Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W piątek, 23 maja, w Muzeum Współczesnym Wrocław pokażą magazyn Aspen

Katarzyna Kaczorowska
materiały prasowe
Aspen – trochę bardziej zorientowanemu konsumentowi ta nazwa kojarzy się z luksusowym amerykańskim kurortem narciarskim. Wyrobionemu konsumentowi sztuki kojarzy się jednak z magazynem multimedialnym, który ukazywał się w latach 1965-1971. Wbrew nazwie magazyn Aspen wychodził w Nowym Jorku.

Pismo ukazywało się nieregularnie, docierało tylko do prenumeratorów i dzisiaj posiadanie choćby jednego egzemplarza to nie byle jaka gratka.
Pomysłodawczynią i pierwszą redaktorką magazynu, który był pudełkiem o intrygującej zawartości, była Phyllis Johnson. Założenie było proste – magazyn był nie tylko do oglądania i czytania, ale też słuchania i dotykania, stąd też forma pudełka, z którego prenumerator wyciągał rozmaite skarby: pocztówki dźwiękowe, filmy na taśmie 8 mm, teksty literackie czy krytyczne.
Do współpracy przy kolejnych numerach magazynu zapraszano największe nazwiska tamtych czasów. Na liście „ws-półpracowników” są minimaliści: John Cage i Philip Glass, szerokiej publiczności znany z późniejszych ścieżek dźwiękowych do filmów „Kundun – życie Dalaj lamy” czy „Truman Show”, Morton Feldman, eksbeatles John Lennon i jego żona oraz wielka muza Yoko Ono. Ale nie tylko kompozycje muzyczne można było znaleźć w pudełkach o nazwie Aspen.
W jednym z numerów znalazł się esej Rolanda Barthes’a „Śmierć autora” , nawołujący do nieodczytywania tekstu literackiego przez pryzmat tzw. intencji autorskiej. W Polsce artykuł ukazał się po raz pierwszy dopiero w 1999 roku (!) w czasopiśmie „Teksty Drugie”. Były też teksty Susan Sontag, filmy Rolanda Rauschenberga i Hansa Richtera. I wreszcie równie ważne było to, że kolejne numery magazynu firmowane były nazwiskami konkretnych twórców, przyjmujących rolę swoistego kuratora wydania.
Tak było w przypadku trzeciego numeru zaprojektowanego przez Andy Warhola i Davida Daltona, w którym znalazły się m.in. pocztówka dźwiękowa z nagraniem utworu Johna Cale’a z Velvet Underground, „biletowa książeczka” dotycząca konferencji na temat LSD zorganizowanej w Berkeley przez guru amerykańskiej kontrkultury lat 60. i intelektualnego ojca ruchu hipisowskiego Timothy Leary-’ego.
Czwarty numer magazynu Aspen firmował z kolei grafik Quentin Fiore, współpracujący z teoretykiem kultury Marshallem McLuhanem, autorem koncepcji globalnej wioski.
„Wszystko było jak sen” – tak o Aspen powiedział w 2012 roku Dan Graham, redaktor ós-mego numeru pisma. Te sny – jak najbardziej realne – będzie można zobaczyć (i posłuchać) od tego piątku w Muzeum Współczesnym Wrocław, które wystawę prezentującą wszystkie dziesięć numerów Aspen organizuje we współpracy z londyńską Whitechapel Gallery.
Co ważne, wszystkie edycje, które zobaczymy we Wrocławiu, zostały zdigitalizowane, więc zwiedzający będą mogli i wysłuchać muzyki z poszczególnych numerów pisma, przeczytać zamieszczone w nich teksty, i obejrzeć filmy.
Wystawie towarzyszy międzynarodowa konferencja „Pole gry. Magazyny i książki jako miejsca sztuki”.
Wernisaż w piątek, godz. 18.30, pl. Strzegomski 2a. Tego samego dnia odbędzie się też premierowa prezentacja archiwum Stanisława Dróżdża „Pomysły”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska