Wrocław: Kolejny przetarg na autobusy dla MPK. W niespełna...

    Wrocław: Kolejny przetarg na autobusy dla MPK. W niespełna rok przybędzie 120 nowych wozów

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocław: Kolejny przetarg na autobusy dla MPK. W niespełna rok przybędzie 120 nowych wozów

    ©fot. materiały prasowe firmy Solaris

    Wrocławskie MPK ogłasza kolejny przetarg na 69 autobusów i jednocześnie wykonanie usługi przewozu. Oznacza to, że szuka podwykonawcy, który będzie woził wrocławian. Autobusy mają być klimatyzowane, przyjazne niepełnosprawnym, niskopodłogowe i wyposażone w system zapowiedzi głosowych. Przypomnijmy, że już teraz czekamy na 57 autobusów Solaris Urbino. Tym samym po Wrocławiu będzie jeździć niebawem ponad 120 nowych wozów.
    Wrocław: Kolejny przetarg na autobusy dla MPK. W niespełna rok przybędzie 120 nowych wozów

    ©fot. materiały prasowe firmy Solaris

    Ogłoszony właśnie przetarg MPK zapowiadaliśmy już w marcu. Wtedy też tłumaczyliśmy, dlaczego MPK nie kupi nowych wozów, tylko postanowiło wydzierżawić 57 autobusów (ten przetarg już rozstrzygnięto, wygrał Solaris) i wynająć firmę, która dostarczy kolejne 69 i będzie w dodatku woziła wrocławian. – Dzierżawa zawsze opłaca się mniej niż kupno za gotówkę, a my tej gotówki nie mamy – mówił prezes MPK Władysław Smyk.
    MPK stać na comiesięczne raty, ale na jednorazowy wydatek kilkudziesięciu milionów - już nie. Co więcej spółka jest obciążona kredytem na zakup 31 tramwajów Skoda 19T, co przyznał Władysław Smyk. - Na kolejny taki kredyt nie możemy sobie pozwolić - podsumował.

    Czytaj więcej: MPK w rok wymieni aż 120 autobusów. Nowe wozy zamiast wysłużonych 20-letnich gratów

    69 nowych niskopodłogowych, klimatyzowanych pojazdów ma pojawić się w drugim kwartale 2015 roku na 17 liniach.

    - Dzięki wprowadzeniu podwykonawcy zapewnimy pasażerom kolejne nowe autobusy. Nie byłoby nas stać na taką inwestycję w tak krótkim czasie, zwłaszcza, że dopiero co rozstrzygnęliśmy przetarg na dziesięcioletnią dzierżawę 57 autobusów – mówi dziś Władysław Smyk.

    Podwykonawca będzie musiał zapewnić 69 pojazdów wyprodukowanych nie wcześniej, niż w 2014 roku: 43 – przegubowych i 19 jednoczłonowych autobusów i 7 busów. Te ostatnie wyjadą na mniej uczęszczane linie: 100, 120, 140, 147. Reszta pojawi się na liniach: A, 110, 113, 114, 119, 125, 128, 145, 146.

    Autobusy zostaną fabrycznie pomalowane we wrocławskie żółto-czerwone barwy, będą wyposażone w GPS czyli będą widziane w czasie rzeczywistym przez nowoczesne systemy np. ITS , system dyspozytorski czy mobilną aplikację dla pasażerów i MPK.

    Będą one stacjonowały w zajezdni zapewnionej przez wyłonionego w przetargu podwykonawcę. Spółka szykuje się opuszczenia zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej i przeprowadzki do rozbudowanego i zmodernizowanego obiektu przy ul. Obornickiej. Zajezdnia przy Obornickiej nie pomieści jednak wszystkich autobusów. Nowy podwykonawca będzie musiał zorganizować własna zajezdnię i zaplecze techniczne. Zgodnie z umową będzie pod stałą kontrolą MPK.

    – Przy Obornickiej stacjonować będzie 270 autobusów. Łącznie mamy ich teraz 345 - mówi Władysław Smyk. - Planujemy, że nasz podwykonawca w swojej zajezdni pomieści dodatkowe ok.60 autobusów, a łącznie będzie miejsce na 350 - wyliczał w marcu prezes.

    Przypomnijmy, że obecnie MPK czeka już na 57 nowych Solarisów Urbino, które zostały wydzierżawione – pierwsze pojawią się we Wrocławiu pod koniec sierpnia tego roku.

    Tak będą wyglądać nowe wrocławskie autobusy. Pojawią się w sierpniu

    Czytaj także

      Komentarze (36)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Upadłość coraz bliżej

      KapitanAmerica (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Doprowadzenie do upadłości:

      Linie 128,145,146,119,125 i brakuje jeszcze D,134 i 103 to najdłuższe linie i najbardziej obładowane. Oznacza to że MPK ma na nich wiele brygad i największe pieniądze...rozwiń całość

      Doprowadzenie do upadłości:

      Linie 128,145,146,119,125 i brakuje jeszcze D,134 i 103 to najdłuższe linie i najbardziej obładowane. Oznacza to że MPK ma na nich wiele brygad i największe pieniądze od miasta na wozo kilometry.A pan prezes chce je sprzedać i zostawić (n,c,131,141,612,127,403 itd) linie mniej obładowane ale o mniejszej ilości brygad i znacznie mniejszej ilości wozo kilometrów.
      Podsumowując wymienione linie na sprzedaż to 50% dochodu MPK albo i więcej a pozostawione linie są zdecydowanie bardziej deficytowe niż te do sprzedaży.Ale to nie koniec.

      147,140,100,120,114 itd to linie o stosunkowo małej ilości wozo kilometrów i poza szczytem słabo załadowane na których jeździ tylko 1 albo 2 autobusy.Oznacza to że są to linie najrentowniejsze dla MPK bo przy małym przebiegu,niskim obładowaniu i tylko 1 albo 2 brygadach wpada czysta kasa za wozokilometry.Więc też do sprzedaży żeby do upadłości doprowadzić.

      Działania wrocławskiego MPK są poniżej jakiegokolwiek komentarza.To samo z wielkim turbo,który okazał się jakimś bez pokrycia absurdalnym hasłem.Gdy niektórzy z nas MPKowców bo nim jestem niestety mówił 2-3 lata temu że MPK doprowadzone zostanie do wstępnej upadłości celem rozbicia na kilka prywatnych spółek bez nadzoru miasta raczej wierzyć się w to nie chciało.W każdym mieście większym jest komunikacja i każde to własnie miasto komunikacje dotuje.Ale teraz publicznie mówi się o działaniach tego typu i z braku zainteresowania władz miasta chyba do upadłości coraz bliżej.

      Gdy sprzedadzą te linie mpk sprzeda nie 60 autobusów a około 120-140 oznacza to 50% dochodów firmy.I pewne warunki przewozowe dla firmy która zacznie od 60 i w ciągu roku powiększy tabor znacznie i przejmie na początek pół przewozów MPK.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ciekawe...

      ciekawski (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      ...kto wygra przetarg na świadczenie usług dla MPK...?,na pewno osoba zupełnie obca i nikomu nie znana...:)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To dobrze bo Wrocław to chyba ostatnie miasto gdzie jeżdżą takie złomy!

      zed (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Do niektórych to nawet lepiej nie wsiadać tak śmierdzą, kopcą i trzeszczą!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Pani Weroniko, czy aby na pewno słowo "przybędzie" jest właściwe? A może tylko "wymienimy"?

      mx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Tytuł artykułu - " (...) W niespełna rok przybędzie 120 nowych wozów"

      Wcześniejsza wypowiedź pana Smyka "– Do I kwartału 2015 roku wymienimy tym samym łącznie około 120 wrocławskich autobusów"....rozwiń całość

      Tytuł artykułu - " (...) W niespełna rok przybędzie 120 nowych wozów"

      Wcześniejsza wypowiedź pana Smyka "– Do I kwartału 2015 roku wymienimy tym samym łącznie około 120 wrocławskich autobusów".

      Czytaj więcej: http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3369745,mpk-w-rok-wymieni-az-120-autobusow-nowe-wozy-zamiast-wysluzonych-20letnich-gratow,id,t.htmlzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ciekawe kiedy Smyk się sam "załsorsuje"

      Normalny (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      wraz z Korzeniowską i Wildem...

      Zdjęcie autora komentarza
      ...

      Marek Kowalski

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Zawsze jak stoję w zaduchu na pokładzie autobusu linii 120 w godzinach szczytu, to też myślę sobie: "Ale ta linia jest mało uczęszczana".


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      as

      ass (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Dlatego dostaniesz tam minibusa, bo tak chciała góra.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      władza do wymiany

      zeitgeist (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 7

      3 zł za jeden bilet każą sobie płacić, to jakaś kpina, zawsze jeżdżę na gape


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Takie osoby nazywa się złodziejami

      almac (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

      Rozumiem, że też tak robisz w sklepie - stwierdzasz, że 3 zł za chleb to jakaś kpina i w związku z tym zawsze bierzesz za darmo?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      3 zł

      Pawell (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

      3 zł to jedna z niższych stawek w kraju...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ciach!

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Nie wiem, ja tam z matematyki orłem nie byłem, ale 270 autobusów na zajezdni na Obornickiej + 69 u "prywaciarza" daje 339. A obecnie jest 345. To co, które linie tniemy?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      as

      ass (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Oj tam, oj tam! Zlikwiduje się 6 losowych brygad i po krzyku. Ludzie i tak się cisną w autobusach, nie zrobi im różnicy, że 1 nie przyjedzie na danej linii.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tak oczywiście

      kryx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

      oni sądzą że ktoś g***** jest ? te pieniądze powinny iść na nowe tramwaje, która UE nie dała, najgosze jest to, że oni od początku wiedzieli, że nie będzie dotacji i teraz niby są czyści bo...rozwiń całość

      oni sądzą że ktoś g***** jest ? te pieniądze powinny iść na nowe tramwaje, która UE nie dała, najgosze jest to, że oni od początku wiedzieli, że nie będzie dotacji i teraz niby są czyści bo przecież chcieli dobrze ale parszywa Bruksela pokrzyżowała plany od początku nie chcieli nowych tramwaji manipulatorzy i krętacze do więzienia z nimizwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      553

      abd (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12

      Czy ktoś się zastanawiał, jakimi autobusami będziemy jeździć? Bo chyba rikszą nas będą wozić. Żadnego prywaciarza nie stać na zakup tylu nowych autobusów. Kogo mamy? DLA, które ma 5 autobusów na...rozwiń całość

      Czy ktoś się zastanawiał, jakimi autobusami będziemy jeździć? Bo chyba rikszą nas będą wozić. Żadnego prywaciarza nie stać na zakup tylu nowych autobusów. Kogo mamy? DLA, które ma 5 autobusów na krzyż obsługujących 701? Przecież żaden z ich autobusów nie spełnia norm przetargu, to jeżdżące trumny na kołach! Sevibus i inne podmiejskie? Brawo, niech kupią, będziecie jeździć podmiejskim autobusem na takim 119 - życzę cierpliwości przez godzinę. A może PKS stanie? To dopiero będzie dobrobyt!
      Reasumując. Jeśli ktoś raczy stanąć to pewnie z jakimś wytworem z Ukrainy, Rosji albo innych Chin, który będzie miał cenę i jakość wykonania tak niską, jak dochody MPK.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kryteria

      tantus (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Wszystko zależy od postawienia odpowiednich kryteriów w przetargu. Jeżeli taki prywatny przewoźnik dostanie zamówienie na kilka lat, to jego zdolności kredytowe automatycznie rosną. Więc zakup...rozwiń całość

      Wszystko zależy od postawienia odpowiednich kryteriów w przetargu. Jeżeli taki prywatny przewoźnik dostanie zamówienie na kilka lat, to jego zdolności kredytowe automatycznie rosną. Więc zakup nowych pojazdów w formie kredytu lub leasingu jak najbardziej wchodzi w grę.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama