Wrocław: Dojedziemy na lotnisko pociągiem

    Wrocław: Dojedziemy na lotnisko pociągiem

    Marcin Torz

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocław: Dojedziemy na lotnisko pociągiem
    Choć PKP nie zdecydowały się wybudować połączenia kolejowego z dworca Świebodzkiego na lotnisko (bo było za drogie i zdaniem kolei nieopłacalne), to jest szansa, że do portu im. Kopernika pociągiem jednak dojedziemy.
    Wrocław: Dojedziemy na lotnisko pociągiem
    W piątek Marek Łapiński, marszałek województwa dolnośląskiego, przedstawił swój pomysł na budowę trasy. Jednak nie łączy ona lotniska ze Świebodzkim, tylko ze stacją Wrocław Zachód i dalej z Dworcem Głównym PKP. - Wybudowanie takiej trasy będzie prawie dwa razy tańsze, bo będzie kosztowało ok. 70, a nie 130 milionów zł, jak zakładał wcześniejszy projekt - tłumaczy Łapiński. Trasa wydłuży się o 4 km.

    Pomysł marszałka popiera Ryszard Piasecki, były wicedyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji (teraz Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta), ekspert od infrastruktury miejskiej. - Jest lepszy przede wszystkim dlatego, że połączy lotnisko z Dworcem Głównym, a nie tylko ze Świebodzkim - podkreśla.
    Wystąpienie marszałka rozsierdziło w piątek urzędników z magistratu. - To dziwna decyzja, bowiem tę koncepcję dawno już odrzucili specjaliści - mówi Paweł Czuma, rzecznik prasowy wrocławskiego magistratu. Urzędnicy z ratusza optują za pierwszym pomysłem: czyli połączeniem z dworca Świebodzkiego.

    - Do tego przedstawiona przez marszałka kwota jest wzięta z sufitu i ma się nijak do realiów. Łapiński wyważa otwarte drzwi i rezygnuje z rozwiązania prostszego i szybszego - denerwuje się Paweł Czuma.
    Prezes lotniska Dariusz Kuś o pomyśle marszałka dowiedział się od nas. - Nie mogę skomentować tej koncepcji, bo po prostu jej nie znam - przyznał z rozbrajającą szczerością.

    Lotnisko należy do: urzędu miejskiego, marszałkowskiego i Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. Kilka miesięcy temu wszyscy zgodzili się, że trzeba wybudować podziemny tunel przy lotnisku. I ta budowa trwa. Tunel miał doprowadzać podróżnych do peronu pod lotniskiem, a obok niego miały powstać wielopoziomowe parkingi. Teraz marszałek tłumaczy, że nie ma potrzeby wykorzystania tego tunelu. - Postawimy za to naziemny peron - mówi Łapiński. I dodaje:

    - Dlaczego w ogóle rozpoczęto budowę tunelu? Przecież nie było gwarancji, że trasa z dworca Świebodzkiego powstanie. Sęk w tym, że urząd marszałkowski jest współwłaścicielem portu lotniczego i musiał zaakceptować decyzję o budowie podziemnego tunelu.

    Czytaj także

      Komentarze (19)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mieszanie przy linii na lotnisko

      breslauer55 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 34 / 27

      Już wiadomo, że chodzi o kasę. Dlaczego nic się nie mówi, że lotnisko ma własną bocznicę i to od strony terminalu z wykonanym już tunelem ! Druga sprawa identyczna z rozwojem MPK. Dlaczego nie...rozwiń całość

      Już wiadomo, że chodzi o kasę. Dlaczego nic się nie mówi, że lotnisko ma własną bocznicę i to od strony terminalu z wykonanym już tunelem ! Druga sprawa identyczna z rozwojem MPK. Dlaczego nie realizuje się koncepcji z dowozem pasażerów na lotnisko busami zamiast tramwajów i pociągów które wymagają baaaaaardzoooo drogiej infrastruktury ( tory + trafostacje + sieć zasilająca ). W Warszawie się to udało i sprawdza. Przystanki koło Dw.Gł.PKP/PKS, Dw.Świebodzkiego PKP, Dw.Zachodniego PKP i na Lotnisku ( w tunelu). No i oczywiście wiadukt drogowy nad torami PKP Graniczna/Strzegomskazwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do waldy

      D.R. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 34 / 30

      Kolego waldy,
      S-Bahn w Berlinie jeździ wyłącznie po własnych torach właśnie dlatego, że pociągi zasilane są z trzeciej szyny.
      Niech nie zmyli cię fakt, że w dużej części przebiegają one...rozwiń całość

      Kolego waldy,
      S-Bahn w Berlinie jeździ wyłącznie po własnych torach właśnie dlatego, że pociągi zasilane są z trzeciej szyny.
      Niech nie zmyli cię fakt, że w dużej części przebiegają one równolegle do tras "kolejowych".zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj +

      miłosnik MPK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 37 / 36

      Jeżeli zbudowano podziemny peron przy lotnisku to może 3 km tory tramwajowego do linii Pilczyce-Leśnica dla się przeprowadzić zamiast linii kolejowej z kierunku Kużnik. Ta kreska na mapie to...rozwiń całość

      Jeżeli zbudowano podziemny peron przy lotnisku to może 3 km tory tramwajowego do linii Pilczyce-Leśnica dla się przeprowadzić zamiast linii kolejowej z kierunku Kużnik. Ta kreska na mapie to pokazuje. Te 3 km bedzie tańsze od linii kolejowej 2-3 razy i nie bedzie dąsów na PLK i Marszałka, a wreszcie ten tramwaj + bedzie miasł gdzie rozwinąć prędkość bo jej na Podwalu ani Hubskiej czy Piłsudskiego razcej nie rozwinie bowiem utkwi w gąszczu innych zwykłych albo samochodów.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      No to po A.Stabłowickiej

      :( (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 50 / 33

      Lada dzień WI miały ogłosić przetarg na Aleję Stabłowicką. W takiej sytuacji będą się wstrzymywać. Tak więc Aleja nie ma szans powstać przed Euro. Coś w tym wszystkim dziwnie pachnie.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Z lotniska na dworzec

      ref (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 34

      W tych wszystkich wypowiedziach jest jedna niejasność. Otóż NIEWAŻNE KTÓRA TRASA ZOSTANIE WYBUDOWANA, TO I TAK POCIĄGI MOGĄ JECHAĆ I NA ŚWIEBODZKI I NA GŁÓWNY.
      Bo:

      Od Żernik pociąg może...rozwiń całość

      W tych wszystkich wypowiedziach jest jedna niejasność. Otóż NIEWAŻNE KTÓRA TRASA ZOSTANIE WYBUDOWANA, TO I TAK POCIĄGI MOGĄ JECHAĆ I NA ŚWIEBODZKI I NA GŁÓWNY.
      Bo:

      Od Żernik pociąg może pojechać przez stacje Nowy Dwór i Muchobór, za Fadromą, a potem ma rozjazd na Świebodzki (prosto) i na Główny (w prawo).

      Natomiast od dworca Zachodniego pociąg jedzie pod Klecińską i za Fadromą i natrafia na ten sam rozjazd, co wyżej.

      Zresztą zastanawiam się, czy lądujące i startujące samoloty nie wykoleją pociągów na "trasie marszałka".zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Drugie dno

      obserwator (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 38

      Zdenerwowanie P.Czumy i innych obszczekiwaczy P. Drucikiewicza, dyplomacja P.Kusia - Prezes Portu który nic niewie - dobre!!! Wskazuje, że Marszałek wszedł w szkodę. Tu kolesie kręcili jakieś lody...rozwiń całość

      Zdenerwowanie P.Czumy i innych obszczekiwaczy P. Drucikiewicza, dyplomacja P.Kusia - Prezes Portu który nic niewie - dobre!!! Wskazuje, że Marszałek wszedł w szkodę. Tu kolesie kręcili jakieś lody przy świebodzkim, jakies 300 mln na trasę 3km i ok. 150 na kolej od Kuźnik do Portu to zajecie chyba dla CBA a nie dla nas niepoinformowanych. To przykre, że nie ma debaty, że publiczność nie zaproszona, gdzie nasza samorządność, czy jest to sprawa tylko dla tej czy innej ekipy. Myślę, ze wyborcy powinni zagłosować kartkami.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A może inaczej???

      waldy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 43 / 38

      Może trzeba całkiem inaczej podejść do komunikacji lotnisko-centrum.
      Od terminala wybudować linię tramwajową przez Graniczną, Strzegomską do centrum. Zadowoleni byliby też mieszkańcy Muchoboru i...rozwiń całość

      Może trzeba całkiem inaczej podejść do komunikacji lotnisko-centrum.
      Od terminala wybudować linię tramwajową przez Graniczną, Strzegomską do centrum. Zadowoleni byliby też mieszkańcy Muchoboru i Nowego Dworu. Coś jak tramwaj PLUS.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      DO DR

      waldy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 43 / 44

      Porównanie z Berlinem.
      Jeśli ujednolicić napiecie zasilające to tramwaj mógłby na pewnych odcinkach poruszać się po torach kolejowych. Tak jak kolejka S-Bahn w Berlinie. Ma on swoje trasy i...rozwiń całość

      Porównanie z Berlinem.
      Jeśli ujednolicić napiecie zasilające to tramwaj mógłby na pewnych odcinkach poruszać się po torach kolejowych. Tak jak kolejka S-Bahn w Berlinie. Ma on swoje trasy i częściowo jeździ po liniach kolejowych. Zasilanie rozwiązano tzw. trzecią szyną. Z tym Świebodzkim to ewidentnie masz rację.
      To do czego się odnosisz to detale. Mi chodzi o podejście do tematu komunikacji lotnisko-centrum miasta i ewentualne dalsze podróże przylatujących gości. Super obiekt o dużym potencjale niszczeje w rekach PKP, a mógłby być perełką. Tym miejscem, które przylatujący gości jako pierwszy widzieliby w centrum miasta.
      Pozdrawiamzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      do waldy.

      D.R. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 49 / 40

      Posłuchaj waldy:
      1/ NIE Świebocki tylko Świebodzki (od Świebodzic- zapamiętaj sobie)
      2/ co ma rozstaw szyn kolejowych i tramwajowych we W-wiu do berlinskiej S-Bahn?
      3/ zapoznaj się, najlepiej...rozwiń całość

      Posłuchaj waldy:
      1/ NIE Świebocki tylko Świebodzki (od Świebodzic- zapamiętaj sobie)
      2/ co ma rozstaw szyn kolejowych i tramwajowych we W-wiu do berlinskiej S-Bahn?
      3/ zapoznaj się, najlepiej przy pomocy encyklopedii, albo zapytaj kogoś, kto się na tym zna, co to jest szynobus. Bo bzdury piszesz. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Mi sie koncepcja marszałka podoba ale czemu na około lotniska ?

      SirAdi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 48 / 47

      Pomysł dobry, ale linia nie może przeciez okrążac lotniska dookoła, to absurd. Jesli dojdzie do terminalu od wschodu to będzie miało to sens.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama