Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Do centrum miasta bez samochodu

Marcin Torz
infografika: maciej dudzik
Aż 12 parkingów powstanie we Wrocławiu, tuż przy pętlach tramwajowych lub węzłach przesiadkowych.

W ciągu pięciu lat we Wrocławiu ma powstać sieć parkingów na peryferiach miasta, zwana park &ride. Wszystkie mają być zlokalizowane tuż przy dużych przystankach lub węzłach przesiadkowych, żeby łatwo było dostać się do tramwajów. - Dzięki temu kierowcy będą mieli możliwość zostawienia tam samochodów i przesiadki do komunikacji miejskiej - tłumaczy Rafał Dutkiewicz, prezydent miasta.
Urzędnicy chcą, by w przyszłym roku powstały takie miejsca postojowe koło stadionu na Maślicach - jeden przy ul. Królewieckiej, a drugi przy Lotniczej. - Tuż obok Królewieckiej powstanie przystanek Tramwaju Plus, a przy Lotniczej węzeł przesiadkowy - wyjaśnia Zbigniew Komar, pełnomocnik prezydenta Wrocławia do spraw transportu szynowego.

Reszta parkingów znajdzie się w rejonie ulicy Bardzkiej i Świeradowskiej, pętli na Oporowie, przy skrzyżowaniu Klecińskiej i Grabiszyńskiej, przy pętli w Leśnicy, obok Centrum Handlowego Marino przy Żmigrodzkiej, obok pl. Kromera, przy Stadionie Olimpijskim i na Księżu Małym. - A w przyszłości chcemy też wybudować miejsca postojowe przy pętli na Klecinie, a także na Nowym Dworze - dodaje Komar. To drugie miejsce to pieśń przyszłości, bo najpierw trzeba położyć tam tory tramwajowe.
Pomysł budowy takich parkingów chwali Adrian Furgalski, ekspert od spraw infrastruktury. - Na Zachodzie Europy system park&ride działa już od wielu lat i przynosi efekty - mówi Furgalski. - Kierowcy faktycznie zostawiają samochody na parkingu i wybierają podróż do centrum tramwajem.
Oczywiście, dzieje się to wtedy, gdy tramwaje mają wydzielone torowiska oraz zieloną falę. Magistrat zapewnia, że obie te rzeczy zostaną niebawem wprowadzone we Wrocławiu.

Takie parkingi działają już w Warszawie. Jest ich 7, a wczoraj rozpisano przetargi na budowę dwóch kolejnych. - Trwa też budowa wielkiego, czteropoziomowego parkingu park & ride Krakowska, który pomieści aż 428 samochodów i 110 miejsc dla rowerów - mówi Adrian Furgalski. Docelowo warszawski system ma mieć 27-30 obiektów. Z opłat w autobusach i tramwajach zwolnieni są ci, którzy okażą bilet okresowy.

Jeśli komunikacja miejska będzie konkurencyjna dla samochodów, to we Wrocławiu może uda się powtórzyć sukces choćby Amsterdamu. Tam za postój płaci się 6 euro, ale w zamian każdy dostaje całodniowe bilety komunikacji miejskiej.

Inaczej jest w Pradze. Parking kosztuje niewiele - 10 koron, czyli ok. 1,5 zł. Ale kierowcy sami kupują bilety na metro, którego stacje są zlokalizowane obok parkingów.

We Wrocławiu metra nie ma, ale Zbigniew Komar chce do systemu włączyć kolej. - Dlatego też zamierzamy wybudować kolejnych 6 parkingów w okolicy dworców - zapowiada.
Na te inwestycje wytypowano stacje na Psim Polu, Sołtysowicach, Nowym Dworze, Żernikach, Praczach i w Leśnicy. - Ale budowa parkingów w tych miejscach zależy od tego, czy kolej zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. Inaczej to nie ma sensu - wyjaśnia Komar.

12 parkingów park & ride ma powstać na peryferiach Wrocławia

Adrian Furgalski, ekspert do spraw infrastruktury, spotkał się niedawno z prezydentem Rafałem Dutkiewiczem. Rozmawiali m.in. o możliwości wprowadzenia opłat za wjazd do centrum Wrocławia. Obaj panowie zgodzili się, że w przyszłości samochodów we Wrocławiu może być tyle, że wzorem miast zachodnich (np. Mediolanu czy Londynu) za wjazd do centrum trzeba będzie zapłacić. To jest nieodwracalne zjawisko w miastach, które się rozwijają. Oczywiście, opłat nie będzie w najbliższej przyszłości. Dziś trudno stwierdzić, kiedy do tego dojdzie, ale nie ma mowy, żeby stało się tak np. w ciągu najbliższych pięciu lat. Warto też dodać, że w rozmowie nie chodziło o wjazd na samo Stare Miasto (bo ono ma być w ogóle wyłączone z ruchu w ciągu najbliższych kilku lat), tylko o jego najbliższe okolice.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska