energetycznej zgodnie z podziałem interwencji pomiędzy programami krajowymi i regionalnymi. Chodzi o remonty różnych obiektów na terenie województwa.
  • Rozwój strategicznej infrastruktury sportowej we Wrocławiu: przebudowa basenu przy ul. Wejherowskiej
  • Termomodernizacja państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w województwie dolnośląskim
  • Modernizacja zespołu budynków Panoramy Racławickiej
  • Budowa wraz z wyposażeniem szpitalnego oddziału ratunkowego w szpitalu regionalnego centrum zdrowia w Lubinie
  • Sieci energetyczne Polski zachodniej. Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energetycznych z różnych źródeł (sieci wysokiego napięcia).



Komentarze (132)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Dutkiewicz daswiedanja

jozin z bazin (gość)

Zgłoś naruszenie treści

a czemu to Wawa decyduje co jest dla DOLNEGO ŚLĄSKA wazniejsze

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
EFE

DWD (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

UFF JAK DOBRZE ZLODZIJ DUTWKICZ BEDZI ROZ....Y I JEGOBANDA!!!!!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
nie przemęczaliście się

nożyce (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

zbyt słabo lizaliście ryżemu d.pę, przez te 7 lat, dlatego wam tnie!!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
przedszkolak

van (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

PO ograła Dutkiewicza, który szedł z nimi w koalicję aby coś ugra ć dla Wrocławia. Dał swoją popularność a nic nie dostał. Zrobili z niego przedszkolaka.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
.

. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

popularność taka jak dutkiewicza, że go nienawidzą to chyba nienajlepsza popularnoßć

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Dutkiewiczowi nie zależy na Wrocławiu

przecież (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

tylko na władzy we Wrocławiu, dla niego funduszy wystarczy

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Spokojna głowa

nubo (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

Władza tuż przed wyborami "odda" "zabrane" pieniądze, żebyście mieli ją za co wielbić i za co "dziękować" przy urnach sitwie Dutkiewicza z PO, która "po ciężkiej walce" "uratuje" finanse Donlego...rozwiń całość

Władza tuż przed wyborami "odda" "zabrane" pieniądze, żebyście mieli ją za co wielbić i za co "dziękować" przy urnach sitwie Dutkiewicza z PO, która "po ciężkiej walce" "uratuje" finanse Donlego Śląska i "to dzięki nim" powstaną w/w projekty.

Mechanizm znany, stosowany nie raz i skuteczny, wystarczy wspomnieć choćby tradycyjne już przed każdymi wyborami przepychanki pt. płatna/bezpłatna AOW.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
i bardzo dobrze

emeryt (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

najważniejsze jest aby projekty zostały zrealizowane

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
??

x (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3

Trzebnica ma już jedną obwodnicę. W planach byla jeszcze jedna?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
marnotrawstwo

sed (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

Miło jest udawać jak to się inwestowało za cudze pieniądze. Ale gdy ich brakuje to już winny jest rząd. Nikt nie chce pisać o marnotrawstwie, o przepłacaniu, o nagrodach za nic... Ile z tego byłoby...rozwiń całość

Miło jest udawać jak to się inwestowało za cudze pieniądze. Ale gdy ich brakuje to już winny jest rząd. Nikt nie chce pisać o marnotrawstwie, o przepłacaniu, o nagrodach za nic... Ile z tego byłoby milionów ? Ta gazeta bardzo boi się utracić reklamy i ogłoszenia..nie podejmuje więc takich tematów. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
zbyt malo mieszkancow na jagodnie..

em40@wp.pl (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 4

może wiec należy do jagodna po prostu zrobić na razie drogę (a tramwaj i torowisko z boku drogi..nieco później..)


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
lud może odwrotnie

pasażer zbiorowej komunikacji miejskiej (gość)

Zgłoś naruszenie treści

z drogą poczekać a teraz wybudować tylko torowisko tramwajowe. Oczywiście przelot pod torami kolejowymi wybudować z uwzględnieniem przyszłej szerszej ulicy.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
:)

popowiczanin (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

na jagodno może wiec wzorem ulicy popowickiej zrobmy niezwłocznie dobra drogę ( 4 pasma,chodnik ,sciezka rowerowa ) a linie tramwajowa z boku ale za 5-6 lat... będzie skutecznie,taniej i pozwoli...rozwiń całość

na jagodno może wiec wzorem ulicy popowickiej zrobmy niezwłocznie dobra drogę ( 4 pasma,chodnik ,sciezka rowerowa ) a linie tramwajowa z boku ale za 5-6 lat... będzie skutecznie,taniej i pozwoli tramwaj skierować tam gdzie jest więcej ludzi...zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
cięcia

garym (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 18 / 2

Jak mozna ciąć coś czego ngdy nie było?
rząd nic nie tnie, bo to były tylko propozycję UMWD, a rząd przyjął tylko część z nich.

To tak jakby Jasio podszedł do mamy i powiedział mamo daj mi 100...rozwiń całość

Jak mozna ciąć coś czego ngdy nie było?
rząd nic nie tnie, bo to były tylko propozycję UMWD, a rząd przyjął tylko część z nich.

To tak jakby Jasio podszedł do mamy i powiedział mamo daj mi 100 zł. A mama odpowiedziała, dam ci tylko 50, bo 50 musze dać Małgosi. Czy to oznacza że mama ucięła Jasiowi 50 zł?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
A tak przy okazji.

u (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 13 / 6

Po co nam drugi stadion?


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Kultura fizyczna

Jot; (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

Jak to po co? Będziecie mieć drugą dziurę do sprzedania.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo