Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Trasa W-Z zmienia oblicze

Jarosław Garbacz
Miasto chce ograniczać ruch na ul. Kazimierza Wielkiego, bo droga w sztuczny sposób dzieli ścisłe centrum Wrocławia na dwie części
Miasto chce ograniczać ruch na ul. Kazimierza Wielkiego, bo droga w sztuczny sposób dzieli ścisłe centrum Wrocławia na dwie części Fot. Janusz Wójtowicz
Ulicą Kazimierza Wielkiego dziś najłatwiej dojechać do serca miasta, czyli wrocławskiego Rynku. Urzędnicy, oddając centrum metropolii pieszym i rowerzystom, a zabierając kierowcom, chcą, by trasa straciła na swoim znaczeniu. Alternatywą mają być przebudowane Podwale i ul. Kościuszki - pisze Jarosław Garbacz

Do końca tego roku ulica Kazimierza Wielkiego zyska nowe przejście dla pieszych. Zebry zostaną namalowane między ulicami Gepperta a Zamkową. Mają połączyć trasę z Rynku i pl. Solnego z Pałacem Spaetgena i budowanym właśnie nowoczesnym Forum Muzyki na pl. Wolności.

Idąc dalej będzie można stąd łatwiej niż dziś dotrzeć do parku Staromiejskiego, pod operę, ul. Świdnicką czy na ul. Krupniczą. Ta ostatnia od 2012 stopniowo ma być zamieniana w deptak. To jednak dopiero początek zmian, jakie na jednej z głównych arterii naszej metropolii i w jej bezpośredniej okolicy chce wprowadzić urząd miejski.

W ciągu najbliższych lat magistrat ma plan, by maksymalnie obniżyć znaczenie drogi. Tak, aby omijali ją kierowcy. Ulica miałaby stać się mniej ruchliwa dzięki przeniesieniu ruchu na równoległą ulicę Kościuszki i na Podwale. Ich gruntowna przebudowa ma się rozpocząć w 2012 roku. Jest zaplanowana po zakończeniu budowy Narodowego Forum Muzyki.

- Ruch z Kazimierza Wielkiego chcemy przenieść na Pod-wale i Kościuszki. Obie staną się całkowicie jednokierunkowe - tłumaczy Grażyna Nosek, kierownik działu zarządzania ruchem w wydziale inżynierii miejskiej.

Podwalem będziemy jechać od pl. Społecznego przez skrzyżowanie Piotra Skargi i Kołłątaja, ul. Świdnicką, aż do pl. Orląt Lwowskich tylko w jednym kierunku. W przeciwną stronę ten rejon miasta objedziemy ul. Kościuszki od pl. Legionów aż do ul. Pułaskiego. Zmiany nie będą dotkliwe, bo obie drogi już dziś są na większych odcinkach jednokierunkowe.

Przebudowa Podwala związana jest również z przeobrażeniem funkcji, jakie mają pełnić okoliczne ulice. Krupnicza, którą dziś możemy dojechać do Kazimierza Wielkiego, na odcinku od skrzyżowania z Sądową i Podwalem ma stać się strefą uspokojonego ruchu.

- Stopniowo będziemy wyłączać ją z ruchu do 2012 roku, równocześnie z terminem zakończenia budowy Forum - wyjaśnia Katarzyna Kasprzak z departamentu infrastruktury i gospodarki urzędu miejskiego. Za dwa lata także ruch na samym placu Wolności zostanie wstrzymany. Nie przejedziemy już między ul. Krupniczą a Zamkową. Chyba że będziemy chcieli dojechać do wielopoziomowego parkingu podziemnego, który pomieści 660 samochodów.

Nie wcześniej niż w 2013 roku nie wjedziemy też autem na pl. Solny. - Na początku dla kierowców mają zostać zamknięte jezdnie od strony Rynku - na pierzei północnej i wschodniej placu - wymienia Grażyna Nosek. Później samochody nie wjadą na ulicę Ruską, na odcinku od Kazimierza Wielkiego do pl. Solnego. Stanie się tak jednak dopiero po zamknięciu dla ruchu całego placu.

Kiedy to nastąpi? - Cały plan będziemy wprowadzać stopniowo, by przyzwyczajać kierowców do zmian - dodaje Katarzyna Kasprzak. Urzędnicy chcieliby go urzeczywistnić w ciągu pięciu najbliższych lat. Działania zmierzające do ograniczenia ruchu na trasie W-Z magistrat już wciela w życie.

Od dwóch lat, jadąc ul. Krupniczą od strony pl. Legionów nie da się już skręcić w lewo w ul. Kazimierza Wielkiego, by dojechać do pl. Jana Pawła II lub w stronę mostu Pomorskiego. Od sierpnia nie możemy też skręcić z ul. Krupniczej we Włodkowica. Tą ostatnią ulicą możemy przejechać tylko częściowo od strony ul. św. Antoniego. Kolejnym efektem wyciszania ruchu w Dzielnicy Czterech Świątyń będzie zakaz lewoskrętu od strony mostu Sikorskiego z Podwala w Ruską.

Z zamiarem wyznaczenia przejścia w rejonie ul. Gepperta i Zamkowej urzędnicy noszą się już od kilku miesięcy. Na początku września w tej sprawie rozpisany został powtórny przetarg. W tym miejscu przez Kazimierza Wielkiego przeprawimy się na początku grudnia. Koncepcja zarysu ścieżek rowerowych w mieście zakłada, że ma tam pojawić się wjazd do ścisłego centrum miasta od strony południowej. Ścieżka ma powstać, ale najwcześniej po zakończeniu budowy Forum Muzyki.

Nowe zebry odciążą przejście podziemne na ul. Świdnickiej. Legendarny tunel może zostać zasypany. - Nie będzie pełnił już swojej funkcji, gdy tranzyt z trasy W-Z zostanie całkowicie przerzucony na obwodnice miasta. W jego miejscu powstanie zwykłe przejście. Ul. Kazimierza Wielkiego odciąży też tzw. śródmiejska trasa południowa.

Droga, która prowadzić ma od ul. Pułaskiego, przez Dyrekcyjną, tunelem do Powstańców Śl. i dalej ul. Szczęśliwą, Zaporoską, Szpitalną i estakadą do pl. Strzegomskiego, ma być wybudowana do końca 2017 roku.

W przyszłym roku ma być gotowy skrót drogi łączący ul. Tęczową z Góralską i Robotniczą. Dzięki temu na ul. Strzegomską dostaniemy się omijając trasę W--Z i place Jana Pawła II i Orląt Lwowskich.

W jednej z koncepcji po zmianach na ul. Kazimierza Wielkiego przybędzie miejsc postojowych, bo na parking wydzielone zostaną krańcowe pasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska