Dlaczego na Armii Krajowej nie ma tramwaju? Przecież jest...

    Dlaczego na Armii Krajowej nie ma tramwaju? Przecież jest miejsce na tory

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Szeroki pas zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej

    Szeroki pas zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej ©fot. Google Street View

    Od jakiegoś czasu jestem mieszkanką dzielnicy Tarnogaj i nurtuje mnie kwestia braku linii tramwajowej w miejscu, które idealnie się pod nią nadaje. Mam tu na myśli al. Armii Krajowej i al. Wiśniową na odcinku od skrzyżowania z ul. Bardzką do skrzyżowania z Powstańców Śląskich i Hallera. Pas zieleni oddzielający dwa pasy jezdni jest bardzo szeroki i z powodzeniem zmieściłby torowisko tramwajowe – pisze nasza Czytelniczka Pani Alicja. Odpowiedzi na jej pytanie szukała reporterka Gazety Wrocławskiej Weronika Skupin.
    Szeroki pas zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej

    Szeroki pas zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej ©fot. Google Street View

    Co więcej, widać, że przed paroma laty czyniono pod taką inwestycję pewne nakłady, gdyż po środku tego pasa zamontowano barierki (odcinek al. Armii Krajowej od Bardzkiej do Orzechowej), które w wielu innych miejscach Wrocławia rozdzielają właśnie tory tramwajowe biegnące w dwóch kierunkach - pisze dalej Pani Alicja. Miejsce wydaje się idealne na przeprowadzenie nieskomplikowanej inwestycji. Prosty odcinek o długości ok.
    3 km, pas niskiej zieleni, bez konieczności tworzenia zaawansowanej infrastruktury (wiadukty, tunele). Stworzenie torowiska w tym miejscu połączyłoby ul. Hallera i Powstańców Śląskich z ul. Ślężną, Al. Armii Krajowej, Gajem, Tarnogajem i Hubami. Niestety nigdzie nie udało mi się odnaleźć wzmianki na temat wypowiedzi urzędników i władz miasta w tym zakresie – twierdzi Czytelniczka.

    O odpowiedź na jej pytanie poprosiliśmy Zbigniewa Komara, zastępcę szefa Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w urzędzie miejskim, który od lat 60-tych pracuje nad koncepcjami połączeń komunikacyjnych we Wrocławiu.

    – Nigdy nie było projektu, by połączyć Powstańców Śląskich i Bardzką tramwajem wzdłuż al. Armii Krajowej. Ludzie by tamtędy nie jeździli, to trasa poprzeczna względem siatki linii tramwajowych prowadzących do centrum, czyli biegnie w kierunku wschód-zachód. Nie ma potoków ruchu (wystarczającej liczby - przyp. red.) pasażerów, które uzasadniałyby budowę takiej linii - mówi Zbigniew Komar.

    Jest miejsce na tramwaj, ale tylko od Bardzkiej do Sudeckiej. Przy wieży ciśnień linie musiałyby zakończyć swoją trasę, nie można ich poprowadzić dalej pasem zieleni.

    – Na al. Wiśniowej rosną platany, które są pod ochroną. Niemożliwe jest ich wycięcie, a tym samym wyklucza to budowę torowiska w tym miejscu - wyjaśnia Zbigniew Komar.

    Dodaje, że torowisk na dalekich od centrum osiedlach nie buduje się w poprzek głównych ciągów komunikacyjnych, a wzdłuż, czyli do centrum. – Nigdy w strategii miejskiej, nawet w najstarszych dokumentach, nie było koncepcji poprzecznych linii tramwajowych z dala od centrum - mówi Komar.

    Jako kolejny przykład podaje towarowe tory kolejowe na południu miasta przecinające m.in. ul. Grabiszyńską, Hallera, al. Karkonoską, ul. Wyścigową i Bardzką. – Nie bez przyczyny Niemcy wymyślili, że będą tamtędy jeździły pociągi towarowe, a nie pasażerskie. Nie było by na nie zapotrzebowania – tłumaczy Zbigniew Komar.

    TOROWISKO NA ARMII KRAJOWEJ BEZ SENSU, A CZEMU TRAMWAJE JADĄ HALLERA? - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (86)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Poprzeczna linia

      Stary Breslauer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      A niemiecka linia od Gajowickiej do Ślężnej? Na Sanockiej są tory.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdura

      Anfield (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Niemcy nie budowali połączeń poprzecznych? A linia Ślężna - Gajowicka? Jeszcze tory są na Sanockiej i Lwowskiej! Im jakoś działało.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj na Biskupin

      Bolek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      A ja uważam, że taki tramwaj miałby pełne uzasadnienie. Tylko część linii musiałaby jechać dalej aż przecinając krakowską i Odr ę docierając na Biskupin i Sępolno. Tam jest "zagłębie" Uczelni i...rozwiń całość

      A ja uważam, że taki tramwaj miałby pełne uzasadnienie. Tylko część linii musiałaby jechać dalej aż przecinając krakowską i Odr ę docierając na Biskupin i Sępolno. Tam jest "zagłębie" Uczelni i potoki ruchu na pewno by były. Tylko Pan Komar zapomniał, że miasto zrezygnowało z budowy lioni tramwajowej przez Odrę w ramach tzw. mostu wschodniego. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      MIASTO SIE ROZROZLO OD LAT 30 !! A PLANY JAKIE SIE ROBI PLANY KOMUNIKACYJNE SA NA MAX 30-40 LAT DO P

      JA (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      LINIA LEGNICKA GRABISZYNSKA HALLERA WISNIOWA ARMI KRAJOWEJ TARNOGAJ NAPEWNO BY MIALA DUZY SUKCES

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      łącznik grabiszyńska-Hallera jest z 1970 r

      jaro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      łącznik grabiszyńska-Hallera jest z 1970 r, a w 1996 roku natomiast przebudowano ulicę Hallera.
      Pamiętam bo od 1979 roku jeździłem tamtędy kilka razy w roku z Powstańców Śl. na cm Grabiszyński....rozwiń całość

      łącznik grabiszyńska-Hallera jest z 1970 r, a w 1996 roku natomiast przebudowano ulicę Hallera.
      Pamiętam bo od 1979 roku jeździłem tamtędy kilka razy w roku z Powstańców Śl. na cm Grabiszyński.
      a dokumentacja foto tutaj:
      http://dolny-slask.org.pl/623177,foto.html?idEntity=586269

      A co do opłacalności, nie ma potoków bo nie ma możliwości- są za to rozrastające się nowe osiedla i wiele osób nie chce (a musi) przeciskać się przez centrum jadąc z Krzyków na Nowy Dwór, Fabryczną, Muchobór czy Pilczyce przez centrum. Linia Tarnogaj-AK-AWiśniowa-Hallera i dalej obwodnicą aż do Legnickiej mogłaby stanowić początek "ringu" tramwajowego we Wrocławiu.
      Patrząc na potoki samochodów w tym rejonie muszę stwierdzić że pan Komar myli się, ale przecież broni swych tez...
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      "...od lat 60-tych pracuje nad koncepcjami połączeń komunikacyjnych we Wrocławiu."

      ciekawy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23

      To ciekawe, w jaki sposób liczący dziś 57 lat Zbigniew Komar "...od lat 60-tych pracuje nad koncepcjami połączeń komunikacyjnych we Wrocławiu.", skoro w latach 60-tych zapylał z tornistrem do...rozwiń całość

      To ciekawe, w jaki sposób liczący dziś 57 lat Zbigniew Komar "...od lat 60-tych pracuje nad koncepcjami połączeń komunikacyjnych we Wrocławiu.", skoro w latach 60-tych zapylał z tornistrem do podstawówki? zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      Lukasz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      A skąd wiesz, że już w podstawówce nie rysował torów tramwajowych z tyłu zeszytu do polskiego?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To

      proste! (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      Reinkarnacja!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wielbiciel Ekonomii Mikstackiej

      Wielbiciel Ekonomii Mikstackiej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 48 / 3

      Budowa linii tramwajowej na Armii Krajowej byłaby nieekonomiczna ?
      A budowa stadionu była ekonomiczna ? tłumy walą drzwiami i oknami co weekend na stadion zapełnijąc jego trzybuny po brzegi ?...rozwiń całość

      Budowa linii tramwajowej na Armii Krajowej byłaby nieekonomiczna ?
      A budowa stadionu była ekonomiczna ? tłumy walą drzwiami i oknami co weekend na stadion zapełnijąc jego trzybuny po brzegi ?
      Budowa Narodowego Forum Muzyki jest ekonomiczna ? ludzie będą wydawać masowo krociowe sumy na wyszukane koncerty Filharmoników wiedeńskich/berlińskich,/londyńskich/paryskich itd. ?
      Kupno skód z kabinami motorniczego na obu końcach i drzwiami po obu stronach była ekonomiczna ? opłacało się wydac sporo więcej kasy niż na zwykłą skodę, w Wrocławiu jest aż tyle krańcówek, a te które są nijak nie mogły być zastąpione zwykła pętlą ?
      Finansowanie kopaczy z pieniędzy miasta i MPWiK było ekonomiczne ? kasa już się zwróciła z nawiązką bo jakoś o tym nie słyszałem ? może są perspektywy że kasa się zwróci ? dzura przy stadionie już sprzedana czy znowu cenę trzeba obniżać ?

      zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      brawo

      PRACUJACY (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      dokladnie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co prawda to prawda

      ale (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 5

      Zasadność podniesionych kwestii nie ulega wątpliwości, jednakże nie wynika z tego jeszcze, że budowa linii tramwajowej na Armii Krajowej byłaby ekonomiczna ;)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      "Przy wieży ciśnień linie musiałyby zakończyć swoją trasę, nie można ich poprowadzić dalej pasem zie

      wieszcz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20 / 1

      "Przy wieży ciśnień linie musiałyby zakończyć swoją trasę, nie można ich poprowadzić dalej pasem zieleni." Nie potrafią zrobić głupiego "obejścia" wieży ciśnień a opowiadają bajki dla grzecznych...rozwiń całość

      "Przy wieży ciśnień linie musiałyby zakończyć swoją trasę, nie można ich poprowadzić dalej pasem zieleni." Nie potrafią zrobić głupiego "obejścia" wieży ciśnień a opowiadają bajki dla grzecznych dzieci i naiwnych wyborców - "Kilka nowych linii tramwajowych i aż 25 linii szybkiej kolei miejskiej i kolei aglomeracyjnej. A potem metro. I to od razu trzy linie."

      http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3378043,nowe-linie-tramwajowe-i-kolejowe-a-potem-metro-zobacz-plany-miasta-mapy,id,t.html
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Komunukacja

      ank (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 1

      Wystarczy pojechać do Łodzi że nie ma rzeczy niemożliwych i jest komunikacja tramwajowa we wszystkich możliwych kierunkach.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdury

      Marek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

      Bzdury opowiada p.Komar. Tory łączące Grabiszyńską i Przodowników Pracy (obecną Hallera) nie powstaływ latach 90. Ja mam 45lat i wiem z całą pewnością, ze w latach 70 tory już były, bo pamietam....rozwiń całość

      Bzdury opowiada p.Komar. Tory łączące Grabiszyńską i Przodowników Pracy (obecną Hallera) nie powstaływ latach 90. Ja mam 45lat i wiem z całą pewnością, ze w latach 70 tory już były, bo pamietam. Jeździły tam 13 i 20. Wiem, że te tory powstały juz po wojnie, ale daleko wcześniej niz sugeruje to p.Komarzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Linia wzdłuż Hallera

      Der Alte (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      Linia wzdłuż Hallera od Powstańców do pętli na Grabiszynku powstała przed wojną, stosunkowo krótki łącznik od tej pętli do Grabiszyńskiej róg Klecińskiej zbudowano w końcu lat 60-tych.

      Mowa o...rozwiń całość

      Linia wzdłuż Hallera od Powstańców do pętli na Grabiszynku powstała przed wojną, stosunkowo krótki łącznik od tej pętli do Grabiszyńskiej róg Klecińskiej zbudowano w końcu lat 60-tych.

      Mowa o liniach tramwajowych, bo same tory były wbudowane w większość wrocławskich ulic i nie jest wykluczone, że również Hallera miała przed wojną szynowe połączenie z Grabiszyńską, ale przy Fiołkowej, bo tak wtedy biegła Hallera.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama