Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec reklam w centrum. Tylko czy miasto wyegzekwuje przepisy?

Weronika Skupin
Wrocławski Park Kulturowy
Wrocławski Park Kulturowy materiały miejskie
Podczas sesji radni przegłosowali uchwałę o utworzeniu w obszarze Starego Miasta Parku Kulturowego Stare Miasto. Dzięki niej chcą się pozbyć z centrum reklam - zarówno wielkoformatowych, jak i mniejszych. Zakazane będzie także rozdawanie ulotek, czy reklamy audio. Czy zmiany uda się wprowadzić w życie?

Na tym nie koniec. Nie będzie można też ustawiać reklam na przyczepach samochodów, czy rowerach. Ujednolicony ma być wygląd ogródków piwnych czy kiosków.

Wrocławski Park Kulturowy Stare Miasto powstanie na terenie ok. 210 ha w centrum Wrocławia. Obejmie obszar starówki, a także centrum od pl. Bema na północy, i ul. Sienkiewicza i Wyszyńskiego na północnym wschodzie (obszar obejmie Ostrów Tumski i sąsiednie wyspy), ul. Drobnera, Nowy Świat, Podwale, a także pl. Kościuszki od Południa.

Czy zmiany się powiodą? Teoretycznie za złamanie przepisów mają obowiązywać mandaty. W praktyce, jeśli karą za złamanie prawa będzie mandat od strażnika miejskiego w wysokości maksymalnie 500 zł, to nie odstraszy to firm wieszających wielkie płachty, które zasłaniają całe budynki. A co jeśli wjedziemy do centrum samochodem z reklamą własnej firmy, albo jakiejkolwiek innej? Bilbordy na przyczepach zgodnie z uchwałą są zakazane, ale trudno będzie straży miejskiej wyegzekwować, byśmy nie parkowali oklejonymi samochodami np. na placu Solnym.

Czytaj więcej: Reklamy dalej będą szpeciły Wrocław. Są nowe kary, ale nikt się ich nie boi

Zgodnie z uchwałą za reklamę będzie uznawane powiadamianie głównie w wizualnej formie o towarach lub usługach. Między innymi zakazuje ona "eksponowania i obnoszenia nośników reklamowych oraz rozdawania ulotek poza budynkami oraz w przejściach i przejazdach bramowych". Ale jeśli podejdzie do nas pani z różową parasolką i zachęcać nas będzie do wstąpienia do klubu nocnego, nikt jej nic nie zrobi.

Czytaj: **Wrocław: Czy miasto pozbędzie się pań z różowymi parasolkami? Nie, bo nie potrafi**

Restauratorzy mogą reklamować swoje usługi jedynie na menu przed wejściem. Zakazane będą reklamy na elewacjach, czy zaklejanie nimi okien. Nawet firmy budowlane, które będą prowadzić remonty i ustawiać rusztowania, nie mogą wywieszać na nich reklam na powierzchni większej niż 1/3 siatki zasłaniającej elewację. Reklama będzie mogła wisieć nie dłużej niż rok.

- Przez ten rok, kiedy uchwała będzie wciąż konsultowana, będzie czas na współpracę ze wszystkimi zainteresowanymi, a być może i pewne zmiany. Nasze obawy budzi pewna ingerencja w własność, przedsiębiorczość. Park Kulturowy to nie tylko estetyka, historia, kultura, zabytki, ale też przedsiębiorcy, restauratorzy, właściciele kamienic - zaznacza Renata Granowska z klubu radnych Platformy Obywatelskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska