Będzie nowa pętla tramwajowa na Sępolnie. Dojadą tam...

    Będzie nowa pętla tramwajowa na Sępolnie. Dojadą tam tramwaje Plus

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Będzie nowa pętla tramwajowa na Sępolnie. Dojadą tam tramwaje Plus

    ©fot. Google Street View

    Jest szansa, że tzw. tramwaj Plus dojedzie nareszcie dojedzie na Sępolno. Miasto planuje przebudowę tamtejszej pętli tramwajowej i budowę nowego torowiska z ul. Wróblewskiego przez Wystawową i Mickiewicza. Przedsięwzięcie ma być zrealizowane do 2020 roku. Zarząd województwa dolnośląskiego uznał tę inwestycję za jedną z priorytetowych dla naszego regionu i chce, by rząd zagwarantował na nią unijne pieniądze.
    Będzie nowa pętla tramwajowa na Sępolnie. Dojadą tam tramwaje Plus

    ©fot. Google Street View

    Przebudowa pętli na Sępolnie i budowa nowego torowiska ma - według urzędników - usprawnić komunikację w okolicach Hali Ludowej. Dlatego jest tak ważna dla całego Dolnego Śląska.

    Jak tłumaczy Zbigniew Komar, doradca prezydenta ds. rozwoju transportu szynowego, to zadanie podzielone jest na trzy etapy. Pierwszy to budowa torowiska i przystanków na ul. Wystawowej, drugi - to wymiana starych torów na ul. Mickiewicza, a trzeci - przebudowa samej pętli. Ma się ona zamienić w zintegrowany tramwajowo-autobusowy węzeł przesiadkowy.

    – Planujemy, że z mostu Zwierzynieckiego tramwaj nie będzie mógł pojechać w lewo, w ul. Mickiewicza, jak dziś. Skręci kawałek dalej, w ul. Wystawową, tam gdzie jest dziś parking. Na Wystawowej nie będzie ruchu kołowego. Będą tam jedynie przystanki tramwajowe - tłumaczy Zbigniew Komar.

    Tak zmieni się ulica Wystawowa


    Następnie położone zostanie torowisko wzdłuż ul. Mickiewicza do al. Różyckiego. Jego dalszy fragment był niedawno remontowany. Przy okazji zostanie zmodernizowany przystanek Kopernika.

    Trzeci etap, to budowa samej pętli. – Tory na pętli są dziś wyprofilowane tak, że wystarczają jedynie na potrzeby starszych modeli tramwajów. Obecna pętla ma za mały promień skrętu, oznacza to, że duże tramwaje takie jak "Plusy" (skody 19T), nie zmieszczą się na niej. Konieczne jest zwiększenie promieni łuków i tym samym powiększenie całej pętli – wyjaśnia Zbigniew Komar.

    Pętla Sępolno ma być połączona z przystankiem autobusowym. Będzie to zatem zintegrowany węzeł przesiadkowy, podobnie jak przystanek dworzec autobusowy. – Pasażerowie z Wojnowa, Strachocina czy Kowal będą dojeżdżać tam autobusami i przesiadać się do tramwaju bez konieczności przechodzenia na drugą stronę ulicy - tłumaczy Zbigniew Komar.

    Docelowo na Sępolno ma jeździć jedna linia tramwajowa, nie zadecydowano jeszcze która (może być typu Plus). Trasa prowadzić ma z pl. Grunwaldzkiego, Curie-Skłodowskiej, Wystawową, Mickiewicza i na pętlę Sępolno.

    Zobacz: Inne inwestycje, które uznano za najważniejsze dla Dolnego Śląska. Co powstanie do 2020 roku?

    Jeśli mimo poparcia władz województwa, projekt nie otrzyma unijnego dofinansowania, Wrocław będzie się starał o pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego. Jeśli ich nie dostanie, niewykluczone jest, że niektóre projekty finansowane będą w całości z miejskich środków. Które i czy będzie to pętla na Sępolnie - nie wiadomo. Pewne jest jednak, że nawet w przypadku fiaska negocjacji plan nie zniknie z miejskiego kalendarza - kiedyś pętla zostanie przebudowana.

    Koszt całego zadania wraz z budową przystanków i zmianą organizacji ruchu na ul. Wystawowej oszacowano na 91 mln zł, z czego 63 mln miałyby pochodzić ze środków unijnych, a 28 milionów - to wkład własny.

    – Z Unii Europejskiej łatwiej jest pozyskać pieniądze na rozwój transportu szynowego niż na przykład na budowę dróg. Kładą na to duży nacisk – ocenia Zbigniew Komar.

    Czytaj także

      Komentarze (155)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ciekawe jaka wziątka

      Andrzej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Ciekawe jaka wziątka zdecydowała o tym że kupiono tramwaje które nie pasują do torów. Teraz trzeba za grube miliony przebudowywać tory. Protektor Baumana co to wytyczne dostaje z niemieckiego...rozwiń całość

      Ciekawe jaka wziątka zdecydowała o tym że kupiono tramwaje które nie pasują do torów. Teraz trzeba za grube miliony przebudowywać tory. Protektor Baumana co to wytyczne dostaje z niemieckiego konsulatu wraz z funflami z ratusza powinien dawno siedzieć,zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A może by tak przeciągnąć tory za most Swojczycki

      efendi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

      A może by tak miasto zamiast takich ceregieli z torami koło Hali i UWAGA pewnie jednym przystankiem w jedną i jednym w drugą przeciągnęła nitkę tramwajową za most Swojczycki - dużo ludzi dojeżdża...rozwiń całość

      A może by tak miasto zamiast takich ceregieli z torami koło Hali i UWAGA pewnie jednym przystankiem w jedną i jednym w drugą przeciągnęła nitkę tramwajową za most Swojczycki - dużo ludzi dojeżdża do pracy do Volvo a i duże osiedle powstaje w okolicy. To samo mogliby zrobić od strony Kwidzyńskiej, puszczając tramwaj przez Kowalską obok fabryk 3M (myślę że duża liczba przyszłych pasażerów MPK) i zatoczyć koło na Swojczyce robiąć w pewnym sensie kółko. A pętle niech sobie zostaną gdzie są :)))) Myślę że ludzi bardziej cieszy możliwość lepszej komunikacji w sensie dotarcia dalej komunikacją miejską niż piękna nowa, oszklona pętla tramwajowa...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pętla, po co ?

      Raz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15

      Przecież grubo zapłaciliśmy za specjalne składy z kabinami na obu końcach i drzwiami po obu stronach, właśnie po to by pętle nie były potrzebne. Ktoś w UM ma amnezje ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      "Docelowo na Sępolno ma jeździć jedna linia tramwajowa"

      mmm (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21

      Pan Komar - doradca z bożej łaski - powinien się chyba udać do psychiatry.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj plus

      jj (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Dla Wrocławskiej jak jest Hala Ludowa to jest tramwaj plus

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tramwsj plus?

      Tymo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      A podobno tramwajów plus juz nie ma

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a jakby nie był to priorytet to ro 2050?

      jarek5566 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15

      rozkłada mnie tempo wykonywania projektów w Polsce, niedługo przeczytam zarząd miasta uznał za najwyższy priorytet przykręcenie klamki do drzwi wejściowych, bo poluzowały się śruby, prace zostaną...rozwiń całość

      rozkłada mnie tempo wykonywania projektów w Polsce, niedługo przeczytam zarząd miasta uznał za najwyższy priorytet przykręcenie klamki do drzwi wejściowych, bo poluzowały się śruby, prace zostaną wykonane nie później niż do roku 2015 lub 2016.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tylko co zrobić poza gadaniem?!

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      My tutaj to sobie możemy tylko pogadać i pójść na wybory i zagłosować tak jak tu mówimy ale dudi i tak zostanie prezydętę bo ilu nas tu lub na podobnych portalach jest? Ludzie lubią świecidełka a...rozwiń całość

      My tutaj to sobie możemy tylko pogadać i pójść na wybory i zagłosować tak jak tu mówimy ale dudi i tak zostanie prezydętę bo ilu nas tu lub na podobnych portalach jest? Ludzie lubią świecidełka a dudi im to daje. Nie oszukujmy się, ludzie widzą: kolorowy duży stadion, obwodnicę, choinkę na rynku, fontanny, remonty dróg (fatalnie zorganizowane objazdy ale drogi się jakieś tam robią), obwodnicę wschodnią, delfinarium czy jak temu tam, i inne inwestycje które choćby nie były inwestycjami miasta jak choćby srajtałer to i tak świecą i idą na konto dudiego.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie umiecie go wypunktować???

      adverb (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21

      "– Z Unii Europejskiej łatwiej jest pozyskać pieniądze na rozwój transportu szynowego niż na przykład na budowę dróg. Kładą na to duży nacisk – ocenia Zbigniew Komar."

      I dlatego na Nowy Dwór...rozwiń całość

      "– Z Unii Europejskiej łatwiej jest pozyskać pieniądze na rozwój transportu szynowego niż na przykład na budowę dróg. Kładą na to duży nacisk – ocenia Zbigniew Komar."

      I dlatego na Nowy Dwór projektujemy metrobus...

      Czy naprawdę nie macie w gazecie kogoś z jajami kto wypunktuje dyrdymały tego pana?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      idom wybory, cza obiecac cus ludziom

      roztropek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      ojojojojojojoj

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama