Wrocław: Kolej szykuje się do Euro. Będą dworce, ale nie...

    Wrocław: Kolej szykuje się do Euro. Będą dworce, ale nie tory

    Magdalena Kozioł

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    To już pewne. Mimo obietnic, w 2012 roku nie dojedziemy koleją do wrocławskiego lotniska
    Wrocław przed Euro 2012 nie będzie miał połączenia kolejowego z lotniskiem. PKP przyznały właśnie, że nie mają pieniędzy na inwestycję. Jeszcze pół roku temu wyliczały, że ma kosztować ok. 70 mln zł. Teraz okazało się, że budowa prawie czterokilometrowej trasy pochłonęłaby dwa razy więcej - 140 mln zł.

    Przedsięwzięcie miało zostać sfinansowane w części ze środków Unii Europejskiej, które rozdziela marszałek województwa. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, miał z tej puli otrzymać 42 mln zł. Już ich nie chce.

    - Rezygnujemy ze składania wniosku - przyznaje Jerzy Dul, dyrektor wrocławskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. - To dlatego, że nie mamy zapewnionej reszty środków. Nie możemy więc rozpisać żadnego przetargu.

    Marszałek nie zgodził się, by dołożyć kolei większą sumę. Dul tłumaczy, że budżet PLK jest pusty, a Ministerstwo Infrastruktury nie odpowiada na jego monity w tej sprawie. Wiceminister Juliusz Engelhart już w ubiegłym roku pokazał źródło, z którego jego zdaniem należy czerpać, budując to połączenie.

    - Konieczne byłoby przejęcie finansowania przez samorząd województwa dolnośląskiego - stwierdził w odpowiedzi na interpelację posła Michała Jarosa, pełnomocnika wojewody ds. Euro 2012.

    Na szczęście inne inwestycje kolejowe, które mają powstać we Wrocławiu na Euro, nie są zagrożone. PKP deklaruje, że jeszcze przed mistrzostwami zakończy remont Dworca Głównego. Kiedy dokładnie? Jacek Prześluga, członek zarządu PKP SA, w czerwcu mówił nam, że pasażerowie nowy dworzec zobaczą w kwietniu 2012 r. - Z gastronomią i galerami handlowymi - podkreślał.

    Teraz na dworcu trwa remont peronów nr 4 i 5 oraz części elewacji, robotnicy przygotowują się też do wysadzenia bunkra przed dworcem, w którego miejscu powstanie parking.

    Na przygotowaniach do Euro zyskają też pasażerowie, którzy korzystają z małych stacji kolejowych na terenie Wrocławia. Na początku przyszłego roku wygląd zmienią dworce Mikołajów, Kuźniki, Pracze i Leśnica. Prace właśnie tam trwają, a inwestycje pochłoną 8 mln zł. Za te pieniądze zmienią się elewacje i wnętrza, podróżni zyskają też wreszcie toalety i estetyczne poczekalnie.

    Swoje dołożą też PKP PLK, które na stacji w Leśnicy i Mikołajowie zmodernizują perony. PLK na Euro już wyremontowały przystanki Wrocław-Nowy Dwór i Żerniki.

    PLK wspólnie z miastem wybudują też perony na nowej stacji Wrocław-Stadion. Powstaną na przecięciu linii kolejowej między stacjami Wrocław-Pracze i Wrocław-Kuźniki (kierunek na Głogów) oraz linii tramwajowej, prowadzącej z Pilczyc do Leśnicy. Cała ta inwestycja ma kosztować około 40 mln zł. Prace już się zaczęły.

    Jeśli nie nowa linia, to tramwaje

    Na decyzji PKP o wycofaniu się z budowy przed Euro nowej linii do lotniska zyskać może wrocławskie MPK i jego pasażerowie.

    Rosną bowiem jego szansę na dotację unijną, o którą stara się z tej samej puli, co PKP.

    - Złożyliśmy wniosek. Zabiegamy o 33 mln zł - mówi Janusz Krzeszowski, rzecznik prasowy MPK.
    Za te pieniądze przewoźnik chce kupić 8 nowych tramwajów niskopodłogowych.

    Ale to nie wszystko. - Planujemy również wyposażyć w monitoring cały nasz tabor - dodaje Krzeszowski. Chodzi o to, aby w 260 autobusach i 200 tramwajach zamontować kamery, które pomogą walczyć z wandalami. Niewykluczone, że stanie się to jeszcze w tym roku. MPK zamierza również stworzyć system informacji pasażerskiej. Podróżni będą dostawać esemesem informacje, np. o dużych opóźnieniach. MAT

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (10)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ministerstwo Infrastruktury przeciw Wrocławiowi.

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 13

      To wielki skandal, że nie powstanie linia kolejowa na wrocławskie lotnisko. Zaledwie 70 km od polskiej granicy powstaje nowy, bardzo konkurencyjny, port lotniczy Berlin Brandenburg International...rozwiń całość

      To wielki skandal, że nie powstanie linia kolejowa na wrocławskie lotnisko. Zaledwie 70 km od polskiej granicy powstaje nowy, bardzo konkurencyjny, port lotniczy Berlin Brandenburg International (BBI), do którego zostanie doprowadzona wielopasmowa autostrada oraz linia kolejowa. Niemcy nie ukrywają, że będzie to największe "polskie" lotnisko. Podróż pociągiem z Wrocławia na BBI ma trwać niewiele ponad 3 godziny. A u nas co? Nie ma pieniędzy na zbudowanie 4 km torów. Ministerstwo Infrastruktury ma to oczywiście gdzieś, bo priorytetem są dla niego autostrady. Nie dość, że Wrocław - podobnie jak inne, poza stolicą, miasta - musi z własnych środków na Euro 2012 wybudować stadion wraz z infrastrukturą komunikacyjną, to jeszcze rząd, a zwłaszcza Ministerstwo Infrastruktury rzuca naszemu miastu kłody pod nogi. Nawet podległa temu ministerstwu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czuła się w obowiązku swój kamyczek dorzucić zasłaniając betonowymi (zamiast szklanych) ekranami widok z AOW na wrocławski stadion. A co robią w tej materii dolnośląscy parlamentarzyści? W zasadzie to zadałem pytanie retoryczne; przynajmniej jeśli chodzi o parlamentarzystów z PO (ci nie wyskoczą przeciw swemu rządowi) i PIS (zapisali się do Parlamentarnego Zespołu ds. ...?). zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Problemem jest nie marszałek,

      życzliwy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 15

      a ministerstwo infrastruktury. Marszałek odpowiada za kolej regionalną, łączenie mniejszych miejscowości z miejscami pracy - np. z Wrocławiem. Nie odpowiada na pewno za dojazd do lotnisk. Minister...rozwiń całość

      a ministerstwo infrastruktury. Marszałek odpowiada za kolej regionalną, łączenie mniejszych miejscowości z miejscami pracy - np. z Wrocławiem. Nie odpowiada na pewno za dojazd do lotnisk. Minister Engelhart obcina PKP co roku kolejne fundusze remontowe na kolei. Wszystko idzie na autostrady...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      M contra M

      czacza (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 12

      >Marszałek nie zgodził się, by dołożyć...<
      To jest jedna z tych "dyscyplin sportowych" gdzie "Marszałek" próbuje dopier...lić "Miastu" a "Miasto" "Marszałkowi".
      Najlepszego !

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jak będa wysadzac bunkier to ,runie dworzec !

      Lnioes (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 11

      Pół wieku nie wystarczyło aby zlikwidowac ten bunkier ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To początek blamażu!

      Pewnik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 15

      Co kilka dni będziemy dowiadywać się o kolejnych zagrożonych inwestycjach, a Ratusz z Narcyzem będą dementować. Cóż, wybory tuż, tuż...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jeśli nie nowa linia, to tramwaje?

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 15

      "Jeśli nie nowa linia, to tramwaje" - śródtytuł ten sugeruje, że jak nie koleją to tramwajem dojedziemy na wrocławskie lotnisko. Niestety, radość przedwczesna! O żadnej lini tramwajowej nie ma...rozwiń całość

      "Jeśli nie nowa linia, to tramwaje" - śródtytuł ten sugeruje, że jak nie koleją to tramwajem dojedziemy na wrocławskie lotnisko. Niestety, radość przedwczesna! O żadnej lini tramwajowej nie ma mowy. Poprostu, jak nie będzie linii kolejowej to dodację zamiast PKP dostanie MPK, za którą m.in. kupi kilka tramwajów niskopodłogowych do obsługi linii Tramwaju Plus, która staje się coraz krótsza. Resztę też się jakoś roz..., przepraszam - zagospodaruje, np. na system sms'owego powiadamiania o opóźnieniach (ciekawe ile to cudo kosztuje), a na lotnisko nadal bedziemy jeżdzić jedną linią autobusową (406), zaś pasażerowie nadal w cenie biletu będą mieli saunę latem lub kriokomorę zimą. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      140 mln za taką "bocznicę"? Idzie PKP po bandzie jak nic.

      serafin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 20

      Niech MPK zbuduje T+ do lotniska i po krzyku

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      tax-rabarbar

      r-r (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 12

      140.000.000 za 4 kilometry? Z czego szyny? ze złota? Ja rozumiem, pewnie wykup gruntów jeśli jest potrzebny itp. to kosztowne (no chyba że niemcy jakies miejsce zostawili) ale no "ożeszku". Chyba...rozwiń całość

      140.000.000 za 4 kilometry? Z czego szyny? ze złota? Ja rozumiem, pewnie wykup gruntów jeśli jest potrzebny itp. to kosztowne (no chyba że niemcy jakies miejsce zostawili) ale no "ożeszku". Chyba nie aż tak... zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Inwestycje MPK

      Loo (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 16

      A jeśli włodarze MPK przejadą się dziś wrocławskim autobusem, może przypomni im się, że warto pomyśleć o zamontowaniu klimatyzacji, by nie ugotować kibiców w metalowych puszkach zanim dotrą z...rozwiń całość

      A jeśli włodarze MPK przejadą się dziś wrocławskim autobusem, może przypomni im się, że warto pomyśleć o zamontowaniu klimatyzacji, by nie ugotować kibiców w metalowych puszkach zanim dotrą z lotniska do miasta.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PKP do zaorania!

      Krajan (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 12

      PKP - podobnie jak Pocztę Polską - powinno się zaorać! Ta instytucja nie jest zdolna do jakichkolwiek projektów inwestycyjnych. Jeszcze długo, archaiczna infrastruktura kolejowa będzie ograniczać...rozwiń całość

      PKP - podobnie jak Pocztę Polską - powinno się zaorać! Ta instytucja nie jest zdolna do jakichkolwiek projektów inwestycyjnych. Jeszcze długo, archaiczna infrastruktura kolejowa będzie ograniczać prędkość podróżną do 40 km/h. A modernizacje linii będą trwać latami! To jedna wielka ściema i przechowalnia dla politycznych zauszników...zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama