Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Demontują most kolejowy na Odrą (NOWE ZDJĘCIA, FILM)

Malwina Gadawa, fot. Janusz Wójtowicz
fot. Janusz Wójtowicz
W sobotę rozpoczął się demontaż drugiego stalowego, ważącego ponad 170 ton, przęsła mostu na Odrze. Przeprawa kolejowa łączyła osiedle Popowice z Osobowicami. Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK mówi, że to największe takie przedsięwzięcie kolejowe we Wrocławiu. Wszystko w ramach kolejnego etapu modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Poznania. Dzięki temu, pociągi mają jeździć szybciej, nawet do 160 kilometrów na godzinę. A docelowo z Wrocławia do Poznania będzie można dojechać w godzinę i 40 minut. W niedzielę most był ju zdemontowany, leżał na jednym z brzegów.

Demontaż ponad 170-tonowego przęsła mostowego uzależniony był od pogody. Operacja musiała się jednak zakończyć do poniedziałku.

- Stalowa konstrukcja oparta na przyczółku i filarze pomiędzy stacją Wrocław Popowice i przystankiem Wrocław Osobowice zostanie z jednej strony umocowana na barce i przetransportowana przez Odrę - mówi inżynier Jerzy Broś. Dzięki podniesionemu pozimowi wody, konstrukcja się podniesie, a siłowniki hydrauliczne przesuną przęsło. Podobna akcja miała miejsce w grudniu 2012, kiedy to demontowano przęsło w drugim torze. Pierwsze nowe przęsło połączyło Osobowice z Popowicami wiosną 2013 roku. Po wykonaniu pozostałych prac odbudowana „część” mostu przejęła ruch pociągów.

Nową przeprawę, w miejscu demontowanego przęsła, stworzą 2 przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej. Prace przygotowawcze do rozpoczęcia montażu nowej przeprawy rozpoczną się w marcu. Cały most powinien być gotowy w lipcu. Jego modernizacja będzie kosztowała ok. 41 mln zł.

Modernizacja linii kolejowej E 59  na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego obejmuje poza odrzańskim mostem około 100 obiektów inżynieryjnych. Ponadto linia kolejowa będzie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej oraz urządzenia kontroli stanów awaryjnych taboru kolejowego. Na trasie powstają nowe przejścia podziemne, perony wyposażone w windy i pochylnie dla osób niepełnosprawnych oraz systemy informacyjne dla podróżnych.

Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się i zajmie około 1 h 40 min.

Inwestycja ta, to część modernizacji linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań. Remontowany odcinek między Wrocławiem a granicą województwa liczy 58 kilometrów. Na długości tego odcinka zostanie wyremontowanych w sumie 100 obiektów. Linia kolejowa będzie także wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Całkowity koszt prac ma wynieść 1,5 miliarda złotych. Po ich zakończeniu pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 160km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska