Wrocław: Wielki dźwig na moście Rędzińskim (FILM)

    Wrocław: Wielki dźwig na moście Rędzińskim (FILM)

    Marcin Torz

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Ma 102 metry wysokości - o pięć więcej niż wieże wrocławskiej katedry. Za kilka tygodni urośnie do 140 metrów i będzie tylko o 40 metrów niższy od najwyższego obecnie obiektu we Wrocławiu - komina elektrociepłowni przy ul. Łowieckiej. Mowa o potężnym dźwigu Herkules, który od wczoraj buduje most Rędziński powstający w ramach autostradowej obwodnicy Wrocławia.
    - To największy dźwig w Polsce - zachwala Joanna Wąsiel, rzeczniczka prasowa dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora budowy.

    Aby złożyć Herkulesa, trzeba było pomocy trzech zwykłych dźwigów. Prace trwały kilkadziesiąt godzin. Maszyna jest tak duża, że już teraz świetnie widać ją z daleka. Choćby z mostu Milenijnego. Musi być wysoka, bo będzie używana do budowy pylonu mostu. To wielki maszt, który stanie pośrodku przeprawy. Od niego będą odchodziły wanty (grube liny), które podtrzymają całą konstrukcję. Pylon ma sięgnąć aż 120 metrów.

    Możliwości dźwigu robią wrażenie. Może podnieść nawet 500 ton, czyli 20 czołgów T-34, którym jeździli czterej pancerni. Nad Odrą we Wrocławiu nie będzie miał tak ciężkie-go zadania. - Będzie podnosił 28-tonowe klocki, potrzebne przy budowie pylonu - mówi Krzysztof Michalak, kierownik budowy z firmy Mostostal Warszawa.

    Za takie osiągi trzeba jednak słono płacić. Godzina pracy Herkulesa to 1000 zł. Zwykły dźwig jest 10 razy tańszy. Ale takich dźwigów nie ma nawet co do Herkulesa porównywać: mogą one podnieść "zaledwie" 12 ton.

    Urządzenie przyjechało do Wrocławia z Gdańska. Pracowało tam na budowie stadionu na Euro 2012.
    Zanim olbrzym rozpoczął prace, mostowcy musieli utwardzić podłoże, na którym miał stanąć.

    Herkules został sprowadzony do Wrocławia po to, by przyspieszyć budowę. Do tej pory montowanie każdego z 28-tonowych klocków trwało nawet 10 dni. Teraz potrwa cztery. Wszystkich klocków trzeba zamontować 102. Do tej pory przygotowano 62.

    Mostostal Warszawa robi wszystko, by uniknąć opóźnienia. To jednak może być co najwyżej zmniejszone. Przypomnijmy, że zgodnie z kontraktem most miał być gotowy w połowie listopada tego roku. Jednak kłopoty na budowie, długa zima i powódź (cała wyspa Rędzińska, gdzie budowany jest most, była pod wodą) sprawiły, że ten termin stał się nierealny. - Jednak chcemy, aby jeszcze w tym roku sama konstrukcja była gotowa, tak by można nią było przejść - mówi Joanna Wąsiel. Wtedy, wiosną przyszłego roku, ruszyłyby prace wykończeniowe, a w lecie przeprawą pojechaliby kierowcy.

    Obwodnica Wrocławia już za rok
    Kierowcy pojadą całą autostradową obwodnicą Wrocławia już za rok. Wtedy gotowe będą wszystkie trzy fragmenty: od Magnic (gmina Kobierzyce) do lotniska, od lotniska do gminy Długołęka i most Rędziński. Prace są obecnie najbardziej zaawansowane na pierwszym odcinku. Na tyle, że wrocławscy urzędnicy zastanawiają się, czy nie otworzyć tej części pod koniec tego roku. MAT

    Czy wierzysz, że autostradowa obwodnica Wrocławia rozładuje korki w mieście? Czekamy na wasze opinie!

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nie za wiele pomoze

      Romanescu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 49 / 46

      Z pewnoscia niewiele pomoze, poniewaz tranzyt stanowi niewielki odsetek pojazdow poruszajacych sie po miescie.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      AOW musi być całkowicie bezpłatna

      Dosm (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 33 / 28

      W przeciwnym razie ulice w mieście dalej będą przepełnione

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rozładuje część korków, pod warunkiem, że będzie CAŁKOWICIE bezpłatna.

      SirAdi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 36 / 31

      Jeśli ciężarówki będą musiały płacic za przejazd, to na pewno cześć zrezygnuje z AOW. I nie oszukujmy się - AOW całkowicie korków w mieście nie rozładuje, choć na pewno pomoże. Wrocław ma...rozwiń całość

      Jeśli ciężarówki będą musiały płacic za przejazd, to na pewno cześć zrezygnuje z AOW. I nie oszukujmy się - AOW całkowicie korków w mieście nie rozładuje, choć na pewno pomoże. Wrocław ma heliocentryczy układ drogowy, co oznacza że drogi rozchdzą sie jak promienie we wszystkich kierunkach, ale tylko z centrum. Miastu brakuje obwodnic wewnętrznych które słuzyły by ruchowi międzydzielnicowemu. Bo kierowca chcący jechać np. ze wschodu miasta na południe, zmuszony jest jechać przez centrum ...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Obwodnica rozładuje korki

      wroclove (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 29

      pod jednym warunkiem; że przejazd nią będzie bezpłatny dla wszystkich bez wyjątku pojazdów.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama