Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie nowa pętla tramwajowa na Sępolnie. Dojadą tam tramwaje Plus

Weronika Skupin
Jest szansa, że tzw. tramwaj Plus dojedzie nareszcie dojedzie na Sępolno. Miasto planuje przebudowę tamtejszej pętli tramwajowej i budowę nowego torowiska z ul. Wróblewskiego przez Wystawową i Mickiewicza. Przedsięwzięcie ma być zrealizowane do 2020 roku. Zarząd województwa dolnośląskiego uznał tę inwestycję za jedną z priorytetowych dla naszego regionu i chce, by rząd zagwarantował na nią unijne pieniądze.

Przebudowa pętli na Sępolnie i budowa nowego torowiska ma - według urzędników - usprawnić komunikację w okolicach Hali Ludowej. Dlatego jest tak ważna dla całego Dolnego Śląska.

Jak tłumaczy Zbigniew Komar, doradca prezydenta ds. rozwoju transportu szynowego, to zadanie podzielone jest na trzy etapy. Pierwszy to budowa torowiska i przystanków na ul. Wystawowej, drugi - to wymiana starych torów na ul. Mickiewicza, a trzeci - przebudowa samej pętli. Ma się ona zamienić w zintegrowany tramwajowo-autobusowy węzeł przesiadkowy.

– Planujemy, że z mostu Zwierzynieckiego tramwaj nie będzie mógł pojechać w lewo, w ul. Mickiewicza, jak dziś. Skręci kawałek dalej, w ul. Wystawową, tam gdzie jest dziś parking. Na Wystawowej nie będzie ruchu kołowego. Będą tam jedynie przystanki tramwajowe - tłumaczy Zbigniew Komar.

Tak zmieni się ulica Wystawowa

Następnie położone zostanie torowisko wzdłuż ul. Mickiewicza do al. Różyckiego. Jego dalszy fragment był niedawno remontowany. Przy okazji zostanie zmodernizowany przystanek Kopernika.

Trzeci etap, to budowa samej pętli. – Tory na pętli są dziś wyprofilowane tak, że wystarczają jedynie na potrzeby starszych modeli tramwajów. Obecna pętla ma za mały promień skrętu, oznacza to, że duże tramwaje takie jak "Plusy" (skody 19T), nie zmieszczą się na niej. Konieczne jest zwiększenie promieni łuków i tym samym powiększenie całej pętli – wyjaśnia Zbigniew Komar.

Pętla Sępolno ma być połączona z przystankiem autobusowym. Będzie to zatem zintegrowany węzeł przesiadkowy, podobnie jak przystanek dworzec autobusowy. – Pasażerowie z Wojnowa, Strachocina czy Kowal będą dojeżdżać tam autobusami i przesiadać się do tramwaju bez konieczności przechodzenia na drugą stronę ulicy - tłumaczy Zbigniew Komar.

Docelowo na Sępolno ma jeździć jedna linia tramwajowa, nie zadecydowano jeszcze która (może być typu Plus). Trasa prowadzić ma z pl. Grunwaldzkiego, Curie-Skłodowskiej, Wystawową, Mickiewicza i na pętlę Sępolno.

Zobacz: Inne inwestycje, które uznano za najważniejsze dla Dolnego Śląska. Co powstanie do 2020 roku?

Jeśli mimo poparcia władz województwa, projekt nie otrzyma unijnego dofinansowania, Wrocław będzie się starał o pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego. Jeśli ich nie dostanie, niewykluczone jest, że niektóre projekty finansowane będą w całości z miejskich środków. Które i czy będzie to pętla na Sępolnie - nie wiadomo. Pewne jest jednak, że nawet w przypadku fiaska negocjacji plan nie zniknie z miejskiego kalendarza - kiedyś pętla zostanie przebudowana.

Koszt całego zadania wraz z budową przystanków i zmianą organizacji ruchu na ul. Wystawowej oszacowano na 91 mln zł, z czego 63 mln miałyby pochodzić ze środków unijnych, a 28 milionów - to wkład własny.

– Z Unii Europejskiej łatwiej jest pozyskać pieniądze na rozwój transportu szynowego niż na przykład na budowę dróg. Kładą na to duży nacisk – ocenia Zbigniew Komar.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Będzie nowa pętla tramwajowa na Sępolnie. Dojadą tam tramwaje Plus - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska