Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak będą wyglądać nowe wrocławskie autobusy. Pojawią się w sierpniu

Weronika Skupin
Wrocławskie Solarisy będą podobne do tego na zdjęciu. Będą różniły się szczegółami
Wrocławskie Solarisy będą podobne do tego na zdjęciu. Będą różniły się szczegółami materiały prasowe
Na wrocławskie ulice w sierpniu wyjadą fabrycznie nowe Solarisy. MPK wydzierżawi ich 57 - autobusy te zastąpią najstarsze i najbardziej wysłużone wozy wrocławskiego przewoźnika. Jeszcze nie wiadomo, na jakich konkretnie liniach będą jeździć, ale prawdopodobnie obsłużą kursy wyjeżdżające z zajezdni przy ul. Obornickiej.

Wrocławskie MPK wydzierżawiło od Solarisa 57 autobusów na okres 10 lat. Przewoźnik wyda na to 77 mln zł, co stanowi 646 tys. zł miesięcznie. Pierwsze 9 autobusów trafi do Wrocławia pod koniec sierpnia. Następnie co dwa tygodnie będzie tu docierać kolejne 9 wozów, a mniej więcej pod koniec października łącznie powinno być ich 45 (35 krótkich i 10 długich). Kolejne 12, o które powiększono zamówienie, dotrze do stolicy Dolnego Śląska najpóźniej w pierwszym kwartale 2015 roku.

CZYTAJ TEŻ: Nieuprzejmy kierowca linii C. Omijał przystanki i awanturował się z pasażerami

Solaris zaproponował wrocławskiemu MPK modele Urbino 12 oraz Urbino 18, dwunasto- i osiemnastometrowe. Wszystkie będą niskopodłogowe i klimatyzowane. Zastąpią najbardziej wysłużone graty miejskiego przewoźnika. Do kasacji wytypowano już 50 autobusów: 36 krótkich, w tym 21 jelczy wysokopodłogowych i 15 niskopodłogowych (najstarsze jelcze są z 1993 r.), a także 14 przegubowych wysokopodłogowych autobusów: 7 ikarusów (najstarsze z 1995 roku), 4 wysokopodłogowe jelcze i 3 wysokopodłogowe volva w najgorszym stanie technicznym.

Nie ma jeszcze decyzji, na jakich liniach będą jeździć nowe autobusy. Najstarszy tabor wrocławskiego MPK znajduje się przy ul. Obornickiej i wiele wskazuje na to, że to właśnie tam trafią Solarisy. A jeśli tak się stanie, będą mogły jeździć na liniach: 103, 105, 115, 116, 118, 128, 129, 130, 131, 132, 140, 141, 142, 144, 145, 146, 147, 149, 319, 331, 403, 435, A, D, K, N, 240, 241, 243, 246, 247, 250, 251, 253, 255, 257, 259.

W czerwcu MPK ogłosi także kolejny przetarg na aż 60 autobusów. Firma, która wygra, będzie musiała wykonywać usługi przewozu we Wrocławiu swoimi wozami (czyli zapewnić swoich kierowców), ale także zapewnić zajezdnię, gdzie zaparkują i będą serwisowane. Wrocławskie MPK nie będzie miało miejsca na nowe autobusy, bo zajezdnia z Grabiszyńskiej zostanie do końca pierwszego kwartału przyszłego roku zlikwidowana i przeniesie się na ul. Obornicką. Choć ta druga zostanie powiększona, pomieści mniej autobusów, niż jeździ po mieście teraz. Dlatego oferenci będą musieli mieć własny "garaż".

– Przy Obornickiej stacjonować będzie 270 autobusów. Łącznie mamy ich teraz 345 - mówi Władysław Smyk, prezes MPK. - Planujemy, że nasz podwykonawca w swojej zajezdni pomieści dodatkowe 60 autobusów, a łącznie będzie miejsce na 350. Do I kwartału 2015 roku wymienimy tym samym łącznie około 120 wrocławskich autobusów. Znacznie poprawi to standardy przewozu - mówi Smyk.

Czytaj więcej: MPK w rok wymieni aż 120 autobusów. Nowe wozy zamiast wysłużonych 20-letnich gratów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Tak będą wyglądać nowe wrocławskie autobusy. Pojawią się w sierpniu - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska