Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kandydaci na prezydenta: Pasy rowerowe kosztem jezdni to dobry pomysł

Marcin Torz
17.06.2013 wroclaw gazeta wroclawska przemyslaw wronecki / gazeta wroclawska ulatwienia dla rowerzystow na pl. dominikanskim
17.06.2013 wroclaw gazeta wroclawska przemyslaw wronecki / gazeta wroclawska ulatwienia dla rowerzystow na pl. dominikanskim Przemyslaw Wronecki / Gazeta Wroclawska
We Wrocławiu nie milknie dyskusja, czy władze miasta słusznie zgodziły się, by w ramach budżetu obywatelskiego w wielu miejscach w centrum wytyczyć nowe pasy dla rowerzystów kosztem miejsca dla samochodów. Inwestycji przyklasnął prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. A jak postąpiliby inni kandydaci na prezydenta?

Pasy dla rowerów powstaną w przyszłym rokuna ul. Kazimierza Wielkiego (na całym odcinku jezdni południowej i prawie całym odcinku jezdni północnej), Nowym Świecie, placu Dominikańskim, ul. Piłsudskiego (od pl. Orląt Lwowskich do pl. Legionów), Trzebnickiej czy Kamiennej. Wszędzie tam będą musiały zostać zwężone pasy dla samochodów.
Zobacz też: Wrocławianie podzieleni w sprawie nowych pasów rowerowych [DYSKUSJA]

Czy Rafał Dutkiewicz postępuje słusznie, zgadzając się by ścieżki rowerowe były tworzone kosztem jezdni? Oto odpowiedzi pozostałych kandydatów na prezydenta.

Mirosława Stachowiak - Różecka (Prawo i Sprawiedliwość)
Bardzo istotne jest, aby już na etapie planowania nowych dróg we Wrocławiu, w każdym przypadku, wyznaczać ścieżki dla rowerzystów. Tak, aby mogli poruszać się bez obawy o wypadek. Jeśli chodzi o istniejące jezdnie, to w sytuacji, gdy nie ma możliwości wydzielenia ścieżki, powinno się nieco zwężać ulice. Ale nie radykalnie, bo kierowcy również muszą mieć komfort jazdy. Najważniejsze jest to, żeby i jedna, i druga grupa była bezpieczna na drogach.

Waldemar Bednarz (SLD)
Idealna sytuacja to taka, kiedy ścieżki rowerowe budowane są tak, aby nie zabierać miejsca ani kierowcom, ani pieszym. Jednak nie zawsze jest to możliwe. Jako prezydent będę stawiał na komunikację zbiorową, na rowery również. W sytuacji, gdy stanę przed wyborem: budujemy ścieżkę zabierając część jezdni kierowcom, bądź nie budujemy wcale, to wybiorę pierwszą opcję. Dobrym przykładem takiego rozwiązania jest ul. Mickiewicza. Ulica została nieco zwężona, bo powstały trasy dla rowerzystów. W efekcie samochody jeżdżą bez kłopotów, ale za to wolniej, bo jest węziej. Czyli każdy jest zadowolony.

Konrad Rychlewski (Lewica)
Ścieżki rowerowy są bardzo istotnym elementem infrastruktury drogowej. Dlatego jestem zdania, że trzeba je budować, nawet kosztem dróg przeznaczonych dla kierowców. Ale w przypadku budowy nowej jezdni, po prostu trzeba tak projektować, aby dla wszystkich starczyło miejsca.

Aldona Wiktorska-Święcka (Bezpartyjni Samorządowcy)
Przede wszystkim, nie można skłócać ze sobą kierowców i rowerzystów. Jestem przekonana, że można pogodzić interesy obu tych grup. Ścieżki dla cyklistów powinny być wszędzie tam, gdzie da się je wybudować - tak, aby rowerem można było poruszać się bezpiecznie. Jeśli jednak nie ma możliwości stworzenia ścieżki tak, aby nie zwężać jezdni dla kierowców, to wtedy należy postawić na szlak dla jednośladów. Najważniejsze jednak, aby wszystkie grupy, w tym piesi, byli po prostu zadowoleni z możliwości swobodnego poruszania się po Wrocławiu.

Tomasz Owczarek (Wrocławska Inicjatywa Obywatelska)
Wszystko oczywiście zależy od konkretnej ulicy. Aczkolwiek można robić to w sposób, który równoważy potrzeby wszystkich grup: rowerzystów, pieszych i kierowców. Musimy skończyć z wojną między tymi trzema grupami. W miejscach, gdzie zabudowa jest ciasna, optymalnym rozwiązaniem jest zwężenie pasów ruchów, np. do 2,65 m. I wówczas się okazuje, że dalej mamy zapewnioną przepustowość i zachowaną liczbę pasów dla samochodów, oprócz tego powstaje wygospodarowana ścieżka rowerowa. Poza tym, udowodniono, że zwężenie pasów przekłada się na spadek prędkości, przy zachowanej przepustowości, a to z kolei na wzrost bezpieczeństwa. I wszyscy są zadowoleni. Czasem to rzadko używany chodnik ma 4 metry szerokości i to jego przestrzeń można wykorzystać. Zwróćmy uwagę na Kazimierza Wlk. ostatnio w związku z remontem na Krupniczej zwężono pasy do 2,5 metra i nie wpłynęło to w żaden negatywny sposób na poruszanie się w tym miejscu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska