Wrocław: Wyścigi na światłach. Masz refleks? Zdążysz na...

    Wrocław: Wyścigi na światłach. Masz refleks? Zdążysz na zielonym

    Magdalena Garbera

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Żeby zdążyć na pasach przy Dworcu Świebodzkim, trzeba biec. Takich miejsc jest więcej, nie każdy ma szansę przejść bezpiecznie

    Żeby zdążyć na pasach przy Dworcu Świebodzkim, trzeba biec. Takich miejsc jest więcej, nie każdy ma szansę przejść bezpiecznie ©fot. Janusz Wójtowicz

    Mieszkańcy skarżą się na źle zsynchronizowane światła. Na jednych muszą za długo czekać, a na innych biec, bo świecą się za krótko.
    Żeby zdążyć na pasach przy Dworcu Świebodzkim, trzeba biec. Takich miejsc jest więcej, nie każdy ma szansę przejść bezpiecznie

    Żeby zdążyć na pasach przy Dworcu Świebodzkim, trzeba biec. Takich miejsc jest więcej, nie każdy ma szansę przejść bezpiecznie ©fot. Janusz Wójtowicz

    Wrocławianie krytykują sposób działania sygnalizacji świetlnej na wielu przejściach. W niektórych miejscach niemożliwe jest przejście w normalnym tempie; zielone trwa kilka sekund, a przechodnie muszą biec. Tak jest na al. Armii Krajowej, pl. Orląt Lwowskich, ul. Dubois i placu Powstańców Śląskich. Jeszcze gorzej jest poza centrum. Mieszkańcy Karłowic narzekają na światła przy moście Trzebnickim. Żeby pokonać małe przejście na ul.
    Na Polance, trzeba uzbroić się w cierpliwość: czerwone świeci się tam minutę i 20 sekund. - Chodzę tędy codziennie i uważam, że nie ma sensu czekać ponad minutę na zielone. Ruch tutaj jest niewielki, więcej pieszych niż kierowców - mówi Wojciech Wowczuk.

    Problem sprawia również przejście na ul. Bałtyckiej. Tu zielone świeci niecałe... 9 sekund, a czekać na nie trzeba prawie dwie minuty.

    Tak samo wygląda sytuacja na placu Bema i przy Dworcu Świebodzkim. - Starsze osoby nie mają szans zdążyć przed czerwonym. Wolę nie myśleć o matkach z dziećmi - mówi Piotr Kawecki, wrocławianin. - Są przejścia, przez które ledwo zdąży się przejechać rowerem, a co dopiero pokonać je pieszo.

    Długo postoimy też przed Halą Targową. Z kolei pod Galerią Dominikańską czekać długo nie trzeba, ale zdążyć przejść na zielonym to wyzwanie. Podobnie jest na ul. Kazimierza Wielkiego, szczególnie w upały. - Po prawie dwóch minutach czekania jestem już cały mokry - skarży się wrocławianin Adam Wróbel.

    Zmęczeni przechodnie narzekają na źle zsynchronizowane cykle i załamują ręce. Zdaniem wielu, takie projekty sygnalizacji świetlnej nie powinny zostać zatwierdzone, a cykle świetlne są planowane wyłącznie dla kierowców. O wygodę pieszych nikt nie dba.

    Katarzyna Kasprzak z wydziału inżynierii miejskiej informuje, że w najbliższym czasie zmienione zostaną cykle w trzech miejscach. Skrócony będzie czas oczekiwania na zielone na pl. Orląt Lwowskich, ul. Traugutta i pl. Dominikańskim.

    Rzeczniczka Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta Ewa Mazur informuje, że z myślą o pieszych powstają nowe przejścia. Niedługo ruszy budowa sygnalizacji na ul. Legnickiej przy pl. Strzegomskim oraz przy ul. Młodych Techników. Będzie modernizowana ul. Bogusławskiego i powstanie tam przejście z przejazdem rowerowym.

    Ile będą trwały tam cykle świetlne? - Będą dostosowane do konkretnej sytuacji. Z pewnością będą dłuższe niż 9 sekund - zapewnia Ewa Mazur.

    Czytaj także

      Komentarze (83)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Światło na skrzyżowaniu ul. Zachodniej i Poznańskiej ................

      Maja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Zielone światło na skrzyżowaniu ul. Zachodniej i Poznańskiej trwa 5 sekund................ ludzie starsi biegną - oczywiście Ci którzy mogą, mniej sprawni idą na czerwonym...................Porażka...rozwiń całość

      Zielone światło na skrzyżowaniu ul. Zachodniej i Poznańskiej trwa 5 sekund................ ludzie starsi biegną - oczywiście Ci którzy mogą, mniej sprawni idą na czerwonym...................Porażka Pani Ewo Mazur........zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Orląt

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Na Orląt przejdziesz na światłach co najwyżej 2/3 "zebry" i juz miga zielone. Przy czym mówimy tu o żwawym tempie, albo marszobiegu.... Jak więc maja dać sobie z tym radę osoby starsze. Ano...rozwiń całość

      Na Orląt przejdziesz na światłach co najwyżej 2/3 "zebry" i juz miga zielone. Przy czym mówimy tu o żwawym tempie, albo marszobiegu.... Jak więc maja dać sobie z tym radę osoby starsze. Ano najczęściej są obtrąbiane prze ruszających kierowców. Czy naprawdę nie można wyjść naprzeciw pieszym...???????zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      *

      * (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      A jak się zmienia na zielone, to często szalency autami jeszcze jada mimo że u nich już się zmieniło na czerwone. Rosyjska ruletka, uda się czy nie uda.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Eh tam, takie wyścigi.

      Jaro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

      Prawdziwy fason to pokazał Dutkiewicz. Wyskoczył terenówką z bocznej ulicy "jak sarna", nie przejmował się jakimś zakazem ruchu, podporządkowaną ulicą, czy jadącym tramwajem. Ani tym, że brykę może...rozwiń całość

      Prawdziwy fason to pokazał Dutkiewicz. Wyskoczył terenówką z bocznej ulicy "jak sarna", nie przejmował się jakimś zakazem ruchu, podporządkowaną ulicą, czy jadącym tramwajem. Ani tym, że brykę może poobijać - służbowa w końcu była.

      Tak się należy poruszać po Wrocławiu, a nie tam przejmować jakimiś światłami, czy zakazami ! Trzeba mieć klasę, tak jak nasz prezydent. Przykład trzeba brać z najlepszych.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Eh tam, takie wyścigi.

      Jaro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Prawdziwy fason to pokazał niejaki Dutkiewicz. Wyskoczył terenówką z bocznej ulicy jak sarna, nie przejmował się jakimś zakazem ruchu, podporządkowaną ulicą, czy jadącym tramwajem. Ani tym, że...rozwiń całość

      Prawdziwy fason to pokazał niejaki Dutkiewicz. Wyskoczył terenówką z bocznej ulicy jak sarna, nie przejmował się jakimś zakazem ruchu, podporządkowaną ulicą, czy jadącym tramwajem. Ani tym, że brykę może poobijać - służbowa w końcu była.

      Tak się należy poruszać po Wrocławiu, a nie tam przejmować jakimiś światłami, czy zakazami ! Trzeba mieć klasę, tak jak nasz prezydent. Przykład trzeba brać z najlepszych.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Piesi są na wymarciu i UM o niech nie dba

      pieszy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

      We Wrocławiu światła ustawiane są pod kierowców a piesi i rowerzyści muszą pokonywać tylko jeden wylot na 2-3 światłach toteż jak długo stali na jednych to kolejną jezdnię przechodzą na czerwonym....rozwiń całość

      We Wrocławiu światła ustawiane są pod kierowców a piesi i rowerzyści muszą pokonywać tylko jeden wylot na 2-3 światłach toteż jak długo stali na jednych to kolejną jezdnię przechodzą na czerwonym. Bywa ze pieszy przechodząc skrzyżowanie po przekątnej potrzebuje ponad 5 i pól minuty.ITS działa tak że gdy na wylocie są 3 światła to przejście przez torowisko ma czerwone nawet jak tramwajów nie ma toteż piesi nigdy się do niego nie stosują.
      Paranoja jakaś.tramwaj 3 m dalej , na torach kamery ITS i czujniki a komputer włącza czerwone bo tak mu urzędasy kazali.
      Wysepki przed torowiskiem czy między jezdniami często mają 2x2 metra.Ilu tam pieszych się zmieści a szczególnie rowerzystów? Szczególnie światła wkurzają na pustych jezdniach wieczorem tak jakby nie można było zamontować przycisków, które po 3 sekundach przełączałyby zielone pieszym. Drogie sterowniki, kamery detekcyjne i czujniki radarowe a światła szkodzą zamiast pomagać.
      Z jednej strony indolencja układających programy, a z drugiej dbanie tylko o przepustowość aut.
      Trzeba założyć stowarzyszenie i zmienić algorytmy, bo inaczej będą dziesiątki lat obiecywać.
      kiedyś zielona Strzałka paliła się wtedy gdy piesi mieli zielone.teraz pali się wtedy gdy piesi mają czerwone np na wspomnianym pl.Powstańców gdzie auta tylko na jednym kierunku dostały 76 sekund otwarcia (zielone +strzałka) .Rondo czyli ruch okrężny imitujący ulicę jednokierunkową powinno mieć cykl nie 100 sekund ale 20/20/20 sekund. Gdy na jakimś kierunku robi się korek cykl powinien się przełączyć na dłuższy.No i najważniejsze przepustowość powinno się liczyć w ludziach a nie w autach. Jeśli z tramwaju wysiada kilkadziesiąt osób to dlaczego mają czekać ponad minute aby kilka ut przejechało? Nie na każdym skrzyzowaniu musi być lewoskręt. co redukuje liczbę faz cyklu czyli wydłuża pozostałe przez co poprawia się płynność na podstawowych kierunkach. przykładowo zrobieno tak na Piłsudskiego i Świdnickiej i działa.
      Rozwiązanie zastosowano 100 lat temu w Nowym Yorku .Naprawdę czas wyrzucać auta z centrum a nie dokładać kolejne światła, które tylko przedłużają podróż.
      Pasy nie muszą mieć 320 cm a wystarczy 240-270 zgodnie z nierozporządzaniem. Wystarczą wąskie wysepki azylowe między pasami i na niskich kategoriach dróg polikwidowałbym większość świateł ku zadowoleniu pieszych i kierowców. Tempo 30 na całym Starym Mieście.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Szczęśliwa - Gwiaździsta

      XXXX (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      zupełnym kuriozum są światła na skrzyżowaniu ul. Gwiaździstej i Szczęśliwej koło Sky tower: dla każdego kierunku zapalają się osobno tak jakby nie wiadomo jak intensywny ruch był na tym...rozwiń całość

      zupełnym kuriozum są światła na skrzyżowaniu ul. Gwiaździstej i Szczęśliwej koło Sky tower: dla każdego kierunku zapalają się osobno tak jakby nie wiadomo jak intensywny ruch był na tym skrzyżowaniu; a już dla pieszych to prawdziwy koszmar, gdyż zielone dla pieszych zapala się równocześnie na wszystkich przejściach ?4? i aby przejść np obie ulice trzeba odczekać najczęściej 7 -8 cykli dla samochodów. Kto to wymyślił!!!!!!!!!!!!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Aut jak na lekarstwo a cykl sztywny

      pieszy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Potwierdzam , światła zrobiono chyba pod Czarnieckiego i jego hipermarket KUTAS.
      Najlepiej byłoby tam wyłączać światła poza godzinami szczytu.
      Sąsiednie Szczęśliwa/Powstańców niewiele lepsze...rozwiń całość

      Potwierdzam , światła zrobiono chyba pod Czarnieckiego i jego hipermarket KUTAS.
      Najlepiej byłoby tam wyłączać światła poza godzinami szczytu.
      Sąsiednie Szczęśliwa/Powstańców niewiele lepsze mimo, że wycięto ruch na wprost z ul.Radosnejzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Auto krolem na drodze we Wroclawiu

      pieszy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Miao być tramwaj 300 m dalej

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ul. Dubois w kierunku mostu Uniwersyteckiego

      Jekylls (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Za nim dojdziesz do połowy jezdni już masz czerwone.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jakby byl ITS to by sterowal

      Wroclawianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      a ze mamy wyrob its-o podobny to wszystjkim i tak steruje urzedas a jak to robi to sami czujecie. ITS sluzy po to zeby na monitorku a nie w terenie wajchy przestawiac. ten komfort urzedsow...rozwiń całość

      a ze mamy wyrob its-o podobny to wszystjkim i tak steruje urzedas a jak to robi to sami czujecie. ITS sluzy po to zeby na monitorku a nie w terenie wajchy przestawiac. ten komfort urzedsow kosztowal 100 mln pln.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Z cyklu - Wrocław to nie jest miasto dla ludzi

      mieszkanka (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 1

      Podstępny plan utrudnienia życia pieszym:
      1. podzelić każde przejście dla pieszych na minimum dwie części
      2. na każdej wydzilonej części zamontować osobne światła
      3. ustawić światła tak by nie...rozwiń całość

      Podstępny plan utrudnienia życia pieszym:
      1. podzelić każde przejście dla pieszych na minimum dwie części
      2. na każdej wydzilonej części zamontować osobne światła
      3. ustawić światła tak by nie było możliwe pokonanie przejścia za jednym razem
      4. uatrakcyjnić oczekiwanie na zielone światło poprzez zaprojektowanie specjalnie wąskich wysepek, na których tłum musi nieustannie balansować pomiędzy przejżdżającymi samochodami i tramwalamizwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To nie koniec

      sprzet (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      5.Ustawić gliniarzy przy skrzyżowaniu
      6.Wlepiać mandaty za przejście na bezsensownym czerwonym
      ???
      7.PROFIT

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pl Bema

      oli (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      pl BEMA...biegłem z dzieckiem by zdążyć przejść całe światła

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Damian

      K (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Żeby dojsc na tramwaj na pksie z blokow przy Swobodnej to też trzeba mieć nerwy. A psiarni pełno tylko czekają na błąd.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama