Lokomotywy przeznaczone na złom mogą jeździć po torach?

    Lokomotywy przeznaczone na złom mogą jeździć po torach?

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Lokomotywy przeznaczone na złom mogą jeździć po torach?

    ©PIOTR KRZYŻANOWSKI/POLSKAPRESSE

    Przeprowadzona kontrola wykazała, że lokomotywy sprzedawane przez PKP CARGO w latach 2010-2013 w celu złomowania, mogły stać się przedmiotem ponownej eksploatacji w innych spółkach przewozowych prowadzących działalność konkurencyjną. Zysk osób zaangażowanych w powyższy proceder może sięgać wielu milionów złotych.
    Lokomotywy przeznaczone na złom mogą jeździć po torach?

    ©PIOTR KRZYŻANOWSKI/POLSKAPRESSE

    PKP CARGO złożyło w tej sprawie zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. W ramach podejmowanych czynności prokuratura będzie miała możliwość dokonania wszechstronnych ustaleń, obejmujących m. in. określenie faktycznej liczby zezłomowanych lokomotyw, które podlegały procesowi odbudowy i ponownego dopuszczenia do ruchu.

    - Czyścimy kolej z patologii, eliminując nieprawidłowości wykryte w drodze profesjonalnie prowadzonych kontroli i audytów.
    Proceder przywracania do eksploatacji, przeznaczonych na złom lokomotyw jest wielowymiarowy. Z jednej strony lokomotywy przeznaczone na złom służą innym niż PKP CARGO przewoźnikom kolejowym, z drugiej zaś - ze względu na swój stan – stanowią z dużym prawdopodobieństwem zagrożenie dla ruchu kolejowego. Ciągle nie znamy skali tego procederu, dlatego niezwłocznie po wykryciu wszelkich nieprawidłowości oddajemy sprawę w ręce organów ścigania – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO S.A.

    Stare, przeznaczone na złom, lokomotywy spółka PKP CARGO sprzedawała zewnętrznym firmom specjalizującym się w złomowaniu ciężkiego sprzętu. W umowach sprzedaży PKP CARGO zastrzegło, że zarówno sprzedawane wraki lokomotyw, jak również ich części nie mogą być przedmiotem ponownej eksploatacji. W tym celu wraki te miały być poddawane przez zewnętrzne firmy złomujące tabor specjalnym zabiegom fizycznego uszkadzania elementów konstrukcyjnych pojazdów, kół i głowicy silnika, co miało w konsekwencji uniemożliwić ich ponowną eksploatację.

    W latach 2010-2013 w ten sposób zostało zezłomowanych kilkaset lokomotyw. Niewykluczone, że wiele z nich trafiło do ponownej eksploatacji. Nadal badana jest skala tego procederu.

    - Pracownicy PKP CARGO są zbulwersowani tego typu praktykami, które uderzają przede wszystkim w ich miejsce pracy. Przykładanie ręki do tego typu procederu jest działaniem na własną szkodę. Między innymi po to jestem w zarządzie PKP CARGO, by zbierać tego typu sygnały od pracowników i skutecznie przeciwdziałać takim nieprawidłowościom – mówi Dariusz Browarek, przedstawiciel pracowników w zarządzie PKP CARGO.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama