MPK teoretycznie może oznaczyć na rozkładach autobusy i tramwaje klimatyzowane, tak samo jak oznacza się niskopodłogowe. Ale dziś spółka nie była w stanie nam powiedzieć, dlaczego tego nie zrobi. MPK nie zamierza też zamontować klimatyzacji w pojazdach, które nie są w nią fabrycznie wyposażone. Według MPK, taka przeróbka wymaga wzmocnienia konstrukcji dachu. Oznacza to duże koszty, tymczasem MPK generuje straty, a nie zyski. W tym roku z budżetu spółka dostała 350 mln zł, a roczne wpływy z biletów to ok. 168 mln zł. Przewoźnik spłaca też kredyt za Skody 19T.
W sierpniu do Wrocławia trafi pierwsze osiem nowych autobusów Solaris – łącznie będzie ich 57. MPK ich nie kupi , bo spółki na to nie stać, lecz je wydzierżawi. Wszystkie będą niskopodłogowe i klimatyzowane. Niestety, Wrocław nie będzie miał na razie nowych tramwajów - miały być, ale nie dostał na ich zakup pieniędzy z Unii.
Nie będzie nowych tramwajów we Wrocławiu. Wniosek MPK o dofinansowanie został odrzucony
Czy montaż klimatyzacji w tramwajach i autobusach rzeczywiście dużo kosztuje? Kilka lat temu Łódź chciała wyposażyć 15 tramwajów w klimatyzację, co miało kosztować 4,5 mln zł, a więc 300 tys. zł za tramwaj. Tamten przetarg jednak unieważniono.
A co z darmowymi przejazdami MPK? Przy obecnym taryfikatorze nie ma takiej możliwości, a jego zmianę musieliby przegłosować radni. Choć Mirosława Stachowiak-Różecka, radna PiS, przygotowała wniosek do prezydenta miasta o wprowadzenie darmowej komunikacji, to na głosowanie się nie zanosi. Przynajmniej przed listopadowymi wyborami samorządowymi. A po nich o klimatyzacji już mało który radny będzie pamiętał, raczej wyciągnie z szafy ciepły sweter.
Jednak radna Stachowiak-Różecka zapewnia, że nie zrezygnuje z tego pomysłu. – Wszelka poważna dyskusja o bezpłatnej komunikacji jest zbywana stwierdzeniem, że to śmieszne. Tymczasem Tallin w Estonii wprowadził takie rozwiązanie i nie stracił, bo wzrosły wpływy z podatków. Najpierw jednak kupiono nowy tabor, poprawiono siatkę połączeń i komunikacja miejska stała się atrakcyjniejsza. I u nas trzeba polepszyć ofertę komunikacyjną. Wtedy ludzie będą chcieli się tu przeprowadzać i płacić podatki - wyjaśnia Mirosława Stachowiak-Różecka. Dodaje, że dodatkową korzyścią będzie mniejsza emisja spalin.
Czytaj więcej: Darmowa komunikacja miejska we Wrocławiu? Jest wniosek do prezydenta, będzie referendum?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?