Przetarg na wymianę rozjazdów przy ul. Słowiańskiej we Wrocławiu powtarzany jest piąty raz, bo jedyna firma, która się zgłosiła - wrocławski Spolbud - zaproponowała cenę o kilkaset tysięcy złotych wyższą niż szacowana przez urzędników.
Podczas wakacji odwołano przetarg na wymianę rozjazdu przy Świdnickiej i Podwalu. Wtedy Spolbud zaproponował, że wykona prace za 2,7 mln zł - ponad 1,6 mln zł więcej niż wstępna wycena.
Spolbud wygrał za to przetarg na wymianę rozjazdów na pl. Legionów - tym razem jego propozycja tylko o 200 tys. zł przewyższała szacunki magistratu.
Czy to nie dziwne, że jedynie Spolbud zgłasza sie do wszystkich przetargów ogłaszanych przez miasto? Gdzie tkwi tajemnica? - Tylko oni mają jeszcze szyny tramwajowe - usłyszeliśmy od osoby, która dobrze zna tę branżę.
Prezes Spolbudu Grzegorz Buraczyński nie zgadza się z opinia, że jego firma zawyża ceny usług i wykupuje na zapas materiały. Mówi, że ceny dyktuje rynek, a prace zlecane przez urząd miejski są wymagające, bo np. oznaczają zmianę organizacji ruchu. Ale przyznaje, że na rynku brakuje materiałów.
Spolbud zamawiał rozjazdy w przedsiębiorstwie Zakład Torowy z Wrocławia. Inni polscy producenci odmówili ich wykonania w szybkim terminie. - Z rozjazdem tramwajowym na pl. Legionów był ogromny kłopot, bo długo czekaliśmy na szyny. Udało nam się wykonać go w ostatniej chwili - mówi prezes Zakładu Torowego Mirosław Matłosz.
Jego przedsiębiorstwo sprowadza szyny z Austrii. Inne wrocławskie firmy szukają materiałów w Niemczech. W Polsce producentów szyn tramwajowych jest zaledwie kilku. - Jeśli ktoś zamawia teraz u nas rozjazd, to poczeka na niego rok. Jeszcze kilka miesięcy temu, to my całowaliśmy budowlańców po nogach, żeby coś kupili. Dziś jest na odwrót. Kończy się perspektywa unijna i kolejarze rzucili się do wydawania pieniędzy. A nam dużo bardziej opłaca się robić tory dla kolei - słyszymy od przedstawiciela ważnego producenta.
Sytuacji nie ułatwia fakt, że największy producent szyn w Polsce - dawna huta Katowice - również postawiła na kolej. Od tego roku jest jedną z trzech firm na świecie, które wytwarzają 120-metrową szynę kolejową.
Nie tylko we Wrocławiu jest problem z remontami torowisk. W Krakowie trzeba było odwołać przetarg na wymianę rozjazdów, bo zgłosił się jeden oferent z "kosmiczną" ceną.
Sprawa jest jednak bardziej skomplikowana. - Miejscy urzędnicy nie są bez winy, bo zakładają absurdalnie krótki czas w przetargach. Nie zdążę zamówić części, a nie kupię ich na zapas, bo nie wiem, czy wygram przetarg. Poza tym wiele części trzeba robić indywidualnie pod każde zadanie - słyszymy od wrocławskiego przedsiębiorcy.
- Wiemy o tym. W przyszłym roku wszystkie inwestycje szynowe wpiszemy do jednego przetargu. Wykonawca będzie miał czas, by rozbić duże zamówienie na części i lepiej zaplanuje sobie prace - mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. a
Wrocław: Zaplanowane remonty torowisk – CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Wrocław: Zaplanowane remonty torowisk
- Na początku września zacznie się wymiana rozjazdów tramwajowych na placu Legionów, od strony ul. Sądowej. Prace zakończą się do 15 października.
- W październiku nowe rozjazdy mają być też montowane przy wjeździe do zajezdni przy ul. Słowiańskiej. Oczywiście, jeśli uda się wybrać wykonawcę. To już piąty przetarg na te prace.
- Rozjazdy mają być też wymieniane na Kujawskiej - tor od pl. Wróblewskiego do estakady na pl. Społecznym. Jeśli uda się wybrać wykonawcę, roboty rozpoczną się w październiku. Możliwe, że w czasie remontów przez plac Społeczny nie będą jeździły tramwaje linii 0P i 0L.
- Jesienią szyny będą szlifowane m.in. na Krakowskiej, Szewskiej, Grabiszyńskiej, Podwalu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?