Duży napływ unijnych funduszy obroni nas przed groźną falą

    Duży napływ unijnych funduszy obroni nas przed groźną falą

    Joanna Karwecka

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    race remontowe w okolicach mostu Trzebnickiego we Wrocławiu.  Na rozkopane wybrzeże narzekają mieszkańcy, spacerowicze, rowerzyści, kajakarze, turyści.

    race remontowe w okolicach mostu Trzebnickiego we Wrocławiu. Na rozkopane wybrzeże narzekają mieszkańcy, spacerowicze, rowerzyści, kajakarze, turyści. Wszyscy mają nadzieję, że prace zakończą się w terminie i szybko odzyskamy pełny dostęp do Odry ©fot. Janusz Wójtowicz

    Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego to jedna z największych inwestycji ostatnich lat. Bez zewnętrznych funduszy prace w dorzeczu Odry byłyby w najlepszym wypadku mocno opóźnione
    race remontowe w okolicach mostu Trzebnickiego we Wrocławiu.  Na rozkopane wybrzeże narzekają mieszkańcy, spacerowicze, rowerzyści, kajakarze, turyści.

    race remontowe w okolicach mostu Trzebnickiego we Wrocławiu. Na rozkopane wybrzeże narzekają mieszkańcy, spacerowicze, rowerzyści, kajakarze, turyści. Wszyscy mają nadzieję, że prace zakończą się w terminie i szybko odzyskamy pełny dostęp do Odry ©fot. Janusz Wójtowicz

    Wrocławski Węzeł Wodny to zespół rzek i kanałów, który rozciąga się na ponad 20 kilometrów – od rejonu Blizanowic do ujścia Widawy. Powodzie na tym obszarze zanotowali już XII-wieczni kronikarze. Przepustowość WWW miała wytrzymać falę o przepływie 2400 m sześc./s. Po wielkiej powodzi w 1903 r. zaczęto przeprowadzać modernizację systemu wodnego, która miała uchronić miasto przed kolejnymi katastrofami. Przeciwpowodziowa ochrona działała mniej lub bardziej, aż do pamiętnego lipca 1997 roku, kiedy przepływ fali kulminacyjnej osiągnął 3640 m sześc./s i nie pozostawił szans miastu i mieszkańcom.

    Plan popowodziowy
    Cztery lata później powstał plan stworzenia kompleksowej ochrony przeciwpowodziowej na obszarze Wrocławia oraz sąsiednich miejscowości, czyli Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry. Całkowity koszt projektu to 696,97 mln euro. Do tego dochodzi rezerwa 52,66 mln euro. Środki pozyskane z Unii Europejskiej to aż 182 mln euro. Ta ogromna inwestycja składa się z czterech komponentów, a jednym z nich jest właśnie modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego. On sam pochłonie 1,307 mld zł. Aż 671,65 mln pochodzi z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
    Jak zapewnia Jan Wawrzyniak z Biura Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry, projekt ma zapewnione płynne finansowanie na wszystkie zadania we Wrocławiu i Raciborzu, gdzie podpisano już umowy z wykonawcami.
    – Jednostki wdrożeniowe podpisały umowy o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska, co zapewnia im finansowanie ze środków Unii Europejskiej – mówi Jan Wawrzyniak.

    Mnóstwo wyzwań...
    Prace przy modernizacji WWW są prowadzone przez dwie jednostki. Pierwsza, to Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, który zajmuje się modernizacją koryt i kanałów Odry, urządzeń przeciwpowodziowych oraz bulwarów. Druga, to Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych odpowiedzialny za budowę i modernizację obwałowań Odry oraz budowę kanału przerzutowego do Widawy wraz z obwałowaniem doliny Widawy.
    – Proces pozyskania środków unijnych był długotrwały i wieloetapowy – opowiada Anna Sieradzka, kierownik Działu Projektu WWW, z ramienia DZMiUW we Wrocławiu. – Ponieważ jest to bardzo duże przedsięwzięcie, dlatego też w jego ocenie oprócz instytucji krajowych brali udział również przedstawiciele Unii Europejskiej, tj. inicjatywy JASPERS – dodaje.
    Inwestycje, które są prowadzone w ramach prac modernizacyjnych, to między innymi renowacje starych murów oporowych. Jest to zadanie o tyle trudne, że niektóre z nich mają 200 lat, a najstarsze przy Ostrowie Tumskim – aż 600! Konieczne jest ich oczyszczenie, uzupełnienie wyrw i ubytków, w wielu miejscach także pod poziomem wody, co wcale nie ułatwia i tak skomplikowanego zadania. Remont murów to koszt ponad 50 mln zł.
    I chociaż, jak mówi Anna Sieradzka, pieniądze unijne są „trudne” w obsłudze, to bez nich projekt nie mógłby być wykonany w całości.

    ... mało problemów
    Niedawno mieszkańców zelektryzowała wiadomość o opóźnieniach remontu. Termin oddania jednej z inwestycji prowadzonej przez chińską firmę Sinohydro Corp faktycznie ulegnie opóźnieniu o 4-5 miesięcy.
    Ale, jak zapewnia Piotr Stachura z RZGW, ostateczny termin kontraktowy nie jest obecnie zagrożony, a środki unijne są bezpieczne.
    Jak zatem wygląda terminarz prac? DZMiUW planuje swoje inwestycje zakończyć w 2016 roku, natomiast RZGW – najpóźniej w połowie 2015 roku. Cały Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry, na który składa się jeszcze m.in. budowa zbiornika Racibórz swój finał ma mieć za 3 lata.
    W opinii socjologów, badaczy i samych mieszkańców powódź była momentem przełomowym w kształtowaniu tożsamości miasta. Jeśli uda się wszystkie prace przeprowadzić zgodnie z planem, to w jej 20. będzie można powiedzieć, że miasto w końcu jest bezpieczne.


    * Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry to inwestycja finansowana z wielu źródeł – także zagranicznych.
    Powstał dzięki pożyczce z Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Banku Światowego), kredytowi Banku Rozwoju Rady Europy, funduszy unijnych z programu Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków budżetu państwa.

    * Projekt składa się z czterech komponentów:
    Komponent A. Budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz – realizowany przez RZGW w Gliwicach.
    Komponent B. Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego – realizowany przez DZMIUW (element B1, B3 oraz B5) oraz przez RZGW we Wrocławiu (element B2, B4 oraz B5).
    Komponent C. Poprawa systemu osłony przeciwpowodziowej, monitorowanie, ocena i nadzór nad realizacją planu zarządzania środowiskiem i planu działań związanych z przesiedleniem – realizowany przez RZGW we Wrocławiu.
    Komponent D. Zarządzanie projektem, pomoc techniczna i szkolenie.

    Przykładowe inwestycje
    * Przebudowa jazu Wrocław i przy moście Pomorskim. Konieczne jest wyburzenie istniejącej konstrukcji betonowej progu i wybudowanie nowego jazu na obniżonym podłożu. Dodatkowo, wykonana zostanie konstrukcja, która pozwoli na przemieszczanie się rybom w czasie tarła wzdłuż rzeki.
    * Modernizacja i udrożnienie Kanału Powodziowego wraz z międzywalem na odcinku od dolnego stanowiska jazu Bartoszowice do ujścia do Starej Odry. Zakres zadania obejmuje m.in. pogłębienie i poszerzenie kanału powodziowego poniżej mostów Jagiellońskich, Ze względu na występowanie stanowisk cennych gatunków roślin chronionych na terenie międzywala kanału, zakres prac na prawym brzegu kanału ograniczony jest do pasa o szerokości 10 m wzdłuż brzegu.
    * Przystosowanie Kanału Miejskiego do przepuszczania wód powodziowych. Zakres zadania obejmuje udrożnienie i ubezpieczenie koryta Kanału Miejskiego, udrożnienie i ubezpieczenie konstrukcji mostów (Warszawskich drogowych, Warszawskiego kolejowego, Trzebnickiego, Osobowickiego) – usunięcie odsypisk i przetamowań, pogłębienie dna oraz wzmocnienie podstaw fundamentów, modernizację bramy powodziowej.

    Partner cyklu: Przedstawicielstwo KE w Polsce ec.europa.eu/polska

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jaka ilosc wody zatrzyma ten system po skonczonej przebudowie?

      Ciekawski (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Powinny byc jakies informacje/symulacje, jesli artykul przywoluje takie liczby w kontekscie archiwalnym.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama