Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Kierowcy MPK uciekają do Polskiego Busa

Bartosz Józefiak, Weronika Skupin
Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
- Tylko w tym roku kilkunastu młodych kierowców odeszło do pracy w Polskim Busie - alarmuje w oficjalnym oświadczeniu zarząd wrocławskiego MPK. Zwalniając się z MPK tłumaczą, że są tam lepsze warunki pracy i płaca

Coraz więcej kierowców Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego odchodzi z firmy. Narzekają na zarobki i złą organizację pracy. Uciekają do Polskiego Busa, największego przewoźnika na dalekich trasach.

W całym 2013 r. z MPK odeszło 7 kierowców, a w tym roku już 14. Jak usłyszeliśmy w zajezdniach, kolejnych kilkunastu szoferów też ma zamiar odejść. Idą do Polskiego Busa, który w listopadzie 2013 r. otworzył we Wrocławiu swą bazę (najważniejszą po Warszawie). Stąd jeżdżą wozy do Berlina, Pragi, Krakowa, Poznania i Warszawy. Wrocławska baza zatrudnia już 90 kierowców, a w najbliższych miesiącach ta liczba wzrośnie do 140. Może uciekną tam kolejni z MPK?

Nie chodzi tylko o zarobki, bo początkujący kierowca w obu firmach zarabia podobnie. Tyle tylko, że wPolskim Busie są szanse na podwyżki, na co w MPK nowi kierowcy nie mogą liczyć. Ważne jest też doświadczenie. Polski Bus otwiera nowe trasy, na których kierowcy uczą się jeździć, także w innych krajach. Do tego dochodzą lepsze warunki pracy.

– W MPK w jednym tygodniu pracujesz rano, a w następnym nocą. A tutaj masz stałą siatkę godzin – dodaje inny szofer.
– Polski Bus wiezie 50 osób po trasie w jedną stronę, a nie 1000 dziennie, jak u nas – mówi kierowca MPK. Jest to też inny pasażer, bo np. nie krzyczy, że zaraz spóźni się do pracy.

WMPK duże emocje wzbudza planowana likwidacja zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej i przeniesienie wozów na Obornicką. – Są tacy, którzy będą tam musieli dojeżdżać np. z Księża, i zajmie im to w szczycie trzy godziny – skarży się kierowca.
Miejski przewoźnik chciałby ograniczyć ten exodus, zmieniając regulamin podwyżek. Inaczej niedługo może zabraknąć tam nowych kierowców.

– Obecny system wynagradzania w MPK, pochodzący z PRL-u, premiuje pracowników nie za ich wysokie kwalifikacje i jakość pracy, ale głównie za staż w spółce – czytamy w stanowisku zarządu MPK.
Zmiana regulaminu, a głównie plany zrównania pensji młodych i doświadczonych kierowców, powodują, że związki zawodowe chcą odwołania prezesa MPK Władysława Smyka.

– W praktyce chce się nam zabrać dodatek za długi staż pracy, a naszą pensję dać młodym. Wszystko zależy od tego, co teraz zrobi Smyk. Gdy prezes obniży nam pensje, wtedy będziemy się zwalniać – mówi kierowca z 20-letnim stażem.

ILE ZARABIA KIEROWCA?

  • Początkujący kierowca zarówno w MPK, jak i w Polskim Busie zarabia ok. 2200-2500 zł na rękę. Różnice zaczynają się przy podwyżkach. Kierowca Polskiego Busa może liczyć na 3 tys. zł miesięcznie. Premie można dostać m.in. za bezbłędną jazdę, choć nie ma nacisku na szybkość przejazdu.

  • W MPK kierowcy z doświadczeniem zarabiają nawet dwa razy więcej niż początkujący. Regulamin zarobków w MPK premiuje tych, którzy pracują dłużej (wysługa lat), młodzi podwyżek nie dostają. MPK na początku zatrudnia też na umowy-zlecenie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska