Co zdrowe dziecko jeść powinno?

    Co zdrowe dziecko jeść powinno?

    Materiał powstał przy współpracy z Glenmark

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Ogólne zasady żywieniowe dla dzieci i młodzieży są podobne do wytycznych rekomendowanych dla osób dorosłych. Wdrażanie prawidłowego odżywiania u dziecka to nie tylko gwarancja jego prawidłowego rozwoju, ale również kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych oraz profilaktyka poważnych schorzeń, która powinna zacząć się w jak najwcześniejszym wieku. Szczególnie ma to znaczenie w zapobieganiu zmian miażdżycowych i wtórnych do miażdżycy chorób takich jak zawał serca oraz udar mózgu, osteoporozy i związanych z nią ryzykiem patologicznych złamań oraz otyłości prowadzącej do chorób serca, układu pokarmowego i kostnego.
    Ałbena Grabowska-Grzyb

    Ałbena Grabowska-Grzyb

    Nie istnieje produkt, który zawierałby wszystkie potrzebne do rozwoju składniki odżywcze i minerały, dlatego podstawą żywienia musi być różnorodność. Głównym źródłem kalorii powinny być produkty zbożowespożywane w czasie pięciu dziennych posiłkach. Preferowane są artykuły z mąkipełnoziarnistej, kasze oraz płatki owsianezawierającej skrobię i błonnik, witaminę B1 oraz magnez. Warzywa i owoce powinny znaleźć się w co najmniej czterech posiłkach dziennie w równych proporcjach. Z owoców raczej proponujemy dzieciom te, które rosną w naszej szerokości geograficznej, cytrusy mogą być spożywane, ale nie więcej niż raz dziennie. Zarówno owoce jak i warzywa powinno się podawać w postaci raczej surowej niż przetworzonej.

    Rośliny strączkowe dostarczają białka, dlatego są szczególnie cenne w diecie. Warzywa czerwone i zielone są źródłem witaminy C, karotenoidów i błonnika, w liściach znajdują się foliany i potas, które wspomagają proces krwiotworzenia, redukują ciśnienie tętnicze i wspomagają pracę serca.

    Mięso jest przede wszystkim źródłem białka, żelaza oraz witamin z grupy B i cynku. Preferowane jest chude mięso oraz tłuste morskie ryby, które są nie tylko bardzo dobrym źródłem białka, ale dostarczają wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i 6, odgrywających szczególną rolę w profilaktyce chorób układu krążenia, chorób alergicznych, ponadto wydają się odgrywać istotną rolę w rozwoju funkcji poznawczych u dzieci, a także witaminę D. Mleko i przetwory mleczne powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie w czterech posiłkach przede wszystkim jako źródło wapnia i białka.

    W diecie dziecka należy unikać cukrów prostych oraz tłuszczów zwierzęcych, żywności przetworzonej, posiadającej bardzo długi okres ważności, soli i bezwzględnie alkoholu. Pamiętamy, że najlepsze są posiłki podawane w domu, ze znanych składników niż te podawane w ośrodkach zbiorowego żywienia.

    Dobrze zbilansowana dieta w zasadzie nie wymaga podawania witamin i suplementów diety. Wyjątek mogą tutaj stanowić preparaty cechujące się odpowiednią proporcją wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3, a także zapewniające odpowiednią podaż magnezu, selenu, cynku i miedzi. Ryby morskie, które powinny zawierać powyższe składniki nie zawsze są preferowane przez młodzież, a odławiane, mogą zawierać zanieczyszczenia. Szczególnie istotnym składnikiem wartym suplementacji jest witamina PP, czyli niacyna, która w małych, ale niewystarczających ilościach jest produkowana przez nasz organizm.

    Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych powinniśmy wdrażać u naszych dzieci od najmłodszych lat, pamiętając, że to inwestycja w zdrowie dziecka, a zatem w jego przyszłość.


    Ałbena Grabowska-Grzyb – specjalista neurolog (mama trójki dzieci)


    Więcej porad dotyczących diety jest w poradniku "Z dzieckiem w kuchni"

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      jak to jest

      iherb (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Czasem też zalecenia się zmieniają – kiedyś masło było OK, później nie, a margaryna super, a teraz? :)

      Przy okazji – gdyby komuś potrzebne były dobrej jakości witaminy i inne suplementy z USA, a...rozwiń całość

      Czasem też zalecenia się zmieniają – kiedyś masło było OK, później nie, a margaryna super, a teraz? :)

      Przy okazji – gdyby komuś potrzebne były dobrej jakości witaminy i inne suplementy z USA, a tańsze niż u nas, zapraszamy na:
      https://iherb.fdm511.com/pl/kraje/polska/iherb-kod-kupon-rabatowy-i-dostawazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      jak najmniej sztucznego jedzenia.

      marta (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      nasze dzieci staramy się żywić podobnie jak sami jemy, tzn zdrowo. używamy sporo olejów z oleofarm,mają półkę oleje świata do wyboru, do tego dobre białka i dużo owoców i warzyw.jak na razie...rozwiń całość

      nasze dzieci staramy się żywić podobnie jak sami jemy, tzn zdrowo. używamy sporo olejów z oleofarm,mają półkę oleje świata do wyboru, do tego dobre białka i dużo owoców i warzyw.jak na razie czujemy się dobrze :)zwiń

      Filmy

      Polecamy

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Weekend z Frankensteinem – 24-26 sierpnia 2017

      Weekend z Frankensteinem – 24-26 sierpnia 2017

      Gry On Line - Zagraj Reklama