Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Pociągi znów będą jeździć na peron VI Dworca Głównego PKP

Marcin Walków
Peron VI na Dworcu Głównym PKP, czyli dawny peron tymczasowy, znów będzie czynny. Najpierw jednak kolej będzie musiała go unowocześnić i dostosować do standardów panujących na dworcu.

Peron VI na dworcu Wrocław Główny znów zostanie udostępniony pasażerom. Platforma na tyłach dworca tymczasowego z wejściem od ul. Suchej służyła jako peron tymczasowy w okresie remontu dworca przed Euro 2012. Potem musiał zostać zamknięty.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapowiadały, że mają w planach jego reaktywację. W końcu wiadomo, kiedy to się stanie. Spółka podpisała już umowa z warszawską firmą Sudop Polska. - Przedmiotem zwartej umowy jest wykonanie dokumentacji projektowej, czyli projektu budowlanego i wykonawczego, wraz z uzgodnieniami, opiniami i decyzjami. Czyli tym, co jest niezbędne, by realizować roboty budowlane, polegające na adaptacji peronu VI, by uzyskać pozwolenie na jego użytkowanie - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK S.A.

Wartość tej umowy to 85 tys. zł. Dokumentacja ma zostać opracowana do 28 listopada. Na razie nie ma terminu, kiedy pociągi pojadą na peron VI.

O TYM PISALIŚMY: Co dalej z peronem szóstym dworca Wrocław Główny?

Wielka modernizacja linii kolejowych

Zmian na dolnośląskiej kolei jest znacznie więcej. Obecnie trwa wielka modernizacja linii kolejowych, bo stan jednej-trzeciej z nich jest zły. Remontowana jest m.in. linia kolejowa Wrocław - Poznań. Dzięki niej pociągi do stolicy Wielkopolski pojadą z prędkością do 160 km/h. Czas przejazdu do granicy województwa (między miejscowościami Korzeńsko i Rawicz) skróci się o 20 minut, a podróż do Poznania będzie trwać około półtorej godziny. Remont odcinka długości 58 km z Wrocławia do granicy województwa ma kosztować ponad 1 mld zł i objąć wymianę lub modernizację około 100 obiektów, tj. peronów, przejazdów, rozjazdów, przepustów kolejowych...

W ostatnim czasie pasażerowie na tej trasie mogą już korzystać z nowego peronu na przystanku Wrocław - Świniary, peronu na przystanku w miejscowości Szewce. Łatwiej jest też kierowcom przejechać przez tory - na czterech przejazdach między stacjami Wrocław Osobowice - Pęgów kolejarze zamontowali oświetlenie.

- Po modernizacji przejazdów i montażu nowych urządzeń komputerowego sterowania ruchem, zwiększyło się bezpieczeństwo, a pociągi mogą jeździć szybciej - informuje Maciej Dutkiewicz z PKP PLK S.A.

Kolej w całym kraju wymienia około 700 rozjazdów. To jeden z ważniejszych projektów dla poprawy bezpieczeństwa. Ostatnio oddano rozjazd w Lamowicach i trzy rozjazdy w Smardzowie Wrocławskim (trasa do Strzelina), a kolejne trzy na stacji Księginice (trasa do Wołowa i Głogowa).

Cały czas trwają też prace na innych odcinkach w województwie:

  • budowa mostu przez Nysę Łużycką na trasie Bielawa Dolna - Horka i elektryfikacja tej linii,
  • wdrożenie systemów sterowania ruchem i podnoszących bezpieczeństwo ERTMS na odcinku Legnica-Wrocław-Opole, a także Legnica-Węgliniec-Bielawa Dolna,
  • budowa nowych rozjazdów kolejowych,
  • modernizacja linii kolejowej między Dusznikami Zdrój i Kudową Zdrój, Wrocławiem i Jelenią Górą, a także Żórawiną i Strzelinem.

Łączna wartość tych prac to kolejny miliard złotych.

WIĘCEJ NA TEN TEMAT: Remonty na kolei w regionie - zmiany w rozkładzie jazdy od 15 czerwca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska