Nowe nabytki Muzeum Narodowego we Wrocławiu

    Nowe nabytki Muzeum Narodowego we Wrocławiu

    MW

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Do dwudziestotysięcznej kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Narodowego dołączyły kolejne zacne eksponaty. A także m.in. ceramika i szkło.
    Obraz Bolesława Biegasa „Portret sferyczny”

    Obraz Bolesława Biegasa „Portret sferyczny” ©materiały prasowe

    Ptaki Magdaleny Abakanowicz „AK” i „BK” ze stalowego drutu, drewniana rzeźba Ryszarda Zamorskiego „Waldi Gun 97” i obraz Bolesława Biegasa „Portret sferyczny” – to tylko niektóre z 45 nowych eksponatów znajdujących się od wczoraj w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

    Wśród zakupionych obiektów, prócz sztuki współczesnej, znalazły się też m.in. porcelanowe talerze powstałe w manufakturze berlińskiej i zdobione przedstawieniami Wrocławia oraz zbiór szklanych naczyń pamiątkowych: pucharów, szklanic, talerzyków, które powstały w hutach działających w Kotlinie Jeleniogórskiej i Kotlinie Kłodzkiej.

    W muzealnej Galerii Sztuki Współczesnej na Strychu i w magazynach muzeum znajduje się jedna z największych kolekcji sztuki współczesnje w Polsce – liczy około dwudziestu tysięcy eksponatów.
    Od wczoraj dołączyły do niej m.in „Portret sferyczny” Bolesława Biegasa z serii prac pod tym samym tytułem, realizowanej w latach 1918--1923. Biegas dał w niej oryginalną koncepcję obrazu, w której nastąpiła próba powiązania portretu z abstrakcyjną ornamentyką, wpisania twarzy w siatkę linii i płaszczyzn. Artysta portretował najczęściej kobiety, a także znane osobistości, postaci historyczne.

    Natomiast rzeźba Biegasa zatytułowana „Scena symboliczna” (1922) należy do krótkiej serii „Satyry z Lasku Bulońskiego” i przedstawia splecione w uścisku nagie postaci mężczyzny i kobiety. Kompozycja została wykonana z cementu i pokryta oranżową patyną, sugerującą naturalne zabarwienie ludzkiego ciała. Zabieg ten podkreśla ekspresję sceny, wyrażającej silne emocje i nasyconej erotyką. Kolejnym nabytkiem jest dwuczęściowa rzeźba powstała w pracowni Magdaleny Abakanowicz (ur. 1930), wybitnej polskiej artystki, autorki słynnej serii „Abakany” i kompozycji figuralnych eksponowanych w prestiżowych muzeach i galeriach świata. „AK” i „BAK” to metaforyczne wyobrażenie ptaków w locie, wykonane ze stalowego drutu.
    Kolt „Waldi Gun 97” Ryszarda Zamorskiego to praca odwołująca się do świata dzieciństwa i chłopięcych zabaw. Jest to unikatowy eksponat, który uzupełni kolekcję rzeźb i prac ceramicznych tego artysty zgromadzoną już wcześniej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

    Wszystkie nowe nabytki można na razie oglądać w muzeum do 8 czerwca.
    Potem prace Magdaleny Abakanowicz trafią do galerii na strychu, Bolesława Biegasa do Pawilonu Czterech Kopuł, w którym w 2016 r. zostanie otwarty nowy oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu, a szkło i ceramikę będzie można oglądać na jednej z wystaw stałych muzeum, które mieści się przy Placu Powstańców Warszawy 5.
    Esponaty muzeum kupiło przy pomocy pieniędzy z dotacji od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i dzięki środkom własnym. Kosztowały około 300 tysięcy złotych.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama