Wrocław: Od roku budują nowy terminal lotniska

    Wrocław: Od roku budują nowy terminal lotniska

    Zdjęcie autora materiału

    Gazeta Wrocławska

    To już rok od rozpoczęcia budowy nowego terminalu Portu Lotniczego Wrocław i rok do jej zakończenia. Dzięki zaawansowaniu robót, oglądając plac budowy, bez problemu można sobie wyobrazić, jak terminal będzie wyglądał jesienią 2011 roku.
    Od wkopania symbolicznej łopaty 31 sierpnia 2009 roku do dziś zbudowano całą konstrukcję stalową i żelbetową obiektu. Bryła nowego terminalu lotniczego we Wrocławiu jest gotowa. Falujący dach obiektu o powierzchni większej niż dwa boiska piłkarskie jest pokrywany blachą, za miesiąc budowa dachu zakończy się. Jednocześnie wykonawca - polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief - pokrywa szkłem fasady terminalu.

    Te prace są wykonane w 30%. Na placu budowy nowego terminalu zatrudnionych jest ok. 700 osób. W szczytowych momentach przy stawianiu obiektu pracuje jednocześnie nawet 400 ludzi. Terminal ma być oddany do użytku jesienią 2011 roku, na prawie rok przed Mistrzostwami w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 TM.

    - KONSTRUKCJA ŻELBETOWA: zakończona
    - DACH: konstrukcja stalowa - zakończona; krycie pierwszą warstwą blachy - ukończono w 95%. Już w październiku zakończy się budowa dachu o powierzchni 19 tys. m2
    - FASADA: konstrukcja stalowa - zakończona; szklenie fasady zewnętrznej - ukończono w 30%
    - INSTALACJE: pokrywanie siecią instalacji, w tym wentylacji, elektryki, teletechniki i technologii - ukończono w 60%
    - INFRASTRUKTURA ZEWNĘTRZNA: budowa parkingów i dróg dojazdowych do terminala - ukończono w 65%

    Małe kalendarium:
    WRZESIEŃ 2009 r.
    Wytyczenie placu budowy, rozpoczęcie prac ziemnych oraz wykop pod fundament nowego terminalu.

    PAŹDZIERNIK 2009 r.
    Wylewanie fundamentu pod terminal oraz uszczelnianie i stabilizacja obiektu. Wykorzystano do tego 28 tys. m3 betonu.

    LISTOPAD 2009 r.
    Stawianie ścian i słupów na poziomie -1, który ma powierzchnię 12,5 tys. mkw.

    STYCZEŃ 2010 r.
    Wylewanie stropu nad poziom -1. Zakończenie prac ziemnych pod budynkiem nowego terminalu.

    LUTY 2010 r.
    Budowa pieszego przejścia podziemnego. Rozpoczęcie prac nad powierzchnią ziemi - stawianie ścian i słupów na poziomie +1.

    MARZEC 2010 r.
    Budowa sięga już drugiego piętra. Rozpoczynają się prace przy budowie parkingu i drogach dojazdowych.

    KWIECIEŃ 2010 r.
    Za pomocą olbrzymich dźwigów montowane są dźwigary - pierwsze elementy dachu. Kończy się stawianie konstrukcji żelbetowej i rozpoczynają prace nad konstrukcją stalową.

    MAJ 2010 r.
    Trwają prace przy montażu konstrukcji stalowej, zakładana jest również instalacja wewnątrz terminalu oraz montowane pierwsze stalowe słupy podtrzymujące dach.

    CZERWIEC 2010 r.
    Powstaje pierwsza warstwa dachu, który będzie miał powierzchnię 19 tys.mkw - to więcej niż dwa boiska piłkarskie.

    SIERPIEŃ 2010 r.
    Zakończenie prac przy konstrukcji stalowej. W nowym terminalu pojawiają się też pierwsze szklane części fasad oraz świetlików na dachu.

    Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu w liczbach
    3,5 mln - tylu podróżnych będzie można odprawić rocznie w nowym terminalu, to ponad dwa razy więcej niż w obecnych budynku odpraw pasażerskich
    40 tys. mkw. - powierzchnia nowego terminalu; będzie cztery razy większa niż obecnego
    330 tys. m3. - kubatura uważana jest za jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach
    1,7 tys. mkw. - powierzchnia hali odlotów i przylotów
    8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa
    22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
    1100 - przed nowym terminalem przygotowanych zostanie tyle miejsc parkingowych
    300 mln zł - koszt budowy terminalu

    Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje regularne połączenia lotnicze z 31 portami europejskimi, m.in. z Paryżem, Mediolanem, Brukselą i Oslo. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wstrzymanie

      budowlaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 42 / 52

      A z 1 stycznia 2011 r. budowa wstrzymana. Zobaczycie lotnisko jak świnia niebo

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?!?!?!

      corco (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 50 / 45

      A CO Z PRZYSTANKIEM KOLEJOWYM ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tajemnica

      rovver (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 43 / 36

      "330 tys. m3. - kubatura uważana jest za jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach"

      Aaaa, to ja rozumiem, że kubatura innych jest tajemnicą, prawda? Ludzie, kuźwa, myślcie co...rozwiń całość

      "330 tys. m3. - kubatura uważana jest za jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach"

      Aaaa, to ja rozumiem, że kubatura innych jest tajemnicą, prawda? Ludzie, kuźwa, myślcie co piszecie! Przecież kubatura jest czymś MIERZALNYM i może być porównane. Co to za problem porównać te dane i napisać, że np. nasz port będzie miał największą albo drugą z kolei? UWAŻAĆ to można, że nasz terminal będzie najładniejszy, najbadziej przyjazny pasażerowi, najbardziej przestronny- bo są to cechy, których nie da się zmierzyć liczbami.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama