Dolny Śląsk: Szybszy, lżejszy, bezpieczniejszy. Eurocopter...

    Dolny Śląsk: Szybszy, lżejszy, bezpieczniejszy. Eurocopter zastąpi stare Mi-2

    Małgorzata Kaczmar

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Dolny Śląsk: Szybszy, lżejszy, bezpieczniejszy. Eurocopter zastąpi stare Mi-2
    1/8
    przejdź do galerii

    ©Janusz Wójtowicz

    Eurocopter może w ciągu 23 minut dolecieć z Wrocławia do Jeleniej Góry. Ma system autopilota i interkom z bezprzewodową łącznością, który pozwala komunikować się z ekipą ratunkową nawet wtedy, gdy jest daleko od śmigłowca. Maszyna może bezpiecznie latać nawet w bardzo trudnych warunkach - w czasie burzy czy deszczu. Dlaczego?

    - Ma nowoczesną nawigację. Wszystkim steruje specjalny system komputerowy - wyjaśnia profesor Juliusz Jakubaszko, krajowy konsultant ds.
    medycyny ratunkowej. Jest też wygodniejszy - i dla ratowników, i dla rannego. Bardzo ważne jest to, że po raz pierwszy w niewielkim śmigłowcu zmieszczą się nosze, na których pacjenta można przewozić w pozycji siedzącej.

    Tak naprawdę eurocopter można postawić na równi z karetkami specjalistycznymi. Na wysposażeniu jest m.in. defibrylator i respirator. Oznacza to, że ratownicy będą mogli udzielać pomocy pacjentowi nawet w powietrzu.

    Mi-2: Śmigłowiec wielozadaniowy, zabiera na pokład do 8 pasażerów lub do 700 kg ładunku. Prędkość maksymalna 210 km/h, zasięg 800 km. Producent: PZL ŚwidnikTo zresztą nie wszystkie jego zalety. - Eurocopter jest ekonomiczniejszy niż Mi-2 - przekonuje prof. Juliusz Jakubaszko. - Zużywa mniej paliwa. Potrzebuje też mniej miejsca, by wylądować, a to sprawia, że może zabrać rannego praktycznie z każdego miejsca - dodaje.

    Dolny Śląsk jest piątym województwem, które może pochwalić się nowym śmigłowcem. Eurocopter ma już do dyspozycji m.in. województwo mazowieckie i małopolskie.

    Andrzej Nabzdyk, lekarz, który rok temu w lutym przeżył wypadek śmigłowca, chwali nową maszynę.

    Eurocopter EC 135: Lekki śmigłowiec wielozadaniowy, z fenestronem zamiast tylnego wirnika. Prędkość maksymalna 259 km/h, zasięg 635 km. Producent: Eurocopter Group- Jest szybsza i lżejsza. Dzięki temu zmniejsza się czas dotarcia do pacjenta. Nierzadko tych kilkanaście minut może uratować komuś życie - wyjaśnia doktor Nabzdyk. - Poza tym ma spory zasięg, no i jest przystosowana do latania w nocy - dodaje.

    W porównaniu ze starym Mi nowy śmigłowiec może osiągać większą prędkość do prawie 260 km/h, a to oznacza, że w nieco ponad 20 minut doleci na przykład z Wrocławia do Karpacza. Dodatkowo śmigłowiec jest dwusilnikowy - w przypadku awarii jednego silnika maszyna może kontynuować lot na drugim.

    Ale eurocopter to niejedyny powód do radości ratowników. Za dwa lata ma być gotowa nowa baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu.

    Znikną stare hangary z lat 60. i 70., a w ich miejscu pojawią się nowoczesne budynki, płyty postojowe dla śmigłowców i stacja paliw. Koszt całej inwestycji sięgnie 5 mln zł.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (2)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Super. Mam tylko nadzieję ...

      SirAdi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 225 / 194

      że na tak duże województwo jak nasze przypadną dwa helikoptery. Jest na to szansa, gdyż eurocoptery mają być docelowo 23 a województw mamy 16. Wiadomo, że w niektórych województwach (większych lub...rozwiń całość

      że na tak duże województwo jak nasze przypadną dwa helikoptery. Jest na to szansa, gdyż eurocoptery mają być docelowo 23 a województw mamy 16. Wiadomo, że w niektórych województwach (większych lub bardziej zaludnionych) będą po dwie maszyny, oby i w naszym.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Myślenie nie boli.

      wieszcz

      Zgłoś naruszenie treści / 230 / 173

      Sznowna Pani Radaktor, podobno myślenie nie boli (dlatego ludzie nie wiedzą kiedy myślą). Jestem dość regularnym czytelnikiem Waszej gazety i, niestety, co jakiś czas trafiają się Wam takie wpadki...rozwiń całość

      Sznowna Pani Radaktor, podobno myślenie nie boli (dlatego ludzie nie wiedzą kiedy myślą). Jestem dość regularnym czytelnikiem Waszej gazety i, niestety, co jakiś czas trafiają się Wam takie wpadki jak dziś z fenestronem. Fenestron nie jest zamiast tylnego wirnika, bo to też wirnik tylko w obudowie. Zanim się coś napisze wypadałoby pomyśleć a jak to nie zdaje egzaminu - to poczytać. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama