Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Szyny tramwajowe na wagę złota. Remonty torowisk zagrożone

Bartosz Józefiak
Na moście Zwierzynieckim już pojawiły się nowe tory tramwajowe. Ale nie brak we Wrocławiu szyn w fatalnym stanie. Możliwe, że nie uda się ich szybko wymienić, bo są kłopoty ze znalezieniem firm
Na moście Zwierzynieckim już pojawiły się nowe tory tramwajowe. Ale nie brak we Wrocławiu szyn w fatalnym stanie. Możliwe, że nie uda się ich szybko wymienić, bo są kłopoty ze znalezieniem firm Paweł Relikowski
Jedna firma zdominowała przetargi na wymianę szyn. Urząd miejski albo przepłaca, albo odwołuje roboty, bo inni wykonawcy jak ognia unikają zleceń. Dlaczego? Okazuje się, że brakuje szyn tramwajowych, bo producentom bardziej opłaca się wytwarzać tory dla kolei przeżywającej teraz boom inwestycyjny.

Przetarg na wymianę rozjazdów przy ul. Słowiańskiej we Wrocławiu powtarzany jest piąty raz, bo jedyna firma, która się zgłosiła - wrocławski Spolbud - zaproponowała cenę o kilkaset tysięcy złotych wyższą niż szacowana przez urzędników.

Podczas wakacji odwołano przetarg na wymianę rozjazdu przy Świdnickiej i Podwalu. Wtedy Spolbud zaproponował, że wykona prace za 2,7 mln zł - ponad 1,6 mln zł więcej niż wstępna wycena.

Spolbud wygrał za to przetarg na wymianę rozjazdów na pl. Legionów - tym razem jego propozycja tylko o 200 tys. zł przewyższała szacunki magistratu.

Czy to nie dziwne, że jedynie Spolbud zgłasza sie do wszystkich przetargów ogłaszanych przez miasto? Gdzie tkwi tajemnica? - Tylko oni mają jeszcze szyny tramwajowe - usłyszeliśmy od osoby, która dobrze zna tę branżę.

Prezes Spolbudu Grzegorz Buraczyński nie zgadza się z opinia, że jego firma zawyża ceny usług i wykupuje na zapas materiały. Mówi, że ceny dyktuje rynek, a prace zlecane przez urząd miejski są wymagające, bo np. oznaczają zmianę organizacji ruchu. Ale przyznaje, że na rynku brakuje materiałów.

Spolbud zamawiał rozjazdy w przedsiębiorstwie Zakład Torowy z Wrocławia. Inni polscy producenci odmówili ich wykonania w szybkim terminie. - Z rozjazdem tramwajowym na pl. Legionów był ogromny kłopot, bo długo czekaliśmy na szyny. Udało nam się wykonać go w ostatniej chwili - mówi prezes Zakładu Torowego Mirosław Matłosz.

Jego przedsiębiorstwo sprowadza szyny z Austrii. Inne wrocławskie firmy szukają materiałów w Niemczech. W Polsce producentów szyn tramwajowych jest zaledwie kilku. - Jeśli ktoś zamawia teraz u nas rozjazd, to poczeka na niego rok. Jeszcze kilka miesięcy temu, to my całowaliśmy budowlańców po nogach, żeby coś kupili. Dziś jest na odwrót. Kończy się perspektywa unijna i kolejarze rzucili się do wydawania pieniędzy. A nam dużo bardziej opłaca się robić tory dla kolei - słyszymy od przedstawiciela ważnego producenta.

Sytuacji nie ułatwia fakt, że największy producent szyn w Polsce - dawna huta Katowice - również postawiła na kolej. Od tego roku jest jedną z trzech firm na świecie, które wytwarzają 120-metrową szynę kolejową.

Nie tylko we Wrocławiu jest problem z remontami torowisk. W Krakowie trzeba było odwołać przetarg na wymianę rozjazdów, bo zgłosił się jeden oferent z "kosmiczną" ceną.

Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana. - Miejscy urzędnicy nie są bez winy, bo zakładają absurdalnie krótki czas w przetargach. Nie zdążę zamówić części, a nie kupię ich na zapas, bo nie wiem, czy wygram przetarg. Poza tym wiele części trzeba robić indywidualnie pod każde zadanie - słyszymy od wrocławskiego przedsiębiorcy.

- Wiemy o tym. W przyszłym roku wszystkie inwestycje szynowe wpiszemy do jednego przetargu. Wykonawca będzie miał czas, by rozbić duże zamówienie na części i lepiej zaplanuje sobie prace - mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. a


Wrocław: Zaplanowane remonty torowisk – CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Wrocław: Zaplanowane remonty torowisk

  • Na początku września zacznie się wymiana rozjazdów tramwajowych na placu Legionów, od strony ul. Sądowej. Prace zakończą się do 15 października.
  • W październiku nowe rozjazdy mają być też montowane przy wjeździe do zajezdni przy ul. Słowiańskiej. Oczywiście, jeśli uda się wybrać wykonawcę. To już piąty przetarg na te prace.
  • Rozjazdy mają być też wymieniane na Kujawskiej - tor od pl. Wróblewskiego do estakady na pl. Społecznym. Jeśli uda się wybrać wykonawcę, roboty rozpoczną się w październiku. Możliwe, że w czasie remontów przez plac Społeczny nie będą jeździły tramwaje linii 0P i 0L.
  • Jesienią szyny będą szlifowane m.in. na Krakowskiej, Szewskiej, Grabiszyńskiej, Podwalu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wrocław: Szyny tramwajowe na wagę złota. Remonty torowisk zagrożone - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska