Rafał Dutkiewicz w ostatnich wyborach triumfował po raz trzeci. Zdeklasował rywali (poparło go prawie 140 tys. wyborców – ponad 70 proc. głosujących). Komitet Rafała Dutkiewicza osiągnął też doskonały wynik w wyborach do Rady Miejskiej. Na 37 radnych przypada aż 19 związanych z prezydentem. Rafał Dutkiewicz nie miał więc żadnych przeszkód, żeby zrealizować obietnice wyborcze. Czy mu się to udało? Z internetu zniknął prezydencki program sprzed czterech lat. My go jednak wciąż mamy. I w kolejnych odcinkach będziemy przypominali to, co przed wyborami obiecywał prezydent. Porównajcie z rzeczywistością za oknem...
Program wyborczy Rafała Dutkiewicza miał 10 filarów.Jednym z nich, "najważniejszym, według opinii licznych wrocławian" - jak czytamy w dokumencie, było "Zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego miasta i roli transportu publicznego, szczególnie szynowego, stworzenie warunków do rozwoju ruchu rowerowego oraz poprawa połączeń Wrocławia z innymi dużymi miastami polskimi i europejskimi"
Oto, jak miała się zmienić komunikacja we Wrocławiu:
1. Budowa północnego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej (do 2015 r.).
2. Budowa i przebudowa powiązań miejskiego układu drogowego z autostradą A 4 i AOW, w tym ciągu ul. Bardzkiej i Buforowej.
3. Budowa połączenia Portu Lotniczego z Obwodnicą Śródmiejską i z nowym stadionem piłkarskim (w ciągu drogi krajowej nr 94) oraz infrastruktury drogowej w otoczeniu nowego stadionu piłkarskiego.
4. Przebudowa i budowa ulic o dużym znaczeniu dla ruchu międzydzielnicowego i doprowadzających ruch do wielkomiejskiego centrum Miasta, w tym, ul. Wyszyńskiego, pl. Bema wraz z odcinkiem ul. Bema od ul. Prusa do ul. Sienkiewicza i modernizacją Mostów Młyńskich, ul. Curie-Skłodowskiej, ul. Świeradowskiej, ciągu ulic Przyjaźni, Wałbrzyskiej, nowego odcinka ul. Racławickiej i połączenia go z Al. Piastów, ul. Kurkowej, ul. Królewieckiej oraz przebudowa dróg wylotowych z miasta (bez połączeń z autostradą A4 i AOW), w tym ul. Kutrzeby, ul. Mościckiego od wiaduktu kolejowego do ul. Ziemniaczanej, ul. Kamieńskiego od ul. Starościńskiej do granic miasta.
5. Budowa i przebudowa dróg lokalnych i osiedlowych.
6. Zwiększenie nakładów na konserwację i remonty istniejącej sieci drogowej po 2012 r.
7. Przygotowanie projektów/koncepcji budowy 2 tuneli pod centrum Miasta.
8. Wdrożenie Inteligentnego Systemu Transportu „ITS Wrocław”.
9. Doprowadzenie do ustalenia lokalizacji w granicach Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego co najmniej jednego dużego centrum multimodalnego.
10. Wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla transportu publicznego, szczególnie szynowego, w ruchu miejskim.
11. Budowa nowych odcinków linii tramwajowych w standardzie „Tramwaj Plus”:
- od skrzyżowania ul. Świeradowskiej z Orzechową do skrzyżowania ul. Bardzkiej z al. Armii Krajowej,
- od ul. Bardzkiej do Jagodna,
- od skrzyżowania ul. Hubskiej z ul. Glinianą do skrzyżowania ul. Suchej z Borowską,
- od skrzyżowania ul. Legnickiej z Trasą Milenijną do stadionu piłkarskiego i na Osiedle Kozanów,
- od skrzyżowania ul. Pilczyckiej z Trasą Milenijną do skrzyżowania ul. Dmowskiego z ul. Jagiełły.
12. Modernizacja linii Pilczyce – Sępolno do standardu „Tramwaj Plus”.
13. Modernizacja innych linii tramwajowych w standardzie normalnym, polegająca m. in. na wydzieleniu torowisk od ruchu samochodowego i budowie wspólnych pasów tramwajowo-autobusowych.
14. Budowa i modernizacja sieci trakcyjnej oraz stacji zasilania energetycznego trakcji tramwajowej.
15. Doprowadzenie do uruchomienia lokalnych połączeń kolejowych Siechnice – Wrocław Główny – Długołęka, Wrocław Główny – Leśnica oraz Wrocław Główny – Wrocław Żerniki – Wrocław Lotnisko w przypadku wybudowania
przez PKP PLK SA łącznika kolejowego Wrocław Żerniki – Wrocław Lotnisko.
16. Zakup nowych tramwajów.
17. Modernizacja eksploatowanego taboru tramwajowego.
18. Systematyczne odnawianie taboru autobusowego: docelowo cała flota autobusów będzie spełniać zaostrzone normy ochrony środowiska.
19. Przebudowa peronów stacji Wrocław Sołtysowice w celu przybliżenia ich do centrum handlowego „Korona”.
20. Remonty istniejących dworców i przystanków kolejowych w przypadku przejęcia ich przez miasto.
21. Budowa nowych zintegrowanych przystanków przesiadkowych (kolej-tramwaj-autobus, kolej-autobus, tramwaj-autobus), w tym w rejonie nowego stadionu piłkarskiego oraz przy ul. Suchej.
22. Budowa nowych parkingów w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, w tym typu Park & Ride.
23. Poszerzanie stref z uprzywilejowaniem ruchu pieszego i tramwajowego oraz ograniczenie ruchu autobusowego w centrum miasta.
24. Sukcesywne zwiększanie udziału taboru autobusowego zasilanego paliwami ekologicznymi (CNG, etanol).
25. Integracja taryfowa podsystemów transportu miejskiego i metropolitalnego oraz integracja zarządzania transportem publicznym w granicach Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego (po uchwaleniu ustawy metropolitalnej i ustawy o transporcie publicznym).
26. Budowa nowych ścieżek i parkingów rowerowych oraz łączenie istniejących tras w sieć.
27. Utworzenie sieci wypożyczalni rowerów, obejmującej swoim zasięgiem całe miasto.
28. Opracowanie nowego Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego dla Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego na lata 2011-2020.
29. Rozbudowa i modernizacja wrocławskiego lotniska, w tym budowa nowego terminala z niezbędną infrastrukturą oraz budowa i rozbudowa płaszczyzn lotniskowych.
30. Kontynuacja działań ukierunkowanych na rozbudowę sieci połączeń lotniczych z Wrocławia.
31. Aktywny udział w działaniach na rzecz przyśpieszenia budowy drogi ekspresowej S 5.
32. Konsekwentne dążenie do wprowadzenia do „Rządowego Programu Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych” odcinków łączących Wrocław z granicą państwa w Kotlinie Kłodzkiej i z drogą ekspresową S 3 na wysokości Bolkowa.
33. Wsparcie działań promujących budowę linii wielkich prędkości Warszawa-Łódź- Wrocław/Poznań.
34. Aktywny udział w działaniach mających na celu przyśpieszenie modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
35. Aktywny lobbing na rzecz przyśpieszenia modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej w górnej i środkowej jej części (zadanie Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej Gliwice i Wrocław.
36. Czynny udział w promocji Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?