18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cud! Tak wyglądają nowe wagony PKP. Czyste i wygodne

Marcin Walków
fot. Paweł Relikowski
W pociągach PKP może być czysto, a do tego wygodnie! Ba! Nawet toaleta nie musi odstraszać z daleka. Jako pierwsi takimi właśnie wagonami pojadą we wtorek pasażerowie pociągu TLK Mieszko z Wrocławia do Gdyni. Odjazd z Dworca Głównego o godz. 6.33. Spółka PKP Intercity odebrała pierwsze dziewięć z 25 wagonów na trasę Wrocław-Trójmiasto, wartych 176 mln zł.

Pociąg TLK Mieszko pojedzie przez Poznań, Bydgoszcz, Tczew i Gdańsk. Do Gdyni dotrze o godz. 14.12.

- Nowe wagony zapewniają komfort podróżowania na europejskim poziomie. Mają gniazdka elektryczne, bo pasażerowie zwracali nam uwagę na taką potrzebę. Wyposażyliśmy je również w wysuwane uchwyty na napoje i indywidualne oświetlenie - tłumaczy Zuzanna Szopowska, rzeczniczka PKP Intercity. Zapowiada również, że jeszcze w tym roku na tory wyjedzie pierwszy pociąg z bezprzewodowym internetem wi-fi.

W każdym z przedziałów 1. i 2. klasy jest po 6 miejsc siedzących. Wagony wyposażono również w przedziały dla osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów - mają szersze automatycznie otwierane drzwi, pasy bezpieczeństwa, przyciski SOS do wezwania obsługi pociągu. - Wagony mają rampy, umożliwiające wygodniejsze wjechanie lub wyjechanie wózkiem. Nie będzie już konieczne wcześniejsze rezerwowanie podróży z asystą przez osobę niepełnosprawną - dodaje Szopowska.

NIE PRZEGAP: JAK DOBRZE ZNASZ ŚLĄSK WROCŁAW? TEST PRAWDZIWEGO KIBICA (KLIKNIJ I ROZWIĄŻ ONLINE)

Zamiast tablic informacyjnych, w pociągu i na zewnątrz są elektroniczne wyświetlacze. W wybranych toaletach zamontowane zostały przewijaki dla niemowląt. W kolejnych partiach mają zostać dostarczone również wagony bezprzedziałowe, z miejscami na rowery i narty.

Do końca przyszłego roku PKP Intercity chce, by 70 proc. taboru było nowe lub po modernizacji. W ciągu kolejnych pięciu lat ten wskaźnik ma wzrosnąć do 90 proc. W ubiegłym roku średni wiek lokomotywy lub wagonu wynosił... 25 lat.

Gdy PKP Intercity wydaje 7 mld na tabor, PKP Polskie Linie Kolejowe za drugie tyle remontują tory kolejowe w całym kraju - łącznie ponad 1,5 tys. km linii kolejowych. Długie czasy przejazdu i niekomfortowe warunki sprawiają, że kolej systematycznie traci pasażerów. W styczniu i lutym 2014 r. o prawie 20 proc.

- Dlatego stawiamy na skrócenie czasów przejazdu, modernizację taboru, lepszą obsługę klienta i atrakcyjniejszą ofertę - tłumaczyła podczas dzisiejszej prezentacji wagonów rzeczniczka PKP Intercity. Po zakończeniu inwestycji na torach, czas przejazdu na trasie Wrocław - Gdynia ma się skrócić o 186 minut.

Z nowym rozkładem, który wejdzie w życie w grudniu 2014 r., kolej zapowiada wiele nowości dla pasażerów. Od pociągów pendolino, które mają skrócić czasy przejazdu między największymi miastami. Przez tzw. dynamiczny cennik - cena biletu nie będzie zależeć od długości trasy, a od obłożenia danej trasy, wyprzedzenia z jakim podróżny kupi bilet. - Tworząc nowy rozkład dążymy do tego, by pociągi dalekobieżne między największymi miastami odjeżdżały co godzinę, a rozkłady pociągów lokalnych były z nimi skomunikowane - dodaje Szopowska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska