Koniec korków przed bramkami na autostradzie A4? Szlabany...

    Koniec korków przed bramkami na autostradzie A4? Szlabany pójdą w górę

    Jerzy Wójcik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Koniec korków przed bramkami na autostradzie A4? Szlabany pójdą w górę
    1/7
    przejdź do galerii

    ©Przemyslaw Wronecki / Gazeta Wroclawska

    Jazda po podwrocławskim odcinku autostrady A4 to dziś droga przez mękę. Wielokilometrowe korki spowodowane remontem nawierzchni, a zaraz potem sznur aut do bramek poboru opłat w Karwianach (wyjazd w kierunku Opola). Popołudniami korki łączą się w jeden potężny zator, w którym tracimy często sporo ponad godzinę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czyli zarządca drogi, twierdzi, że widzi problem i ma pomysł jak go rozwiązać. Pracownicy operatora bramek wyjdą i będą rozdawać kierowcom stojącym w korku bilety, a szlabany zostaną podniesione. Tylko w tej sytuacji... po co budowano bramki i szlabany...?
    - Mając na uwadze wyjątkowo wysokie natężenie ruchu w dni wolne w okresie wakacyjnym, GDDKiA opracowała projekt działań mający na celu skrócenie czasu oczekiwania w kolejkach przed wjazdami i zjazdami z odcinków płatnych autostrad, uwzględniający zmienności zasad ruchu w zależności od pory dnia i liczby aut czekających do bramek - twierdzi Łukasz Jóźwiak z GDDKiA.

    Urzędnicy generalnej dyrekcji dróg analizują, że wyjątkowo wysoki poziom ruchu dotyczy m.in.
    podwrocławskiego odcinka autostrady A4. Ale podobnie jest także na autostradzie A2 (Konin-Styków). Dlatego została opracowana procedura postępowania na wypadek wzrostu natężenia ruchu i ryzyka utworzenia się zatorów. Urzędnicy chcą w wyjątkowych sytuacjach wycofać się z oddzielnego pasa wyznaczonego niedawno dla pojazdów posiadających urządzenie ViaAuto (do elektronicznego poboru opłaty). Do momentu rozładowania korków, będzie on także dostępny dla kierowców płacących kartą czy gotówką.

    Ale to nie koniec zmian. Gdy utworzy się korek, pracownicy operatora bramek wyjdą do kierowców i będą wydawać zakodowane już karty ręcznie. Urzędnicy GDDKiA szacują, że może to przyspieszyć "odprawę" każdego kierowcy nawet o 10 sekund. Dlaczego?

    - Wielu kierowców dojeżdżając do bramek w ogóle się na to nie przygotowuje i ustawia się w złym miejscu, albo podjeżdża tak, że może sięgnąć przycisku. Poza tym część kierowców zamiast uchylić szybę, wysiada z pojazdu i podchodzi o urządzenia wydającego bilety - słyszymy od pracowników generalnej dyrekcji. Ręczne wydawanie biletów ma to poprawić. Dodatkowo pracownik będzie miał "pilota", dzięki któremu sam otworzy szlaban kierowcom, którzy mają już bilet.

    W wypadku korków, zmiana ma też dotyczyć kierowców samochodów ciężarowych, którzy wjeżdżają na autostradę prawą, skrajną bramką, gdzie działa ViaToll. Teraz działa on tak, że po otrzymaniu sygnału z urządzenia zamontowanego w aucie, otwiera szlaban. W sytuacji awaryjnej, przy korkach, szlabany mają być otwarte cały czas. To ma przyspieszyć całą procedurę.

    Co z odcinkami autostrad nie zarządzanymi przez GDDKiA, czy tam również da się skuteczniej walczyć z korkami? - Na odcinku koncesyjnym autostrady A1 Gdańsk – Toruń, koncesjonariusz GTC S.A. przyjął nasze rozwiązania i będzie wtedy, kiedy będzie to możliwe, z zachowaniem bezpieczeństwa pracowników, ręcznie wydawać kierowcom bilety wjazdowe. Pojawiły się już dodatkowe informacje dla kierowców o wysokości opłat za dany odcinek. Cenniki za przejazd autostradą umieszczono dodatkowo na tablicach na Miejscach Obsługi Podróżnych oraz na Punktach Poboru Opłat - tłumaczy Łukasz Jóźwiak z GDDKiA.

    Pracownicy operatora systemu poboru opłat proszą kierowców o stosowanie się do instrukcji wydawanych przez pracowników kierujących ruchem przed bramkami. Zachęcają też kierowców do wcześniejszego przygotowania potrzebnej opłaty za przejazd autostradą. Kierowcy mogą także korzystać z infolinii 19 111 - pod tym numerem uzyskają informacje o możliwych objazdach oraz o obecnej sytuacji na drogach.

    Czytaj także

      Komentarze (82)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dlaczego będą korki na A4 K-ce -K-ów?

      +Obserwator życia (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Zarząd koncesjonariusza, tj. Stalexport, kosztuje Was kierowcy ok. 5 mln zł rocznie. Czy Wy chcecie, żeby Zarząd cierpiał "bidę"? Jak Wam nie wstyd? Oni tyle się napracują jak dalej nas doić a Wy...rozwiń całość

      Zarząd koncesjonariusza, tj. Stalexport, kosztuje Was kierowcy ok. 5 mln zł rocznie. Czy Wy chcecie, żeby Zarząd cierpiał "bidę"? Jak Wam nie wstyd? Oni tyle się napracują jak dalej nas doić a Wy beszczelnie macie jakieś pretensje! Stać w korkach i cieszyć się, że Prezes Wąsacz ma stówę na miesiąc! Należy mu się w końcu! A gdzie podwyżka dla niego? My rozumiemy Pana Prezesa i dlatego żądamy podwyżki myta! Niech Prezes ma dwie stówy na miesiąc.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      !

      ! (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

      Zostawcie pas dla viaAuto w spokoju!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Po co?

      Rafał (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Po co na pierwszych bramkach wogóle pobieranie biletu, placi sie wtedy za najdluższą możliwą trasę.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      moje drogi dzieci

      :) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10

      to co widzicie na A4,to efekt SOCJALISTYCZNYCH rozwiązań.Urzędas decyduje,co jest lepsze dla niego i ewentualnie dla państwa.Zwykły Kowalski niech stoi i czeka,bo zarobić musi każdy jeden znajomy...rozwiń całość

      to co widzicie na A4,to efekt SOCJALISTYCZNYCH rozwiązań.Urzędas decyduje,co jest lepsze dla niego i ewentualnie dla państwa.Zwykły Kowalski niech stoi i czeka,bo zarobić musi każdy jeden znajomy króliczka.Będzie lepiej,jak większość z was dostrzeże taką zależność,że jak się głosuje na socjalistów,to się potem żyje w kraju urzędniczych absurdów.Póki co stoimy w korkach.I jeszcze coś:"GDDKiA opracowała projekt działań" hehhe umarłem :) Musieli sie w ch...j zmęczyć pracą nad tak zaawansowanym projektem.Robią z nas debili,nie widzicie tego?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      masz rację 10/10

      roy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      Oni sa dla siebie a my jesteśmy dla nich. Oni robią nam łachę, że pochylą się nad problemem. Durnie z GDDKIA.
      Podam jeden przykład procedury awaryjnej który powinien byc wdrożony przy otwieraniu...rozwiń całość

      Oni sa dla siebie a my jesteśmy dla nich. Oni robią nam łachę, że pochylą się nad problemem. Durnie z GDDKIA.
      Podam jeden przykład procedury awaryjnej który powinien byc wdrożony przy otwieraniu odcinków płatnych.
      Jeśli na autostradzie jest wypadek i policja kieruje na boczny zjazd. Aby uniknąć korków (nie jest mozłiwością aby cały ruch płynnie przeszedł przez boczny zjazd) należy podnieść szlabany i zaniechać poboru opłat. Koszty społeczne kilkugodzinnych korków są znacznie wyższe od tych paru złociszy z myta.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      te wszystkie kobinacje,jak usprawnić ruch na bramkach

      taki_jeden (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

      przypominają lepienie kremówki papieskiej z gó**a.Jakby nie kombinować,ciągle to będzie gó**o.WINIETY i po problemie,tylko kolesie by nie zarobili na tych wszystkich bramko-viatolach.Bo tylko o to...rozwiń całość

      przypominają lepienie kremówki papieskiej z gó**a.Jakby nie kombinować,ciągle to będzie gó**o.WINIETY i po problemie,tylko kolesie by nie zarobili na tych wszystkich bramko-viatolach.Bo tylko o to się tutaj rozchodzi.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Projekt działań.

      Miastowy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      To mi się najbardziej podoba w tym wszystkim, że GDKKiA opracowała projekt działań. Hahahahaha, pewnie siedziało nad tym kilku idiotów i się głowili kilka dni. W końcu opracowali projekt, który...rozwiń całość

      To mi się najbardziej podoba w tym wszystkim, że GDKKiA opracowała projekt działań. Hahahahaha, pewnie siedziało nad tym kilku idiotów i się głowili kilka dni. W końcu opracowali projekt, który został wdrożony w życie.
      Co za kretyn. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To proste

      Darmowa porada (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Jezeli czas oczekiwania przekracza np. 4 min tp sie otwiera bramki. i posprzątane.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Urzędnicze bezmózgowia

      zxc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15

      Jeśli urzędnik ma jakiś pomysł to znaczy, że jak wykona się to inaczej to będzie sukces.
      Minie jeszcze kilka lat zanim urzędnicze niedorajdy dojdą do przekonania, że na tym węźle bramek być nie...rozwiń całość

      Jeśli urzędnik ma jakiś pomysł to znaczy, że jak wykona się to inaczej to będzie sukces.
      Minie jeszcze kilka lat zanim urzędnicze niedorajdy dojdą do przekonania, że na tym węźle bramek być nie powinno. Wjazd powinien być bezbramkowy. Jeśli wyjeżdżam na każdym następnym węźle tzn, że wjechałem w Karwianach. Zbyt proste na genialne urzędnicze głowy.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      człowieku,zlituj się

      gg (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      czego ty wymagasz od urzędasa.Przecież tam puszczają korzenie największe życiowe niedorajdy,polecone przez innych nieudaczników-wujków,ciocie,znajomych itd.Dlatego potem syf taki,jak na A4.A druga...rozwiń całość

      czego ty wymagasz od urzędasa.Przecież tam puszczają korzenie największe życiowe niedorajdy,polecone przez innych nieudaczników-wujków,ciocie,znajomych itd.Dlatego potem syf taki,jak na A4.A druga grupa to cwaniaki,dużo wyżej ustawieni.Stojąc w korku płącisz za ich interesy z viatolami.Co na dole mają tylko wykonywać wolę tych z góry.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Przyczynek do historii zarabiania na A4, czyli mechanizmy III RP:

      przegląd prasy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 30

      Historia Stalexportu Autostrada Małopolska S.A. (SAM S.A.) sięga 19 września 1997 r., kiedy Ministerstwo Infrastruktury udzieliło firmie Stalexport S.A. koncesji na eksploatację oraz przystosowanie...rozwiń całość

      Historia Stalexportu Autostrada Małopolska S.A. (SAM S.A.) sięga 19 września 1997 r., kiedy Ministerstwo Infrastruktury udzieliło firmie Stalexport S.A. koncesji na eksploatację oraz przystosowanie A4, wtedy w relacji Katowice – Kraków, do wymogów płatnej autostrady.
      Pod dokumentem dającym tej firmie prawo do zbudowania i późniejszego czerpania korzyści z zarządzania autostradą podpisał się jako Mister Skarbu EMIL WĄSACZ.

      Pytanie - jak myślicie, kto jest teraz Prezesem Zarządu Stalexportu AM S.A?
      Jeśli nie domyślacie się, to wam powiem: oczywiście EMIL WĄSACZ!

      Zasłużył, prawda?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      m.

      m. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      To przecież tylko połowiczne rozwiązanie, aby zmniejszyć korki przy wjeździe. Co z wyjeżdżającymi?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama