Przypomnijmy: odcinek S3 z Legnicy do granicy w Lubawce najpierw znalazł się w rządowych planach, po czym równie nagle z nich wypadł w październiku 2013 roku. Po protestach mieszkańców, samorządowców i dolnośląskich posłów okazało się, że droga jednak powstanie – ale nie cała, bo tylko 36-kilometrowy fragment z Legnicy do Bolkowa.
W styczniu we Wrocławiu obiecywał to wiceminister rozwoju i infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz i nowy szef dolnośląskiej PO Jacek Protasiewicz. Wiceminister na konferencji prasowej zapowiedział, że droga zostanie dopisana do rządowego programu budowy dróg krajowych w lutym.
Powstał już projekt uchwały, dzięki której droga wróci do rządowych planów. Na budowę tej trasy rada ministrów zamierza przeznaczyć miliard 120 milionów zł. Budowa drogi ma rozpocząć się w 2015 r. i zakończyć w 2018. Dokument musi jeszcze trafić pod obrady rady ministrów.
Wiceminister Rynasiewicz obiecywał, że przetargi na tę drogę zostaną rozpisane jeszcze w tym roku. Kilka dni temu dyrektor GDDKiA we Wrocławiu Robert Radoń powiedział naszej gazecie, że gdy tylko będzie miał zapewnienie o finansowaniu, w ciągu dwóch tygodni będzie w stanie rozpisać przetarg na budowę tej trasy.
Ale w projekcie pojawiły się inne ważne dla Dolnego Śląska punkty. Dotyczą one trasy S5 poza granicami naszego województwa. Rząd chce zapewnić finansowanie dla całego fragmentu S5 w Wielkopolsce (od granicy z Dolnym Śląskiem do Poznania). Do tej pory nie było obiecanych pieniędzy na całą tę trasę. Mają się także znaleźć środki na budowę S5 na odcinku Białe Błota - Gniezno i Nowe Marzy – Bydgoszcz. Wszystkie te fragmenty S5 mają być gotowe do 2018 r.
Trwa już przetarg na budowę 50–kilometrowych odcinków S5 na Dolnym Śląsku. Gotowa trasa połączy się z autostradą A1, którą dojedziemy aż nad morze. - Kiedy wszystkie te inwestycje zostaną zakończone, nasz region będzie chyba najlepiej skomunikowaną częścią Polski. S3 dojedziemy aż do Szczecina, S5 do Poznania i dalej dzięki autostradzie do Gdańska – ocenia poseł Marek Łapiński (PO), jedna z osób, która zabiegała o ponowne wpisanie trasy S3 z Legnicy do Bolkowa do rządowych planów.
Dolnoślązacy wciąż czekają na obietnicę budowy ostatniego odcinka S3 – z Bolkowa do Lubawki. To będzie najdroższy odcinek, bo w ciągu tej drogi powstanie m.in. najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Ale ostatni odcinek trasy ma powstać dopiero, kiedy na przedłużenie tej drogi zdecydują się Czesi, czyli nie wcześniej niż w 2018 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?