Marcin Walków
Od lewej: mgr inż. Marcin Poręba,mgr inż. Paulina Kasperkiewicz, dr hab. Marcin Drąg, prof. nadzw.z Zakładu Chemii Bioorganicznej PWr Marcin Walków
Odkrycie chemików z Politechniki Wrocławskiej pozwoli stworzyć tanie i skuteczne testy, wykrywające nowotwory na bardzo wczesnym etapie.

Wiele z nowotworów wcześnie zdiagnozowanych może zostać całkowicie wyleczonych. Często jednak pacjenci trafiają do lekarza, gdy są już objawy albo choroba jest w zaawansowanym stadium. Dzięki odkryciu zespołu chemików z Politechniki Wrocławskiej, zmiany nowotworowe u ludzi będą miały szansę być wykrywane tak wcześnie, jak nigdy dotąd.

To za sprawą badania enzymów zwanych kaspazami, które regulują usuwanie starych i uszkodzonych komórek, by na ich miejsce mogły powstać nowe. Gdy proces ten nie przebiega prawidłowo, bardzo często rozwijają się choroby nowotworowe.

– Zaprojektowaliśmy i otrzymaliśmy nowe związki chemiczne, które badają enzymy odpowiedzialne za ten proces. Dzięki temu będzie można wykryć nieprawidłowości w organizmie na bardzo wczesnym etapie – tłumaczy prof. Marcin Drąg z Zakładu Chemii Bioorganicznej. - Nasze narzędzia pozwolą monitorować aktywność każdego enzymu osobno i w porę wykryć nieprawidłowości w organizmie. Do tej pory nie było to możliwe - dodaje prof. Drąg.

Jego zespół pracował na to odkrycie cztery lata. Nasi chemicy współpracowali z biologami ze Stanów Zjednoczonych, którzy potwierdzili wyniki polskich badań.

Dzięki wrocławskim chemikom będą mogły powstać bardzo skuteczne i tanie testy do diagnozowania nowotworów, np. z krwi wycinków pobranych w czasie biopsji. Koszt takiego testu to zaledwie kilka złotych.

Naukowcy rozpoczynają teraz ścisłą współpracę z lekarzami.
– Zgłosiła się do nas uczelnia medyczna z Polski, dysponująca dużym zbiorem próbek od pacjentów. My mamy narzędzia chemiczne, oni materiał do badań – tłumaczy mgr inż. Marcin Poręba.

Największe koncerny chemiczne i farmaceutyczne poszukują specyficznych związków chemicznych dla tej grupy białek od ponad 20 lat. One również zgłaszają się do naukowców z Politechniki Wrocławskiej.
– Nie chcemy jednak, by nasz wynalazek został opatentowany i wprowadzony na rynek pod konkretną marką. Wtedy testy będą nawet kilkudziesięciokrotnie droższe i staną się mniej dostępne – dodaje mgr inż. Paulina Kasperkiewicz.

Chemicy współpracują już z ponad 30 zespołami badawczymi na świecie. Ich badania zostały sfinansowane przez Narodowe Centrum Nauki, a wyniki opublikowało prestiżowe międzynarodowe czasopismo naukowe.

Materiał oryginalny: Odkrycie chemików z Politechniki Wrocławskiej. Wcześniej wykryjemy i będziemy leczyć raka - Gazeta Wrocławska