Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na infolinii PGNiG musisz podać PESEL. Inspektor Ochrony Danych Osobowych: "To niedopuszczalne!"

Matylda Witkowska
Gdy zadzwoniłam do biura obsługi klienta w łódzkiej gazowni, zostałam poproszona o podanie numeru PESEL lub NIP. Mało kto dzwoniąc ma pod ręką dowód osobisty - mówi nasza Czytelniczka.
Gdy zadzwoniłam do biura obsługi klienta w łódzkiej gazowni, zostałam poproszona o podanie numeru PESEL lub NIP. Mało kto dzwoniąc ma pod ręką dowód osobisty - mówi nasza Czytelniczka. Grzegorz Gałasiński
Odbiorcy gazu dzwoniący na infolinię PGNiG proszeni są o podawanie numerów PESEL lub NIP. Generalny inspektor ochrony danych osobowych: - Takie praktyki są niedopuszczalne.

Nietypowe dane muszą podać łodzianie dzwoniący na infolinię spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Niektórzy są mocno zdziwieni.

- Zapodziałam gdzieś blankiety opłat za gaz - opowiada pani Maria, emerytka z Łodzi. - Próbowałam dodzwonić się do biura obsługi klienta i dowiedzieć się, czy mogę dostać duplikat i czy muszę za niego płacić. Niestety usłyszałam, że najpierw mam podać numer NIP lub PESEL - relacjonuje.

Łodzianka nie rozumie takich wymagań. - Mało kto dzwoniąc ma pod ręką dowód osobisty. To niepotrzebne utrudnienie - dodaje.

Klienci z Łodzi łączą się z warszawskim numerem infolinii PGNiG.

"W celu ułatwienia identyfikacji prosimy o wprowadzenie z klawiatury numeru PESEL lub NIP" - słyszą. Tylko ci, którzy wysłuchają komunikatu do końca dowiedzą się, że mogą pominąć etap weryfikacji naciskając krzyżyk.

Sygnały dotyczące podawania nietypowych danych trafiły też do generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Klienci skarżyli się do GIODO, że podczas mejlowej korespondencji z biurem obsługi klienta są proszeni o podawanie numeru PESEL lub serii i numeru dowodu osobistego, choć wcześniej podali już imię, nazwisko i numer klienta.

Wojciech Wiewiórowski, generalny inspektor ochrony danych osobowych, wysłał do PGNiG pismo, w którym uznał takie działanie za nieuzasadnione.

"Wiele osób zmuszanych do ujawniania tej informacji, zwłaszcza w sytuacjach błahych (...)sprzeciwia się takiej praktyce" - pisze Wiewiórowski. "Nieuzasadnione jest nakładanie na klientów PGNiG SA uciążliwego obowiązku podawania nr PESEL przy każdej okazji nawiązywania kontaktu z biurem obsługi klienta" - dodaje inspektor.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

PGNiG nie zgodził się ze stanowiskiem GIODO. Firma tłumaczyła, że podawanie numeru PESEL jest nieobowiązkowe, można zastąpić je innymi danymi. GIODO nie uznał jednak tego wyjaśnienia i zapowiada dalszą walkę o zmianę zasad.

Jak tłumaczy Rafał Pazura, kierownik zespołu prasowego PGNiG, obsługa klientów wiąże się z udzielaniem takich informacji , jak wysokość zadłużenia i przekazanych wpłat.- By dane takie nie zostały udostępnione osobie trzeciej, konieczna jest identyfikacja klienta i potwierdzenie jego tożsamości - podkreśla Pazura. I dodaje, że w przypadku wizyty w biurze obsługi klienta klient proszony jest o pokazanie dowodu tożsamości. Przez telefon trzeba go zidentyfikować inaczej, prosząc o którąś z danych podanych wcześniej w umowie.

- W toku potwierdzania tożsamości klienta nie podaje on nowych ani dodatkowych danych, niż te które zostały wcześniej zarejestrowane - wyjaśnia Pazura. - W przypadku chęci uzyskania informacji ogólnych, dostępnych wszystkim zainteresowanym, takich jak cena paliwa gazowego i stawki opłat, zasady dostarczania gazu i rozliczania należności, potwierdzenie tożsamości jest zbędne - zapewnia.

To kolejne już utrudnienie, na które skarżą się odbiorcy gazu z Łodzi. W czerwcu zeszłego roku spółka zamknęła kasy w łódzkim oddziale. Korzystali z nich głównie emeryci, którzy teraz muszą opłacać rachunki na poczcie lub u pośrednika za dodatkową opłatą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na infolinii PGNiG musisz podać PESEL. Inspektor Ochrony Danych Osobowych: "To niedopuszczalne!" - Dziennik Łódzki

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska