Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nową drogą z Wrocławia do stolicy pojedziemy za 5 lat

Janusz Krzeszowski
Już wiadomo, że - wbrew obietnicom - całej ekspresowej trasy z Wrocławia do Warszawy nie uda się wybudować przed Euro 2012.
Już wiadomo, że - wbrew obietnicom - całej ekspresowej trasy z Wrocławia do Warszawy nie uda się wybudować przed Euro 2012. Marcin Osman
Jest przetarg na najważniejszy odcinek drogi S8. Na całą trasę do Warszawy musimy poczekać.

Po wielu konfliktach z ekologami i kłótniach o ostateczny kształt drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Warszawy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wreszcie ogłosiła przetarg na projekt jednego z najdłuższych, bo ponad stukilometrowego, odcinka tej trasy. Chodzi o fragment z Walichnowów, na granicy województwa łódzkiego z wielkopolskim, do autostrady A1 w okolicach Pabianic.
- Teraz zaczynamy pracę od nowa. Do 2010 roku ma być gotowy cały projekt budowy zupełnie nowej drogi. Wszystkie mapy, pozwolenia i dokumenty środowiskowe - wylicza Maciej Zalewski, rzecznik prasowy GDDKiA z Łodzi. Termin jest bardzo wyśrubowany, ale urzędnicy wierzą, że znajdzie się firma, która sprosta temu zadaniu. Budowa samej drogi ma ruszyć kilka miesięcy później.

Tymczasem pod koniec roku ma być ogłoszony przetarg na budowę innego odcinka drogi do stolicy. To 47-kilometrowa trasa z wrocławskiego Psiego Pola przez obwodnicę Oleśnicy do Sycowa. Budowa tego fragmentu rozpocznie się na początku przyszłego roku i potrwa do 2011 roku. Inwestycja pochłonie aż 240 milionów euro.
Droga będzie miała dwie jezdnie w każdym kierunku. Nad trasą będą też kładki dla pieszych. Ma to sprawić, że drogą będzie się podróżować bezpieczniej i szybciej.

Niestety. Już wiadomo, że - wbrew obietnicom - całej ekspresowej trasy z Wrocławia do Warszawy nie uda się wybudować przed Euro 2012. Termin zakończenia wszystkich prac zaplanowano dopiero na rok 2013. I to pod warunkiem, że wszystkie prace uda się wykonać w zaplanowanych terminach. A to może nie być łatwe, bo budowa samej obwodnicy Oleśnicy, jednego z najkrótszych odcinków trasy Wrocław-Warszawa trwała aż dwa lata. Na dodatek rozpoczęła się z rocznym opóźnieniem, bo drogowcy długo zmagali się z protestami mieszkańców.
Teraz największe kłopoty będą z odcinkiem przez województwo łódzkie - tym, którego projekt ma być przygotowany po ogłoszonym właśnie przetargu. Sama budowa zacznie się w roku 2011 i potrwa dwa lata.

Za to do roku 2011 ma powstać trzeci odcinek tej trasy z Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy. Problem w tym, że odcinek z Wrocławia do Pabianic nie będzie łączył się bezpośrednio z tym z Piotrkowa do stolicy.
Dlaczego? GDDKiA przymuszona protestami ekologów musiała zmienić pierwotny przebieg drogi. Łącznikiem dla kierowców jadących w tamtym kierunku ma być płatna autostrada A1.
Cała planowana trasa S8 nie skończy się w Warszawie. W przyszłości poprowadzi aż do Białegostoku i dalej do granicy z Litwą. Ma przebiegać przez województwo dolnośląskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie i podlaskie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska