Wrocław: ITS gotowy. Przestał się uczyć, bo już wszystko...

    Wrocław: ITS gotowy. Przestał się uczyć, bo już wszystko umie. Czy aby na pewno?

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Dyspozytornia ITS-u
    1/2
    przejdź do galerii

    Dyspozytornia ITS-u ©Fot. Janusz WóJtowicz / Polskapresse

    Inteligentny System Transportu we Wrocławiu jest już w pełni zamontowany, nauczył się wszystkiego i działa jak powinien - ogłosili dziś miejscy urzędnicy. Jednak system sterowania ruchem w mieście podoba się głównie urzędnikom. Słuchając samych wrocławian, odnosi się wrażenie, że mieszkańcy nie tego spodziewali się za grube miliony wydane na to rozwiązanie. Wszystko wskazuje na to, że z zapowiadanej rewolucji nic nie wyszło. Zamiast niej słyszymy tłumaczenie miasta, że... od początku zakładano niewielką poprawę.
    Zobacz: Darmowa komunikacja miejska we Wrocławiu? Jest wniosek do prezydenta. Będzie referendum?

    Nie wszędzie jeździmy szybciej - jak tłumaczą odpowiedzialni za wdrożenie systemu wiceprezydent Wrocławia Wojciech Adamski i nadzorujący projekt urzędnik Błażej Trzcinowicz, nie da się sprawić, by wszyscy byli zadowoleni.
    Zgodnie przyznają, że przepustowość na skrzyżowaniach wzrosła średnio o zaledwie 10-20 procent (na jednym cyklu świetlnym przejeżdża tamtędy o tyle procent więcej samochodów niż trzy lata temu) ale tylko w określonych sytuacjach - wtedy, gdy damy tym samochodom priorytet. Na co dziesiątym skrzyżowaniu nie poprawiło się nic. A aut jest we Wrocławiu dwa razy więcej niż trzy lata temu.

    ITS sterujący między innymi cyklami świetlnymi, ma upłynnić ruch w mieście na 164 skrzyżowaniach. Ale "upłynnić" to bardzo niejasne słowo. Można by się spodziewać, że dzięki ITS krócej stoimy na czerwonym świetle, a przez skrzyżowanie przejeżdża więcej samochodów. Nie wszędzie tak jest.

    – Rozumiem, że było oczekiwanie, że ITS w sposób radykalny poprawi komunikację drogową we Wrocławiu, ale od początku mówiliśmy, że jesteśmy w stanie polepszyć przepustowość aut o około 10-20 procent na skrzyżowaniach - twierdzi wiceprezydent Wojciech Adamski.

    Co to znaczy? Że gdy przez skrzyżowanie przejeżdżało 3 lata temu 100 samochodów w określonym czasie, teraz w tym czasie przejechać może 110-120 samochodów. I to tylko w określonych sytuacjach. – Nie można powiedzieć, że stale na jakimś skrzyżowaniu zwiększamy przepustowość np. o 20 procent w porównaniu do sytuacji sprzed trzech lat. To są pomiary w danym momencie, a zbieraliśmy je akurat wtedy, gdy chcieliśmy zobaczyć czy jesteśmy w stanie przez dane skrzyżowanie przepuścić o 20 procent więcej samochodów niż normalnie - tłumaczy Błażej Trzcinowicz.

    Wynika z tego, że te 110-120 procent to średnio najlepsze do tej pory zmierzone osiągi ITS na określonych skrzyżowaniach w określonych sytuacjach. A poza tymi szczególnymi sytuacjami ITS działa "normalnie".

    WROCŁAW BARDZIEJ ZAKORKOWANY NIŻ 3 LATA TEMU? URZĘDNICY NIE ZAPRZECZAJĄ - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
    1 3 4 »

    Czytaj także

      Komentarze (91)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Porażka

      Cheemi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Niestety od czasu pierwszego uruchomienia systemu sterownia ruchem we Wrocławiu jeździ się w większych korkach niż przed jego uruchomieniem. Szkoda było wydawać pieniądze. Dziś poruszać się po...rozwiń całość

      Niestety od czasu pierwszego uruchomienia systemu sterownia ruchem we Wrocławiu jeździ się w większych korkach niż przed jego uruchomieniem. Szkoda było wydawać pieniądze. Dziś poruszać się po mieście jest okropnie. Nie ma to znaczenia czy samochodem, rowerem czy pieszo. JEDNA WIELKA PORAŻKA. Życzę wszystkim wiele cierpliwości w pokonywaniu wrocławskich skrzyżowań.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czyli pozostaje tylko

      stfu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      czekać, aż gwarancja się skończy, system się definitywnie rozkraczy, włodarzem będzie ktoś inny i nie będzie kasy na naprawy...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Adamski to pinokio

      wroclove (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      3 tygodnie temu na onfeencji prasowej twierdzil ze we Wroclawiu nie ma zadnych korkow.
      Ten caly system powstal tylko po to zeby urzedasom pomoc poprzez postawienie, kamer, mozliwosc sterowania...rozwiń całość

      3 tygodnie temu na onfeencji prasowej twierdzil ze we Wroclawiu nie ma zadnych korkow.
      Ten caly system powstal tylko po to zeby urzedasom pomoc poprzez postawienie, kamer, mozliwosc sterowania ruchem sprzed monitora a anaizy zastapil komputer. Ty systemem steruje czlowiek wiec system bedzie robil tylko to co urzedas sobie wymysi a nie to co jest optymalne czy oczekiwane przez kierowcow. Nazwa ITS to tyko sciema a w miescie nie ma ststemu ktory steruje ruchem sa z to urzedsy ktore za pomoca dobrej zabawki kieruja ruchem.
      Arogancja tej wladzy nie zna umiaru. Proponuje zeby zabrac ta zabawke tym urzedasom na jeden dzien w dzien roboczy i sie dowiemy ze system bez tych urzedsw dziala lepiej i rzeczywscie jest inteigentny. No ale przeciaze takie dane bylby zupelnie nie do zaaceptowania dla tych co blisko koryta we Wroclawiazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      co za artykuł !!

      BMF (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Weronika Skupin !! czytałaś co napisałaś ??

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      O.o

      kabexxx (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      A tak w ogóle co polepszył ITS? Programy świateł są identyczne, ilość samochodów tylko wzrosła, czasem PLUS lub TŚ przeszkodzi - i niby się poprawiło?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      w mieście wszytko musi być kontrolowane.....

      ... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5

      ITS i ELWIRA nie moga iśc w parze...................albo system albo ręczne sterowanie. To co wyprawia wydział inżynierii miejskiej powoduje że syste za grube miliony jest bezużyteczny bo można w...rozwiń całość

      ITS i ELWIRA nie moga iśc w parze...................albo system albo ręczne sterowanie. To co wyprawia wydział inżynierii miejskiej powoduje że syste za grube miliony jest bezużyteczny bo można w nim grzebac, nadawac zieloną falę i priorytety tramwajom- ruchu to nie prsyspiesza.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      winni są kierowcy

      zyzyrixi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      nie mogę zrozumieć jak można stać przed światłami i nie umieć odliczyć do 3...liczniki są od ponad 2 lat, a kierowcy zachowuja się, jakby ich nie widzieli... ruszanie ze swiateł jest na bardzo...rozwiń całość

      nie mogę zrozumieć jak można stać przed światłami i nie umieć odliczyć do 3...liczniki są od ponad 2 lat, a kierowcy zachowuja się, jakby ich nie widzieli... ruszanie ze swiateł jest na bardzo niskim poziomie... druga sprawa to "znoszenie" auta ze skrzyżowania, tak, ze przy skręcaniu w lewo np. na skrzyżowaniu al. karkonowska/Przyjaźni potrafi w cyklu przejechać tylko jedno autozwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bezpieczniej?

      Myślący mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

      miałem wrażenie że I(nteligentny) niby System miałby również na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, np. poprzez promowanie jazdy w cyklu "zielona fala" z prędkością 50 km/h. Tzn że jadąc ze...rozwiń całość

      miałem wrażenie że I(nteligentny) niby System miałby również na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, np. poprzez promowanie jazdy w cyklu "zielona fala" z prędkością 50 km/h. Tzn że jadąc ze stała mniej więcej prędkością 50 km/h (limit w terenie zabudowanym, o którym promocje społeczne krzyczą że bezpieczny) mija się kolejne zielone światła co bez wątpienia byłoby i bezpieczne i upłynniające ruch. A tym czasem na wielu ulicach (Jedności Narodowej, Sienkiewicza, Traugutta) aby załapać się z jednego zielonego na drugie trzeba pruć co najmniej 80 km/h. I gdzie tu inteligencja, bezpieczeństwo, 109 mln? I w nazwie ITS raczej pochodzi od IDIOT a nie Intelligent. No cóż to tylko świadczy o naszych włodarzach, który każdy jeden może mieć ksywę Johnny10% zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No właśnie o tym chciałem napisać.

      Egghead (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Na przykład świetnie działająca zielona fala na Grabiszyńskiej (od Hallera aż po plac Legionów) promująca jazdę z prędkością ok. 50-55 kmph została zepsuta, być może przez system ITS lub innych...rozwiń całość

      Na przykład świetnie działająca zielona fala na Grabiszyńskiej (od Hallera aż po plac Legionów) promująca jazdę z prędkością ok. 50-55 kmph została zepsuta, być może przez system ITS lub innych grzebaczy, teraz światła na tej osi włączają się chaotycznie, nie ma żadnej reguły.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Poznański Szybki Tramwaj

      Pawell (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      Powiem tylko tyle, że PST kosztował 200 milionów, ITS 109 milionów. PST dał wymierne, widoczne korzyści i cieszy się wielkim poparciem. ITS, to sprzedawcy marzeń.
      Powstańców Śląskich - tutaj się...rozwiń całość

      Powiem tylko tyle, że PST kosztował 200 milionów, ITS 109 milionów. PST dał wymierne, widoczne korzyści i cieszy się wielkim poparciem. ITS, to sprzedawcy marzeń.
      Powstańców Śląskich - tutaj się więcej stoi niż jedzie tramwajem... Jednopoziomowe skrzyżowania to XIX wiek, a nie XXI, wystarczyło by kilka tuneli i to by była inteligencja z magistratu.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie no bez przesady...

      tońcio (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Niby dlaczego inwestycja za 73 mln miałaby poprawić radykalnie komunikację we Wro. Oj przewraca wam się w głowach.....

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama