Ważne
    Wrocław: Trasa W-Z zmienia oblicze

    Wrocław: Trasa W-Z zmienia oblicze

    Jarosław Garbacz

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Miasto chce ograniczać ruch na ul. Kazimierza Wielkiego, bo droga w sztuczny sposób dzieli ścisłe centrum Wrocławia na dwie części

    Miasto chce ograniczać ruch na ul. Kazimierza Wielkiego, bo droga w sztuczny sposób dzieli ścisłe centrum Wrocławia na dwie części ©Fot. Janusz Wójtowicz

    Ulicą Kazimierza Wielkiego dziś najłatwiej dojechać do serca miasta, czyli wrocławskiego Rynku. Urzędnicy, oddając centrum metropolii pieszym i rowerzystom, a zabierając kierowcom, chcą, by trasa straciła na swoim znaczeniu. Alternatywą mają być przebudowane Podwale i ul. Kościuszki - pisze Jarosław Garbacz
    Miasto chce ograniczać ruch na ul. Kazimierza Wielkiego, bo droga w sztuczny sposób dzieli ścisłe centrum Wrocławia na dwie części

    Miasto chce ograniczać ruch na ul. Kazimierza Wielkiego, bo droga w sztuczny sposób dzieli ścisłe centrum Wrocławia na dwie części ©Fot. Janusz Wójtowicz

    Do końca tego roku ulica Kazimierza Wielkiego zyska nowe przejście dla pieszych. Zebry zostaną namalowane między ulicami Gepperta a Zamkową. Mają połączyć trasę z Rynku i pl. Solnego z Pałacem Spaetgena i budowanym właśnie nowoczesnym Forum Muzyki na pl. Wolności.

    Idąc dalej będzie można stąd łatwiej niż dziś dotrzeć do parku Staromiejskiego, pod operę, ul. Świdnicką czy na ul. Krupniczą. Ta ostatnia od 2012 stopniowo ma być zamieniana w deptak. To jednak dopiero początek zmian, jakie na jednej z głównych arterii naszej metropolii i w jej bezpośredniej okolicy chce wprowadzić urząd miejski.

    W ciągu najbliższych lat magistrat ma plan, by maksymalnie obniżyć znaczenie drogi. Tak, aby omijali ją kierowcy. Ulica miałaby stać się mniej ruchliwa dzięki przeniesieniu ruchu na równoległą ulicę Kościuszki i na Podwale. Ich gruntowna przebudowa ma się rozpocząć w 2012 roku. Jest zaplanowana po zakończeniu budowy Narodowego Forum Muzyki.

    - Ruch z Kazimierza Wielkiego chcemy przenieść na Pod-wale i Kościuszki. Obie staną się całkowicie jednokierunkowe - tłumaczy Grażyna Nosek, kierownik działu zarządzania ruchem w wydziale inżynierii miejskiej.

    Podwalem będziemy jechać od pl. Społecznego przez skrzyżowanie Piotra Skargi i Kołłątaja, ul. Świdnicką, aż do pl. Orląt Lwowskich tylko w jednym kierunku. W przeciwną stronę ten rejon miasta objedziemy ul. Kościuszki od pl. Legionów aż do ul. Pułaskiego. Zmiany nie będą dotkliwe, bo obie drogi już dziś są na większych odcinkach jednokierunkowe.

    Przebudowa Podwala związana jest również z przeobrażeniem funkcji, jakie mają pełnić okoliczne ulice. Krupnicza, którą dziś możemy dojechać do Kazimierza Wielkiego, na odcinku od skrzyżowania z Sądową i Podwalem ma stać się strefą uspokojonego ruchu.

    - Stopniowo będziemy wyłączać ją z ruchu do 2012 roku, równocześnie z terminem zakończenia budowy Forum - wyjaśnia Katarzyna Kasprzak z departamentu infrastruktury i gospodarki urzędu miejskiego. Za dwa lata także ruch na samym placu Wolności zostanie wstrzymany. Nie przejedziemy już między ul. Krupniczą a Zamkową. Chyba że będziemy chcieli dojechać do wielopoziomowego parkingu podziemnego, który pomieści 660 samochodów.

    Nie wcześniej niż w 2013 roku nie wjedziemy też autem na pl. Solny. - Na początku dla kierowców mają zostać zamknięte jezdnie od strony Rynku - na pierzei północnej i wschodniej placu - wymienia Grażyna Nosek. Później samochody nie wjadą na ulicę Ruską, na odcinku od Kazimierza Wielkiego do pl. Solnego. Stanie się tak jednak dopiero po zamknięciu dla ruchu całego placu.

    Kiedy to nastąpi? - Cały plan będziemy wprowadzać stopniowo, by przyzwyczajać kierowców do zmian - dodaje Katarzyna Kasprzak. Urzędnicy chcieliby go urzeczywistnić w ciągu pięciu najbliższych lat. Działania zmierzające do ograniczenia ruchu na trasie W-Z magistrat już wciela w życie.

    Od dwóch lat, jadąc ul. Krupniczą od strony pl. Legionów nie da się już skręcić w lewo w ul. Kazimierza Wielkiego, by dojechać do pl. Jana Pawła II lub w stronę mostu Pomorskiego. Od sierpnia nie możemy też skręcić z ul. Krupniczej we Włodkowica. Tą ostatnią ulicą możemy przejechać tylko częściowo od strony ul. św. Antoniego. Kolejnym efektem wyciszania ruchu w Dzielnicy Czterech Świątyń będzie zakaz lewoskrętu od strony mostu Sikorskiego z Podwala w Ruską.

    Z zamiarem wyznaczenia przejścia w rejonie ul. Gepperta i Zamkowej urzędnicy noszą się już od kilku miesięcy. Na początku września w tej sprawie rozpisany został powtórny przetarg. W tym miejscu przez Kazimierza Wielkiego przeprawimy się na początku grudnia. Koncepcja zarysu ścieżek rowerowych w mieście zakłada, że ma tam pojawić się wjazd do ścisłego centrum miasta od strony południowej. Ścieżka ma powstać, ale najwcześniej po zakończeniu budowy Forum Muzyki.

    Nowe zebry odciążą przejście podziemne na ul. Świdnickiej. Legendarny tunel może zostać zasypany. - Nie będzie pełnił już swojej funkcji, gdy tranzyt z trasy W-Z zostanie całkowicie przerzucony na obwodnice miasta. W jego miejscu powstanie zwykłe przejście. Ul. Kazimierza Wielkiego odciąży też tzw. śródmiejska trasa południowa.

    Droga, która prowadzić ma od ul. Pułaskiego, przez Dyrekcyjną, tunelem do Powstańców Śl. i dalej ul. Szczęśliwą, Zaporoską, Szpitalną i estakadą do pl. Strzegomskiego, ma być wybudowana do końca 2017 roku.

    W przyszłym roku ma być gotowy skrót drogi łączący ul. Tęczową z Góralską i Robotniczą. Dzięki temu na ul. Strzegomską dostaniemy się omijając trasę W--Z i place Jana Pawła II i Orląt Lwowskich.

    W jednej z koncepcji po zmianach na ul. Kazimierza Wielkiego przybędzie miejsc postojowych, bo na parking wydzielone zostaną krańcowe pasy.

    Czytaj także

      Komentarze (6)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kretyn na kretynie

      marfi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 37

      Skąd się wzięły takie matoły w magistracie. Pojeby nie wiedzą jak zakorkować bardziej Wrocław

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tylko zwężenie tej trasy może nas uratować!

      byks (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 55 / 44

      @kylie minogue. Właśnie dlatego, że żyjemy w XXI wieku, trzeba zwęzić tą autostradę, wybudować więcej przejść dla pieszych, wydłużyć im zielone a samochodom dać ograniczenie do 40 i je egzekwować!...rozwiń całość

      @kylie minogue. Właśnie dlatego, że żyjemy w XXI wieku, trzeba zwęzić tą autostradę, wybudować więcej przejść dla pieszych, wydłużyć im zielone a samochodom dać ograniczenie do 40 i je egzekwować!
      Miasto jest dla ludzi, a nie dla samochodów.
      Popatrz, jakoś na tej ulicy nie ma prawie wcale kawiarni, żadnych restauracji, stolików na zewnątrz, a czemu? bo nikt nie chce siedzieć w huku i spalinach. Miejsce samochodów jest na obrzeżach, obwodnicach, tutaj tylko tramwaje i piesi. To jest serce miasta, dla ludzi, do odpoczynku, powinno się nasadzić jak najwięcej drzew, może nawet zbudować dodatkowy ciąg kamienic w miejscu obecnej betonowej rzeki. TO byłby 21wiek!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Fajna kolejność.

      qwerty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 84 / 51

      Najpierw zamkną Kazimierza Wielkiego, a jak będą pieniądze, to może gdzieś tam po 2017 wybudują Śródmiejską Trasę Południową. A co w międzyczasie? Wygląda to podobnie jak z tramwajem przez Wyspę...rozwiń całość

      Najpierw zamkną Kazimierza Wielkiego, a jak będą pieniądze, to może gdzieś tam po 2017 wybudują Śródmiejską Trasę Południową. A co w międzyczasie? Wygląda to podobnie jak z tramwajem przez Wyspę Piasek. Najpierw remont nawierzchni, a potem się pomyśli, czy będzie jeździł tamtędy tramwaj... i Hala Targowa bankrutuje, bo nie ma jak do niej dojechać komunikacją publiczną. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rozwiązanie z 21.wieku- pasy

      kylie minogue (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 58 / 36


      W którym to wieku żyjemy ?
      Kolejne pasy na tak ruchliwej trasie ?

      Kładka lub przejście podziemne to za duży wydatek ?????????????
      Polski prymityw w najczystszym wydaniu ....

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      WZ

      mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 92 / 71

      Podobnie głupi pomysł, jak zamknięcie Szewskiej i Mostów Młyńskich. A może, zamiast znowu utrudniać życie kierowcom, jakieś przejście podziemne albo górą ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      głupi pomysł...

      qwrw (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 41 / 41

      Kościuszki jest za wąska aby mogła przejąć tak duży ruch (czyżby szykowało się kolejne wyburzanie całych pierzei pod budowę ulicy??)

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecane

      Wideo